Litt mer "historie" rundt motorbyttet:
Startet i går tidlig med å hente ut Bandit:

Startet og kjørte den oppå bilfrakteren, lett
Startet opp Smokey for moroskyld også, null stress

Sto der og brummet og ville ut, men lavprofil sommerdekk er ikke rette sko enda
Klokka 3 var motoren ute, og da hadde vi allerede brukt noen timer på sjitsnakk, logistikk med flytting av biler&motordeler, handling av støttebukker/10 liter felleskjøpolje og 5 liter frostveskekonsentrat.

Skulle egentlig få låne verksted med løftebukk, men bukken var opptatt så vi tok det i garasjen til en kamerat av meg. Ble samme rutine som sist gang, jekktalje og litt kreativitet for å få senket motor
Ble god plass plutselig

20V motoren er en fryd å jobbe med siden innsuget bygger mye mindre enn 16v motoren. Lett å ta ut, god plass å jobbe på
Så startet jobben med å strippe Silvertop motoren, flytte over alt customgreier og 16v motordeler som jeg har glemt sto på 20v silvertop motoren. Endte opp med å renplukke silvertoppen for alt av behøvelige deler. Tok ned motor og girkasse med ledningsnett i sin helhet, for å kunne flytte over å gjøre klar den nybygde blacktoppen.
Så den står slik nå, nedribbet og klar for søpla.
Her er det bare å gi lyd om noen vil ha deler!?
Konstantert rådebank på to av rådene, mulig flere. En del spon i bunnpanna og silen. Kanskje noen vil ha toppen? Ellers har jeg allerede skrudd av innsuget (spjeldhusene), regner med Rafinus vil ha det som avtalt?
Ble ganske mye jobb med å få sammen blacktoppen siden den i hovedsak kun hadde montert sammen bunndel/topp/vannpumpe/regreim fra Cylmo sin side. Fikk gjort unna mye småarbeid i går kveld.
Her er så langt vi kom med blacktoppen:

Slangen som går mellom vannpumpa og røret som går til toppen var morken og fæl, så jeg bytter ut denne først som sist, den ligger på en trasig plass å komme til (bak dynamo og innsug). Så vi pauser prosjektet frem til dette er på plass.
Ellers gjennstår bunnpanne, men her er den orignale blacktop bunnpannen "feil" siden den jeg har på Silvertop har originalt uttak for oljekjøler. Samt at blacktop pannen hadde fått noen småsår etter transporten fra Japan og den har begynt å flasse lakk etter å ha ligget tørt i en stund nå. Så i dag skal jeg skrape ren Silvertop pannen og rense den for metallspon slik at den er klar for montering.
Spørsmål: Fulgte med pakninger til bunnpanne fra Cylmo selv om jeg vet det normalt sett er brukt pakningsmasse fra Toyota. Hva anbefales å bruke her? Er det bare å kjøre på med pakningene som fulgte med eller er det bedre å bruke pakningsmasse? David?

Sjeldhusene med traktene. Ferrita eksosen min er egentlig en historie for seg selv nå. Det er vel trolig et SW20 anlegg omsveist for å passe 16V AW11, men nå igjen omsveist med eksosflens og fleksirør fra Carina E med 4AFE slik at eksosflensen passer 20v motor og tilslutt feste for lambdasonde
Fortsettelse følger:
