TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Privatist i Matte R1/R2 og Fysikk 1 søker hjelp og støtte!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #433697  av Myklebust

Funnet ut at eg skal gå som privatist i år, og jobbe på si. Gjelder å komme inn på ingeniørutdanning 8)

Har noken erfaring med matematikk R1/R2 og fysikk 1? I så fall lurte eg på om eg kunne poste litt oppgaver som dere kan hjelpe meg å løyse/forklare litt for meg :D Prøvde meg på ingeniør forkurs i fjor, men det gjekk ikkje så bra.. Så eg veit det er ting eg kjem til å slite med. For eksempel polynomdivisjon. Det satt eg og kompisene og klødde oss i hodet over siste stubben vi var på skulen i fjor. Noken som kan forklare det, som oppvarming? :mrgreen:

Eksamen i slutten av november. Klarer eg ikkje alle eksamener då, så tar eg opp igjen til våren. Viss eg klarer alle så tenker eg å begynne som privatist i kjemi.
Vedlegg
tommyogtigern matte.jpg
tommyogtigern matte.jpg (51.62 kiB) Vist 12688 ganger
 #433700  av Myklebust

Stort sprang som i "mykje vanskeligere", eller som i "heilt annerledes"? :P Det viktigste akkurat no er å komme inn på utdanninga, så må eg klare å ta det som kjem. Det dei sa på forkurset var at så lenge en kan fysikken og matten derfra, så er det berre å bruke det i den vidare utdanninga. Kjem sikkert litt an på kva ingeniør en vil bli, men det har eg ikkje heilt tatt stilling til endå.
 #433701  av Myklebust

Forresten så virker matematikk.net som ei veldig bra side, så den skal eg nok få bruk for :D
 #433704  av Kristia

Zepticon skrev: Og det er ganske stort sprang fra R1/R2 til ingeniørmatte :)
Jeg føler at det er mye lettere med ingeniørmatte enn R1/R2, men det kommer jo an på hvilke temaer man synes er interessante. Jeg går på UiS så det er sikkert lavere nivå der enn på NTNU.
 #433709  av Zepticon

Myklebust skrev:Stort sprang som i "mykje vanskeligere", eller som i "heilt annerledes"? :P Det viktigste akkurat no er å komme inn på utdanninga, så må eg klare å ta det som kjem. Det dei sa på forkurset var at så lenge en kan fysikken og matten derfra, så er det berre å bruke det i den vidare utdanninga. Kjem sikkert litt an på kva ingeniør en vil bli, men det har eg ikkje heilt tatt stilling til endå.
Det er vanskeligere, men det er vell med det som med alle adnre ting, at man bygger på det man kan allerede. Men etter å ha vært igjennom 4 mattekurs på NTNU føler jeg at VSG matte er temmelig enkle saker, men det er kansje helt naturlig. Jeg hadde heller aldri problemer med noe av VGS matten, men sleit hardt med en del av NTNU fagene. Men, det skal sies at det kan like godt skyldes veldig dårlig studieteknikk som noe annet. Det er ikke noe særlig å starte på universitetet og være tilvent at alt kommer inn i hodet uten at man må jobbe noe særlig med det. Hadde aldri behov for å gjøre noen lesker på VGS, men på NTNU ble det andre boller, og da sto jeg der uten noen studieteknikk what so ever :D

Men, så lenge man er motivert til å jobbe, så klarer man det meste :D
 #433712  av mr2storbrua

Legg ut en oppgave når du har det, så får vi prøve å hjelpe :) Er faktisk ikke sikker på hva R1/R2 er, hvis det er VGS-matte så heter det vel 1MX/2MX/3MX? Så er det vel calculus som kommer etter det? Fysikk 1 er ganske enkelt etter det jeg kan huske, er vel først og fremst Newtons lover og kanskje litt energiformler man trenger?
 #433714  av mr2storbrua

For folk som blir skremt av matte, her kan du se hvor komplisert 1+1 kan være:
2.jpg
2.jpg (50.95 kiB) Vist 12651 ganger
Og hvis man snur på det, så kan man også se hvor enkelt et komplisert regnestykke egentlig kan bli :wink:
 #433732  av Myklebust

MX-matte er vel et eldre begrep. T, P og R-matte er dei nye etter det eg har fått med meg. Sikkert fleire og :shock: Mattelærern eg hadde i fjor tok for seg den regla der :)
 #433773  av Noxan8

T = Teoretisk matte
P = Praktisk matte
R = skulle til å skrive realistisk matte, men Real matte

om jeg ikke er helt på bærtur her nå?
 #435079  av Myklebust

Begynt for fullt no, så kan vere eg laster opp litt oppgaver her snart. Har komt meg gjennom faktorisering og likninger++ uten problem 8) Blir fort vanskeligere, så eg får kose meg med mestringsfølelsen enn så lenge.. :roll:

Jobber skift, så det er intervall mellom ei veke jobb og ei veke matte framover. Tenker å ta med fysikkboka på jobb og lese en del der. Er en del nedetid, særleg på nettene.
 #435524  av Myklebust

http://www.mattemestern.no/ denne sida er ikkje dum! Til og med filmer der dei løser oppgaver og forklarer mens dei gjer det. Genialt! :)

Berre opp til 10. klasse leksjoner, menmen!
 #435677  av Myklebust

Komt til polynomdivisjon no... Grrrrr det er så lite logikk i det! :(