TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica st185 90' prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #431992  av God
 
Andrepedersen skrev:Savner update her jeg :)
Det har ikke skjedd så alt for mye spennende, men skal komme med en oppdatering i kveld og knipse noen bilder. Har vert litt av og på, men fant tilbake viljen til å jobbe i går. :) Den værste delen av prosjektet nå blir oppkobling av det nye ledningsnettet og siden jeg ikke er noe elektriker og har lite erfaring på dette området, så er jeg faktisk litt spent på hvordan dette vil utarte seg. Heldigvis har noen på verkstedet samme datasprut som meg, så jeg kan stjele oppkoblingsmetodene på hans ledningsnett, hehe. :D

Har laget en huskeliste over ting som må bli gjort som jeg kommer på i farten:

Bakre parti av motor:

0. Blåse vekk skit fra motorromet og ALLE delene! + få vekk skit i bensinrørene
1. koble til bankesensor siden den er under innsuget og vanskelig å komme til!
2. Koble til strammehjul til dynamo og stramme dynamoreim
3. Borre innsuget opp til 70mm for spjeldhus + sette på TPS sensor fra gammelt spjeldhus
4. montere koblinger til bensinrørene og legge opp AN-slanger til fuelrail.
5. koble opp bensintrykksregulator mellom fuelrail og koblinger på venstresiden
6. Sette opp innsug + pakninger og montere spjeldhus og fuelrail på samstundes.
7. koble på AN slanger til på fuelrail

Fremparti av motor:

1. Sveise ferdig grenrør
2. MÃ¥le opp lengde til Downpipe og finne ut ekstra lengde til eksosanlegg. 160cm + bends? Blitz nur spec anlegget var ikke langt nok!
2. montere turbo og olje+vannkoblinger
2. tette hull i forgreininga til vann
3. Intercooler, panserlås og trykkgater må rutest til turbo og spjeldhus.
5. prøvemontere FMIC sånn at trykkgatene blir satt opp i riktig vinkel

Understell:

1. gå over alle mutrer og skruer. Alt skal henge skikkelig!
2. stille camber?
3. sjekke klareringer mtp. senking

Dette pluss det elektriske, mapping og feilsøking, så er jeg i mål. Som dere ser er det forsatt mye knask igjen, men det går på fram. :)
 #431995  av Daniel HS
 
Leste igjennom tråden din for første gang nå. Mye interessant lesning, og kommer nok til å følge godt med videre, gleder meg til å se tallene du får ut av dette, og ikke minst holdbarheten! :)

Ser forresten du har tenkt å kjøre 205 dekk, tror det kan bli litt smalt på den bilen der iallefall med tanke på vekt/effekt, kjører selv 205 gateslicks og merker det er lite.

Tror også forresten jeg ville montert innsug før motoren kommer i bilen, er et rent geitehelvete å komme til bak der etterpå.
Men et dumt spørsmål, hvorfor tok du av ledningsnettet før du tok ut motoren? Personlig synes jeg det er lettere å ta ut motoren med det på, da slipper man stresset med å skru alt mens det er trangt, mørkt og skittent. ST-185 motorrommet er ikke bortskjemt med plass akkurat, hehe.

Og ser dere har nevnt Thorsen diffen tidligere, den er vel på alle uten om noen av US versjonene så vidt jeg vet. Alle ST-185 jeg har vært borti har hatt det iallefall. Den tåler nok en del effekt med fin kjøring, men jeg har knust 2 stk på original effekt, dog med litt heftig clutch, og litt spinning.

Bare hopper inn lenge etter dere jeg å kommenterer ting dere er ferdig å snakke om :lol:
 #432025  av God
 
Andrepedersen skrev:Er det ikke en mulighet å bruke st205 spjeld?
Det kan jeg selvsagt, men jeg ønsker mer luft selv om trykkgatene blir en liten restriksjon. Har aftermarket innsugsmanifold og da kan jeg like godt kjøre på med litt mer mandigere spjeld. 8)
Daniel HS skrev:Leste igjennom tråden din for første gang nå. Mye interessant lesning, og kommer nok til å følge godt med videre, gleder meg til å se tallene du får ut av dette, og ikke minst holdbarheten! :)

Ser forresten du har tenkt å kjøre 205 dekk, tror det kan bli litt smalt på den bilen der iallefall med tanke på vekt/effekt, kjører selv 205 gateslicks og merker det er lite.

