TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vedlikehold og bruk av 3S-GTE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #435995  av diracdeltafunction

Beklager at jeg maser mer om dette, jeg vil ikke holde noen ansvarlig for tider og tall de kommer med bare så det er sagt: Er det noen som kan si sånn ca. hvor lenge jeg må kjøre normalt med bilen før den (oljen) er varm nok? Jeg skjønner jo at jeg bør skaffe meg en temperaturmåler på oljen som første prioritet, men inntil jeg har det, så må det vel være noe bedre enn min egen gjetting å forholde meg til. :-)

Jeg er også nysgjerrig, uten at jeg har tenkt å gjøre det: Hva er det som skjer med en helt kald motor hvis en drar den opp til turtallsperren og holder den der? Dvs. hva er det som ryker, hvordan og hvorfor? Har dette med oljen sin viskositet på bestemte temperaturer å gjøre? Har det med at metallet i motoren endrer litt størrelse under temperatur? En kombinasjon av slike faktorer?
 #435996  av 3rlend

diracdeltafunction skrev:Beklager at jeg maser mer om dette, jeg vil ikke holde noen ansvarlig for tider og tall de kommer med bare så det er sagt: Er det noen som kan si sånn ca. hvor lenge jeg må kjøre normalt med bilen før den (oljen) er varm nok? Jeg skjønner jo at jeg bør skaffe meg en temperaturmåler på oljen som første prioritet, men inntil jeg har det, så må det vel være noe bedre enn min egen gjetting å forholde meg til. :-)

Jeg er også nysgjerrig, uten at jeg har tenkt å gjøre det: Hva er det som skjer med en helt kald motor hvis en drar den opp til turtallsperren og holder den der? Dvs. hva er det som ryker, hvordan og hvorfor? Har dette med oljen sin viskositet på bestemte temperaturer å gjøre? Har det med at metallet i motoren endrer litt størrelse under temperatur? En kombinasjon av slike faktorer?
Begge deler som du nevner her :)
Mange trimmede motorer. Nå husker jeg ikke helt men var det smidde stempler og råder i din?
Nå må for himmels skyld ikke noen skyte meg. Dette har jeg lest på internett og kan 100% ærlig si at jeg personlig ikke vet.
Smidde stempler utvider seg mer når de blir varm, kontra støpte. Dvs at klaringene er mye større på kald motor.
SÃ¥ husker jeg ikke resten :)
NÃ¥r det er kaldt ute, og generelt olja er kaldt er den tykk. For tykk olje = ikke bra :)
Skaff deg en olje temp måler så har du alt på det sikre :)

Edit: du peiser ikke snabeln i dama før hun er oppvarmet :)
Alt av lager, ringer, pakninger osv har det som regel best når det er varmt og fint og klar for juling, kontra kald.
Prøv å stå opp å gå rett ut å spurt 1km uten å varme opp. Det blir ikke helt riktig :)
 #436621  av marlboro1310

Hvilken MR2 er det du har handlet,hvor i landet? bilder...?