David skrev:tiden det tar for en turbo å spoole opp kan defineres som lagg
tiden det tar for turbo å bygge trykk i rørgate,intercooler,etc kan defineres som lagg
så tiden det tar fra du trår pedalen i gulvet til du har fult ladetrykk uavhengig av turtall kan defineres som turbolagg
at du har en lekasje i dumpventil gjør ikke turbomotorn din laggfri,
det løser kun et problem som ikke skulle ha oppstått i utgangspunktet.
skomleser du bare eller vrir du på alt jeg sier for å skape mer diskusjon?
ok. da prøver jeg på nytt.
kan begynne med å si det var ingenting som feilet dumpen, jeg prøvde å fjerne den for å eliminere et mulig problem.
problemet var en liten rift i undersiden på slangen inn till IC.
hvor jeg kommer fra så kaller vi ditt ene lagg for respons. og ditt andre lagg for spol.
så om du skal drikke brus med et langt sugerør? hva går fortest? om du suger brusa helt opp til topps, så slipper du alt ut å skal suge det opp igjen.
eller at holder fingeren over sugerøret å fortsetter? er jo samme prinsipp.
er jo mer luft i rørgangen og ic nå, kontra hvis du slipper ut alt.
og da går det fortere for at turboen får fylt opp rørgang, ic og manifold til X bar.
derfor merket jeg at lagget som du kaller det for, som jeg kaller respons. er mindre kontra med dumpventil.
(og selvfølgelig, bruker man hundre år på å gire så er jo trykket forsvunnet)
ergo. har aldrig sagt at turboen spoler fortere opp fra bunn uten dump. det er som du sier "allmen vitenskap"