Tror også forresten jeg ville montert innsug før motoren kommer i bilen, er et rent geitehelvete å komme til bak der etterpå.
Men et dumt spørsmål, hvorfor tok du av ledningsnettet før du tok ut motoren? Personlig synes jeg det er lettere å ta ut motoren med det på, da slipper man stresset med å skru alt mens det er trangt, mørkt og skittent. ST-185 motorrommet er ikke bortskjemt med plass akkurat, hehe.

Og ser dere har nevnt Thorsen diffen tidligere, den er vel på alle uten om noen av US versjonene så vidt jeg vet. Alle ST-185 jeg har vært borti har hatt det iallefall. Den tåler nok en del effekt med fin kjøring, men jeg har knust 2 stk på original effekt, dog med litt heftig clutch, og litt spinning.

Bare hopper inn lenge etter dere jeg å kommenterer ting dere er ferdig å snakke om :lol:
Beklager, jeg har skrevet feil dekk dimensjoner! Er 215/35/ZR17 jeg skal kjøre med. Skal laste opp noen bilder nå snart. :)

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!

Ang. innsuget, så har jeg som sagt aftermarket og det var mye lettere å jobbe med. Kan ta det av og på uten problemer selv med motoren montert.

Jeg tok ting på sparket rett og slett. jeg plukket av litt og litt fra motoren som dagene/månedene gikk. Til slutt fikk jeg motorskrotten ut og demonterte den og sendte den til EBBT for full overhaling. Dette er den første prosjekt bilen jeg noensinne har hatt, så jeg tok ting gradvis og lærte ekstremt mye om 3SGTE og st185 motorikken underveis. En ting er jeg hvertfall enig i og det er at st185 motorrommet er trang som en barnerumpe om jeg får lovt til å bruke det uttrykket.. Herregud så mye vakuumstyrte komponenter og dill dall japse bilene hadde på 90-tallet. :p Er sikker på at jeg tok vekk 95% av det! :lol:

Tviler på at bakdiffen vil like clutchen min og 500hk, men vi får se.. Får håpe at ikke diffen tar med seg girkassa hvis den skulle ryke. Jeg har ikke noe planer om å herje med bilen, men det kan fort bli noen rivstarter her og der + heftig pådrag.

Du aner ikke hvor spent jeg er på tallene.. Har ventet i nesten ett år nå! Håper at jeg ikke får motorras eller at noe skjærer seg. Det hadde vert nedsig.. Skal prøve å tenke positivt! :)
 #432026  av Daniel HS
 
God skrev: Beklager, jeg har skrevet feil dekk dimensjoner! Er 215/35/ZR17 jeg skal kjøre med. Skal laste opp noen bilder nå snart. :)

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!

Ang. innsuget, så har jeg som sagt aftermarket og det var mye lettere å jobbe med. Kan ta det av og på uten problemer selv med motoren montert.

Jeg tok ting på sparket rett og slett. jeg plukket av litt og litt fra motoren som dagene/månedene gikk. Til slutt fikk jeg motorskrotten ut og demonterte den og sendte den til EBBT for full overhaling. Dette er den første prosjekt bilen jeg noensinne har hatt, så jeg tok ting gradvis og lærte ekstremt mye om 3SGTE og st185 motorikken underveis. En ting er jeg hvertfall enig i og det er at st185 motorrommet er trang som en barnerumpe om jeg får lovt til å bruke det uttrykket.. Herregud så mye vakuumstyrte komponenter og dill dall japse bilene hadde på 90-tallet. :p Er sikker på at jeg tok vekk 95% av det! :lol:

Tviler på at bakdiffen vil like clutchen min og 500hk, men vi får se.. Får håpe at ikke diffen tar med seg girkassa hvis den skulle ryke. Jeg har ikke noe planer om å herje med bilen, men det kan fort bli noen rivstarter her og der + heftig pådrag.

