Vet ikke hvor mye jeg gidder og skrive om det, men jeg starter ivertfall.
Jeg trur største problemet med MS sprut er ofte eierene ( no offence), det er ofte de med veldig små budsjetter og tid til og prøve og finne ut av det selv.
Det ender i de fleste tilfeller med at de på et tidspunkt må få hjelp da de ikke får det til og fungere helt 100, og da tar de kontakt med noen som driver med justering av motorer.
Og når de da kommer med bilen, så er det som regel helt umulig og finne ut hva det faktisk er av spec eller pinout osv på utstyret. ( prøv og ta en orginal nyere bil, og finn ut akkurat hva alle ledningene i bilen er til uten og se på koblingskjema.. )
Og når dette er de samme eierene som ville spare 5-10000,- kr på og bygge seg sin egen ecu. så skjønner man fort at de ikke er så villige til og betale noen for og feilsøke mange timer på dette.
Du kan også se på dette som og være med i en evig betatesting av utstyr... finnes et hav av forskjellige versioner av disse.
Dette var tankene mine om det HVIS det i det hele tatt fungerer.
De fleste kommer faktisk ikke så langt en gang.. disse er som du vet i de fleste tilfeller hjemmeloddene greier, og har en tendens til og slutte og fungere rimelig fort. ( har flere eksempler på det.)
Men vet at den siste generasjonen har blitt bedre, men det er fortsatt en evig betatesting. og helt håpløst for en "tuner" og holde følge med\finne ut akkurat hva som står i en bil som kommer. ( husk at det er veldig få av de som gidder og lage sitt eget for og spare 5000kr, men syntes det er greit og bruke 10-15k på og få justert motoren helt 100%)
MS fungerer sikkert helt fint det,
HVIS! du har litt kontroll på dette selv og er villig til og bruke 100++ timer på og sette deg helt inn i hvordan alt fungerer og kan justere det meste selv.
Et eksempel som kansje forklarer det litt er og sammenligne en grisetrimmet volvo 240 som er satt sammen av deg selv, men bare custom deler og gjør 0-100 på 3 sec, nurnburgring på 7.30 VS en Koenigsegg agera R som orginalt gjør akkurat det samme.
Er mulig go få de til og gå like fort, men det krever at du kan bruke 1000 timer på og bygge den, vedlikeholde den osv. du kan sette den på verksted, men da må du være villig til at verkstedet bruker en god del timer på og finne ut av hvordan denne bilen er bygd opp.
Mens en agera R koster mye mer, men den fungerer altid, og slutter den og fungere, så leverer du den til et Koenigsegg verksted så fikser de den. og du har spart 1000 timer.
Zepticon skrev:Jeg hiver meg på her og spør litt spørsmål til deg Sleeper siden du poster her nå. Jeg tenker å bruke Megasquirt 3.X i Celicaen når jeg får den i stand, på en 18RG motor med litt ekstra snacks på. Jeg har allerede kjøpt sprutet, og bygget det. Jeg tenkte å bruke det i 626en, men endret de planene. Så av nyskjerrighet: Hva er forskjellen på dette (som kosta meg 4000kr, og feks Motec til nesten 30.000kr?
Jeg har ikke planer om å bruke 30.000kr på sprut til 626en eller Celicaen, men om (når!) jeg ender opp med en turbo bil, så er jo et bra sprut kansje verdt investeringen, spesielt om det er plug&play, og kansje kan monteres inni boksen til den orginale hjernen, nå som de skal sjekke slikt på EU kontrollen.
Featurelista til MS3.X og MS3-Pro:
Hardware features:
- Freescale MC9S12X 16 bit, 50 MHz asymmetrical dual core processor
- 10 saturated injector drivers
- 8 logic level ignition outputs
- 3 high current (5 amp) general purpose outputs - 2 can be reconfigured as additional injector drivers, and all can be used as PWM outputs
- 3 medium current (3 amp), high frequency general purpose outputs
- All unused injector and ignition outputs can be used as spare on/off or other outputs. This ECU has a LOT of I/O!
- 1 stepper H-bridge driver
- Camshaft and crankshaft differential inputs - supports VR, Hall effect, and optical input
- 12 volt tach output
- Fuel pump output
- 8 analog inputs (5 dedicated sensor inputs, 3 spare/general purpose)
- 4 spare digital on/off inputs
- 3 spare digital frequency inputs
- 2 knock sensor inputs
- RS232, USB 2.0, and CAN communication
- Onboard 8 gigabyte SD card for internal data logging
- Internal ECU temperature sensor
- Real time clock
- Temperature range: -30 to +80 degrees C (-40 to +85 without battery for real time clock)
Software features:
- Supports speed density, alpha-N (TPS based), or MAF based fuel and spark tables
- 1 microsecond injector pulse width resolution
- Tables for nonlinear injector behavior at small pulse widths
- Allows blending multiple load types, including specialized mode for independent throttle bodies
- Supports a wide variety of OEM cam and crank position sensors
- Individual cylinder trim tables for fuel and ignition
- Accelerator pump or model based acceleration enrichment
- Closed or open loop idle speed control
- Closed or open loop boost control with two separate wastegate outputs, and gear or speed based tuning options
- On/off or closed loop continuously variable valve timing (VVT) control - supports up to 4 channels
- On/off or progressive nitrous control
- Traction control by VSS or RPM
- Rally anti-lag with rotational idle
- Rotary support - can run up to 4 rotor engines with separate leading and trailing spark tables
- Staged injection
- Table switching
- 16 x 16 fuel and spark tables - can be reconfigured to function as 30 x 16 or 16 x 30 by switching tables based on RPM or load
- 2 or 3 step rev limiter (launch control) with no-lift shifting
- Wideband AFR target tables
- Flex fuel sensor input for easy switching between gasoline and E85 - can automatically change fuel, ignition, and boost maps based on ethanol content of gasoline
- Knock control with adjustable crank angle windowing can adjust sensitivity based on RPM or which cylinder is firing
- Allows repurposing injector or ignition outputs as general purpose outputs, or high current outputs as injector drivers for 12 cylinder sequential applications
- Real time barometric correction (external sensor required)
- A/C and cooling fan control with idle compensation
- Safety shutdown based on AFR or EGT input
- Sequential shift cut and air shifter control
- Diagnostics to detect and ignore failing sensors - can even automatically switch from speed density to alpha-N in the event of a MAP sensor failure
http://www.loberg-tuning.no
4WD Rototest. Ta kontakt for justering\bremsing av din bil.
89 celica gt4. moro bilen. 711AWHP.. ( 9.89 -231kmt Verdens raskeste 165 ?) Built\tuned\driven by me
