nå var dette en diskusjon om turbo eller sugemotor, ikke hvorvidt den har 3 4 5 6 8 eller 10 sylindre.
ulemper med turbo:
tyngre motor(pakke)
turbolagg
større varmeutvikling
dersom vi holder oss til banekjøring, så vil det alltid være lettere å kjøre en sugemotor fort, fordi man slipper å ta hensyn til turbolagg
bremseegenskapene vil være bedre pga lavere vekt siden du slipper unødig turbo,grenrør,mindre eksos, intercooler,rør,etc
samme gjelder svinghastigheter
det er også lettere å posjonere effekt i sving, og særlig på vei ut, da du har maksimal effekt på angitt turtall uten lagg!
dersom motor lager mindre moment kan man spare inn enda mere vekt ved å kunne bruke en svakere/mindre/lettere girkasse(og evt. bakdiff)
dekk kan også være smalere både fordi bilen veier mindre, og fordi du trenger mindre traction, som gjør akselerasjon raskere pga mindre rullemotstand
du vil også endre til høyere utveksling som mer egna til arbeidsregister i en sugemotor - som igjen gir deg bedre akselerasjon
så, hvis man har et scenario hvor man kjører 2stk mr2 mk1, med 4age 1.6l, begge motorene har 200hk. en har turbo og en har sugemotor.
er alle da enige om at bilen med sugemotor vil sette best rundetid fordi den veier mindre og ikke har turbolagg?
da er neste tanke, hvor mye mer effekt må turbomotoren ha før den er i stand til å sette en bedre tid, og hvor mye mer penger må det brukes på oppgradering av drivverk og bremser for å gjøre den driftsikker og matche prestasjonene til bilen med sugemotor?
hvor mye koster det å bygge en 200hk turbomotor kontra å bygge en 200hk sugemotor?
en 4age 20v bygger jeg relativt billig som sugemotor til 200hk. men som turbomotor hadde jeg ikke turt å kjøre uten smidde stempler og råder. selv om det kanskje går på budsjettbygg med neddreide stempler og tykkere toppakning vil jeg ikke tørre å kalle det like driftsikkert.
og da er jeg veldig sikker på at noen tenker, ja men du klarer aldri å bygge en 500hk 4age sugemotor. men da må man huske på at en mr2 mk1 med 500hk turbomotor vil være så lite egna til banekjøring at den vil bli frakjørt av 200hk sugemotoren!
det er jo en grunn til at f.eks en neon cup bil, som man får kjøpt for 20 000kr er i stand til å kjøre fra over halve feltet i gatebil extreme. og den har bare en 2liter på 150hk eller deromkring
det er fordi motor har så lite å si for å kjøre fort!
og det er derfor jeg syns det viktigste med en motor er at den skal være gøy å kjøre
jeg liker turtall, respons og lyd. en turbomotor har sjeldent noen av delene, men det finnes såklart unntak.
bruk penga på understell, dekk og bremser, det er der man plukker sekundene
såklart etter at sjåførn har lært seg å kjøre.