TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • sw20 3sgte og diff max effekt

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #427918  av runejakobsen
 
hei, lurte på om noen veit hvor mye effekt orginal innmaten på en 3sgte tåler, noen som har testa grensene på det eller hørt om noen som har gjort det?, lurer også på hva orginal sperre diffen i e153 kassa tåler. + stikkaxlene til turbo bilene. noen som har noen svar?
 #427921  av ArildM
 
http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm
En fin plass å starte. I utgangspunktet kommer det litt an på hvilken generasjon motor du har, og hvor lenge du ønsker å ha effekten du vil ha. Eksempelvis kan en original motor tåle effekten den ble levert med i kanskje 300'000km, men trimmer du den til 300hk tåler den kanskje bare 100'000. Og på toppen har du enda flere variabler slik som kjørestil, vedlikehold +++
 #427922  av ArildM
 
Har org 3.gen motor, som heldigvis er ganske så uskrudd. Liker tanken på å ha en motor som tåler mye juling og noe jeg kan bruke daglig uten å måtte tenke på turbotrukket, innsugstem, afr osv :wink:
 #428026  av ArildM
 
Girkassen/resten av drivverket skal vel tåle 600hk+ alt etter hvem som kjører :)
 #428034  av marlboro1310
 
Kjørte med Apexi Power FC sprut på min Gen3 Turbo (245hkern) 1,3bar ladetrykk (original turbo CT20B) BlitZ effektanlegg, Phoenix Power IC etc, og det gav 322hk i motor, 282 var det vel ut på hjula om jeg husker rett.
Grunnen til at effekten ikke var "høyere" om man vil, var pga ikke oppgradert DP...

Det som var grunnregelen vi gikk etter før var: om du skal kjøre stock car setup (altså holde motor etc originalt) og kose deg, kjør på med Gen3 motoren. Skal du kjøre ut over 300 ++ hjulhk var Gen2 motoren bedre egnet.
Gen3 motoren jeg hadde hadde 0 problemer med å bli tynt litt innimellom, det aller viktigste er brukervett og forståelse for hva som foregår i motorrommet når man bruker bilen, den trenger arbeidstemperatur før aktiv kjøring, og den trenger "hvile" etter aktiv kjøring, dvs litt idlerunning...derfor installerer man turbotimer, den tar seg av den biten og lar bilen gå seg "ned"...

En ting er sikkert, MR2 Turbo er rått... :D

Har du spørsmål om hva MR2 Turbomotorene tåler, bør du ringe til TRS-Autoteknikk og snakke med Rolf Tengesdal, han har skrudd ihop mange MR2 Turboer :wink:

www.trstuning.no
 #428072  av sleeper
 
runejakobsen skrev:leste greia. men stod ikke noe om driværk sånn som clutch, girkasse, diff og stikk axler... noen som veit/ har testa det?

Ang drivverket:

Orginal clutch holder ikke lenge på bpu trim ( regn med og måtte bytte denne på et eller annet tidspunkt. ( 1 dag til 1-2 år..)
Girkasse tåler MYYYYE, så der er det ikke noe problem.
Stikk aksler: her er det grep og clutch som bestemmer, de tåler i utgangspunktet fint 600+hk ved et reint pådrag, men en rivstart med en aggresiv clutch vil kunne knekke det lageret som er på den lange av stikk akslene, ATS selger oppgradering, og med dette så holder det bra til og kjøre lave 10 sec på stripa. ( 550++rwhp med slicks.. )

Motor:
Alt kommer ann på programeringa og hvor mye du strekker de delene som er på motoren, med de rektige delene rundt motoren så går det helt fint med 400hk ( 3 gen), men det er heller ikke noen problem og knekke en av de på 260hk hvis du ikek gjør ting riktig..