Du aner ikke hvor spent jeg er på tallene.. Har ventet i nesten ett år nå! Håper at jeg ikke får motorras eller at noe skjærer seg. Det hadde vert nedsig.. Skal prøve å tenke positivt! :)

Ahh... Custom innsug skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har vært borti det.

215 er nok bedre ja :) Selv lurer jeg på om jeg skal ha 225 eller 235 for å få nok grep i svinger osv, på 8" felg.

Ja, man lærer sinnsykt mye av å skru på de der bilene, husker første gang jeg skulle ta ut motoren sammen med en kompis, sleit som f**n fordi vi ikke visste hvordan det skulle gjøres. Fikk et par tips her på forumet, som hjalp veeeldig! Etter et par ganger ut og inn går det en god del fortere :P Men mye god hjelp i folk her inne.

Ja, er mye fjas oppi der, regner med at EGR systemet er kastet ut for lenge siden? Hehe. Og hva mer har du plukket ut som jeg ikke har fått plukket ut enda? :P
 #432031  av God
 
Daniel HS skrev: Ahh... Custom innsug skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har vært borti det.

215 er nok bedre ja :) Selv lurer jeg på om jeg skal ha 225 eller 235 for å få nok grep i svinger osv, på 8" felg.

Ja, man lærer sinnsykt mye av å skru på de der bilene, husker første gang jeg skulle ta ut motoren sammen med en kompis, sleit som f**n fordi vi ikke visste hvordan det skulle gjøres. Fikk et par tips her på forumet, som hjalp veeeldig! Etter et par ganger ut og inn går det en god del fortere :P Men mye god hjelp i folk her inne.

Ja, er mye fjas oppi der, regner med at EGR systemet er kastet ut for lenge siden? Hehe. Og hva mer har du plukket ut som jeg ikke har fått plukket ut enda? :P
Hvor skal jeg begynne?? :lol:

EGR, TVIS, Charcoal canister er skiftet ut med olje catchtank, hele AC systemet, TMIC, fordeler blir nå brukt som kamsensor til datasprutet, batteriet er flyttet bak, to nye radiatorvifter for å spare plass. Nesten alle sensorene på selve motoren er vakuumstyrte etter hva jeg har sett og det er skiftet ut med Electromotive sine sensorer, så nå blir det styrt med direkte strøm og det betyr mindre slanger. Er nok mye mer, men kommer ikke på det her i farten. :P

Skal laste opp bildene nå straks. :)
 #432034  av Daniel HS
 
Tvis er koblet ut hos meg og. Men du styrer vel alt med sprutet etterhvert vil jeg tro?
 #432038  av God
 
Her er motoren skrudd i sammen og skal gjøres klar til å sette på plass i bilen:

Bilde

Bilde

Her blir den heiset på plass:

Bilde

Bilde

Motoren er montert i bilen og satt på plass på motorforinger, travers osv. Etterpå fokuserte jeg på bensinsystemet og pusset ned hele bensintanken og tectylerte den. Bensinslangene var rustet og i dårlig stand, så da bestilte jeg AN6 rør hele veien med koblinger og stålomspunnende slanger. Koblet også Blitz Nur Spec eksosen på plass. Her er resultatet (beklager for litt uklare bilder!:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg bestemte meg for å lage grenrøret selv og jeg vil helst ha lange runners for litt bunnkraft. Har komt så langt til nå:

Bilde

Prøvemontering av FMIC:

Bilde

Her er bakpartiet. Har koblet opp øvre stag for mer stabilitet og flyttet batteriet bak og satt den i en batteriboks:

Bilde

Her kommer bensinpumpekontaktene opp og det skal viderekobles via releet som går videre til datasprutet:

Bilde

Inni bilen er det ikke så alt for spennende.. Ønsker å ta denne biten til sist:

