TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2/3S-GTE tuning nærheten av Bergen?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #435645  av diracdeltafunction
 
Hei igjen,

jeg vurderer å dra ut til Protrim, men de ligger ganske langt unna Bergen, faktisk veldig langt (ca. 322 km).

Så mitt spørsmål er, er det noen andre som ligger nærmere Bergen som dere kan anbefale? Det jeg ønsker å få gjort er datasprut, mapping og sette i annen turbo.
 #435648  av ArildM
 
Toysport i Bergen har vel såvidt starta opp. Han har god peiling på 3SGTE og Toyota :)
Søk opp Erik Toyparts Bontvedt på Facebook så finner du han der :) Tror han mapper ganske rimelig også :)
 #435662  av diracdeltafunction
 
David skrev:tror ikke toyparts har rulle for øyeblikket?

men pollymotorsport.no har vet jeg.
Bare for nysgjerrighetens skyld: Ikke det at jeg har noe imot Pollymotorsport men trenger en egentlig dynamometer? Kan en ikke bare gjøre innstillinger, kjøre bilen fysisk på veien, logge turtall og tid? Dvs. jeg skjønner at det ikke gir like klare og gode resultater (reell hk og dreiemoment) som på dynamometer, men en får jo se hvordan motoren fungerer på en ganske lett måte?
 #435674  av ArildM
 
Mener på Erik skrev at han hadde fått rullene på plass nå :)
Men jeg skal ikke si det for sikkert, er jo bare å høre med han om du er genuint intr :wink:
 #435739  av diracdeltafunction
 
ArildM skrev:Mener på Erik skrev at han hadde fått rullene på plass nå :)
Men jeg skal ikke si det for sikkert, er jo bare å høre med han om du er genuint intr :wink:
Det er jeg, jeg kan ikke ha bilen slik den er nå, ladetrykk kun på > 4000 RPM fungerer bare ikke for meg. Takk for info. :-)
 #435769  av David
 
diracdeltafunction skrev:
David skrev:tror ikke toyparts har rulle for øyeblikket?

men pollymotorsport.no har vet jeg.
Bare for nysgjerrighetens skyld: Ikke det at jeg har noe imot Pollymotorsport men trenger en egentlig dynamometer? Kan en ikke bare gjøre innstillinger, kjøre bilen fysisk på veien, logge turtall og tid? Dvs. jeg skjønner at det ikke gir like klare og gode resultater (reell hk og dreiemoment) som på dynamometer, men en får jo se hvordan motoren fungerer på en ganske lett måte?
du kan justere masse på veien helt klart. men hvis du skal få et solid resultat må du innom en rulle.
du bruker også mye kortere tid ved å bruke rulle, og som alle vet er tid penger.
du har mye større mulighet til å logge presis, sjekke i etterkant, for å så velge riktig belastning for justering, samtidig som du hører etter tenningsbank du kanskje ellers ikke ville hørt pga for mye vind/dekk/etc støy.

men det må også stort sett, justeres noe i etterkant på vei/bane, da du ikke klarer å treffe helt på karakteristiken på hvordan motoren oppfører seg med belastninger som ikke kan simuleres.(les: motorens akselerasjon iforhold til forskjellige gir/hastigheter luftmotstand,rullemotstand,etc)

(og når jeg sier rulle, så mener jeg ikke akselerasjonsrulle)
diracdeltafunction skrev:
ArildM skrev:Mener på Erik skrev at han hadde fått rullene på plass nå :)
Men jeg skal ikke si det for sikkert, er jo bare å høre med han om du er genuint intr :wink:
Det er jeg, jeg kan ikke ha bilen slik den er nå, ladetrykk kun på > 4000 RPM fungerer bare ikke for meg. Takk for info. :-)
dersom du mener fra 4000rpm og oppover, og du har større turbo enn originalt.
Så er det ikke sikkert det er så veldig mye å gjøre med det, bortsett fra å sette på en som er litt kjappere igang, da det er liksom litt med greia med turbomotorer.