TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oljelampe lyser...

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #42997  av FireWalk
 
Den gule oljelampen lyser ganske ofte. jeg kjører 1 minutt.. så lyser den i 1 minutt.. så kan jeg kjøre 2 minutter.. så lyser den i 1 minutt igjen og slik holder det på.. Når jeg peiler oljen på bilen så er der helt fult med olje. Har hørt man skal peile når motoren er kald, og da er der fult med olje.. Stoppet på en bensinstasjon for å sjekke en gang.. motoren var jo da varm.. og da var det under low... skjønner det ikke.. kan det være at oljen forsvinner opp i motoren når den er varm, og synker ned igjen etterpå? dette virker meget merkelig.. spesielt siden det later til å være helt fult når jeg peiler.. noen mener det kan være en feil med en sensor, osv osv.. mange "fikse" ideer.. men ingen løsning på det reelle problem.. begynner å bli drittlei nå.. vurderer å ta den inn på toyota og la dem ta en fullstendig sjekk på det der... koster jo å få merkeverksted til å gjøre slikt... som f.eks å skifte Olje og Olje filter.. noe jeg var tenkt å gjøre i helge, men han som skulle gjøre det hadde ikke tid.. og jeg greier ikke slike ting selv da jeg aldri har lært meg det.. :oops: ...
blir vel noen tusenlapper å få toyota til å gjøre dette og.. urk.. noen som har hatt noen lignende problemer? som har noen forslag til hva det kan være?

 #43000  av CelicaTurbo
 
gult lys er vel oljenivå mener jeg.. men når jeg peiler olje på varm motor er det ikke noe betraktelig forskjellig fra om jeg peiler på kald motor.. men jeg husker ikke om jeg har peilet umiddelbart etter stopp av motoren noengang.. Motoren var stoppet når du peilet ikke sant?

 #43006  av spkstrp
 
man skal vell la motoren gå litt og så la den stå i ro en stund før man peiler .. eller ?
 #43008  av Gøran
 
Hei, har hatt samme problemet på celicaen min. Var sensoren i bunnpanna som fusket... Ta den ut å se om flottøren beveger seg fint. Å ja- vent en liten stund etter at motoren er stoppet før peiling av oljenivå. :lol:

 #43018  av FireWalk
 
motoren var av da jeg peilet.. men den hadde bare stått et minutt eller to.. :-) når jeg peiler på kald motor så viser den fult på olje nivå.. har slått meg og at det kan være noe med den "sensoren" nedi der..

 #102224  av EilertseN
 
tar bare denne posten opp på nytt ettersom jeg har fått samme problem.. måtte du bytte sensoren ? evt. pris ? og hvor ligger den akkurat ?

 #102228  av Tor
 
Når du skal peili olje skal du starte bilen og la den gå på tomgang i ca 10 min så olja blir varm. Så stopper du bilen. La bilen stå i ca 5 min så olja renner tilbake i bunnpanna. Så kan du peile.

 #102230  av CelicaTurbo
 
jeg var nå skråsikker på at det stod i min tidligere MR2's brukermanual at oljenivået skulle peiles når oljen var helt kald? Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

 #102238  av Tor
 
Ettersom jeg har lært ( noe som også er logisk) er at olja må bli litt varm eller iallefall lunka. Da setter deg seg bedre på pinnen og oppnår sin rette konsistens.

 #102271  av CelicaTurbo
 
jepp, men det har gjerne betydning å få stadfestet hva som er korrekt pga at varm olje tar mer plass en kald olje, og nivået vil derfor være høyere om man måler når oljen er varm enn om man måler når oljen er kald. Hadde vært kjekt om noen med en brukerhåndbok kunne sjekke det, jeg har ikke brukerhåndbok lengre.