Bilde

Her kommer alle ledningene som skal kobles til sensorene på bilen. Den store røde kabelen er batteriet sin hovedstrømkabel:

Bilde

Her er coilpakken montert og som dere ser er det mye plass til luftfilter. Kjøpte litt vel stort filter, ser ut som en svær lampeskjerm! :lol: Har ikke bilde av den da. :(

Bilde

Her er Rota Grid felgene + dekk. Bildet ser litt rart ut, fordi bilen er heiset opp på andre siden:

Bilde

Sånn ser bilen ut nå i dag:

Bilde



Som dere ser, så er det forsatt en del å gjøre. Har bestemt meg for å bli ferdig så snart som mulig nå, så forhåpentligvis blir den ferdig snart. :)
 #432039  av God
 
Daniel HS skrev:Tvis er koblet ut hos meg og. Men du styrer vel alt med sprutet etterhvert vil jeg tro?
Den orginale hjernen er ikke i bruk lenger. Alt blir styrt av Electromotive TECGT via laptop. :)
 #432040  av Daniel HS
 
God skrev: Som dere ser, så er det forsatt en del å gjøre. Har bestemt meg for å bli ferdig så snart som mulig nå, så forhåpentligvis blir den ferdig snart. :)
Husk at hastverk er lastverk ;)

Men så morro ut dette her! Ser ut som du har en grei jobb med ledningsnettet, men så lenge du har koblingsskjema og vet hva som går hvor, regner jeg med du har kontroll :)

Felgene var porno :D
 #432042  av Andrepedersen
 
Dette blir bra, di bilene her er gromme med rette mods!
Felgene var spot on!
 #432043  av God
 
Daniel HS skrev:
God skrev: Som dere ser, så er det forsatt en del å gjøre. Har bestemt meg for å bli ferdig så snart som mulig nå, så forhåpentligvis blir den ferdig snart. :)
Husk at hastverk er lastverk ;)

Men så morro ut dette her! Ser ut som du har en grei jobb med ledningsnettet, men så lenge du har koblingsskjema og vet hva som går hvor, regner jeg med du har kontroll :)

Felgene var porno :D
Ja, har mye av det elektriske igjen, så det blir den største utfordringen. Electromotive ledningsnettets oppkobling er greit nok. Det eneste så kan være litt forvirrende er hvordan di 4-5 forskjellige relene skal kobles sammen med tenninga. En til bensin, bensindyser radiatorviftene, coiler og sensorene. Finner nok ut av den biten etterhvert. :P

En ting jeg prøver å finne ut av er hvor hovedstrømmen i org. ledningsnettet er.. Har du noen en ide? Jeg må jo ha strøm til dynamo, inni bilen, sikringer osv..

Funderer på om jeg må fjerne alle koblingene og ledningene på ledningsnettet som ikke skal være i bruk og bruke resten sammen med Electromotive ledningsnettet og Deretter koble pluss strømmen på pluss polen sammen med den røde plusskabelen som går fra batteriet. Kan dette stemme? Jeg må også finne ut hva som er pluss og minus på ledningsnettet. Har noen et koblingsskjema på org. ledningsnettet?

Bilder av polene på ledningsnettet:

Bilde

Bilde

Bilde


Kjekt å høre at du likte felgene! :)
 #432044  av Daniel HS
 
Helt ærlig så har jeg ikke satt meg inn i ledningsnettet enda, har ikke hatt behov for det. Men er nok noen her som har gått gjennom det litt nøye i forbindelse med å sette inn sprut eller lagt opp nettet selv. Kan se om jeg har noe liggende på andre PCen i noen manualer eller noe...
 #432045  av God
 
Andrepedersen skrev:Dette blir bra, di bilene her er gromme med rette mods!
Felgene var spot on!
Ja, det er helt sant! 3sgte har stort potensiale innenfor trimming. Har du sett hvor store innsugsportene er org for å ta et eksempel? Cosworth motoren sine innsugsporter er bare halvparten så store for å ta et eksempel. :wink:

Ja, felgene kledde bilen godt :)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 25