TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #450818  av celicat23

Han høres ut som en nybegynner Arild :D Hardcore gutta sitter å diskuterer nettverkskabler som er rettningsbestemt (hahahaha) og mener de hører forskjell på USB kabler og til og med forskjeller etter hva slags harddisk du har i maskin :lol: Det er så jævelig latterlig dumt hele greiene... Til og med hva slags stereobenk du har mener de seriøst har noe å si for lyden :lol:

*Edit* jeg glemte klassikeren: tullinga som har kjøpt dyrt grenuttak med "strømrens" som mener bilde på tv'n fikk en helt annen dynamikk og de kan se flere farger etc :lol: Shit for en gjeng...
Sist redigert av celicat23 den 11 sep 2015 22:43, redigert 1 gang totalt.
 #450819  av celicat23

inzane2012 skrev:Fy faen marius, nå fikk jeg meg jaggu en god latter, haha :) fantastisk bra sagt:)

Jeg tror nok jeg kommer til å holde meg med mitt d400 i lang tid. Har lest litt anmeldelser av detda det kom, og det fikk veldig mye skryt da, og kameraet har jo ikke akkurat blitt dårligere med årene heller.
Eneste jeg kunne tenke meg er ei macro linse, og ei god linse til å ta bilder av stjernehimmelen og månen og sånt. :)

Og så må jeg nesten lære meg.itt foto redigering og, har lastaned lightroom etteranbefaling av ei venninne, hun ble anbefalt det fotoklubben her i bygda.

Egentlig det eneste jeg kan klage på på kameraet er at selve huset er litt i minste laget for de svære pølsefingrene mine, får ikke skikkelig grep på det og må liksom knipe med fingrene, blir slitsomt å holde det etter ei lita stund...
Innen macro linser så kan du nesten velge hvilken som helst, de er stort sett bra alle sammen. Er du interessert i macro så les deg også litt opp på effekten mellomringer og telekonvertere har på de. Dette er ett bilde jeg tok av boblene på en helt vanlig isbit i ett glass cola med ei sigma 150mm linse og mellomringer og/eller telekonverter (husker ikke lengre...) med ett nikon d300 kamera:
macro.jpg
macro.jpg (192.3 kiB) Vist 2373 ganger
Du trenger ikke dyre linser for å drive med macro. Tele er litt værre, men du kan få til litt med "relativt" billig utstyr... Tok bilde av månen med nikon d300 + x2 teleconverter + sigma 150-500mm:
Bilde

Vil du ha noe større og bedre så titt på nikon d300, det er en god oppgradering fra hva du har. Større kamera med mye bedre søker og bedre på støy/dynamisk rekkevidde og en autofokus som knuser canon'en. Får ett greit ett for 2-2500kr. Men lek litt med hva du har først, se om interessen VIRKELIG er der før du bruker noen mer kroner :) Vil du holde deg til canon så er jeg ikke helt sikker på størrelsene, jeg har bare brukt canon 350/400 og 5D MKII (5D MKII er digg...)

Vil du lese omtaler av linser så er stedet jeg stoler mest på: http://www.photozone.de/

Lightroom kommer du veldig langt med. Photoshop kan du vurdere hvis du kommer dit at du kan så mye at lightroom begrenser deg. Photoshop er veldig lite bruker vennlig i motsettning til lightroom.
 #450820  av celicat23

Makk skrev:Lakkere kalipere røde gir automatisk keramiske bremser, og røde interiør gir bilen din tusen hester i pluss.

Bensintilsetning gir 500 til og kjører du på høyere oktan er du garantert 250 mer.
Når det kommer til bil så blir jeg alltid fascinert av tullinger som har brukt 50-100.000kr i trimming og diverse som har gjort at bilen kommer til å bli avskiltet ved første tekniske kontroll, og så mener tullinga som har bygd bilen at den er verdt MER enn en standard bil av samme modell som du ikke kommer til å ha problem med i kontroll :lol: Jeg sliter med å se hvordan man gjør noe mer verdifult ved å gjøre det ulovelig.
 #450821  av inzane2012

Jeg er ikke noe sånn canon fanboy(vertfall ikke enda, hehe) og planen var egentlig å kjøpe ett nikon d3200, har 2 kompiser som har det kameraet, og da blir det mye lettere å sjekke ut innstillinger mot hverandre og sånt :) men jeg fikk d400 kameraet for 800kr så jeg tenkte at jeg bruker heller 800 på ett vetig kamera nå og ser om jeg faktisk kommer noen vei med det :)

Her er bildet som er kjapt og gale "redigert" i lightroom, har egentlig ikke snøring på det programmet enda, så tror jeg må investere noe tid i å se litt tutorials og sånt på youtube for å lære meg å bruke det skikkelig :)
Vedlegg
_MG_8752.jpg
_MG_8752.jpg (402.21 kiB) Vist 2370 ganger
 #450822  av pirkka

celicat23 skrev:
Makk skrev:Lakkere kalipere røde gir automatisk keramiske bremser, og røde interiør gir bilen din tusen hester i pluss.

Bensintilsetning gir 500 til og kjører du på høyere oktan er du garantert 250 mer.
Når det kommer til bil så blir jeg alltid fascinert av tullinger som har brukt 50-100.000kr i trimming og diverse som har gjort at bilen kommer til å bli avskiltet ved første tekniske kontroll, og så mener tullinga som har bygd bilen at den er verdt MER enn en standard bil av samme modell som du ikke kommer til å ha problem med i kontroll :lol: Jeg sliter med å se hvordan man gjør noe mer verdifult ved å gjøre det ulovelig.
+1
 #450823  av Makk

pirkka skrev:
celicat23 skrev:

+1
Men om du har det o vognkortet da? 8) Ikke de røde kaliperne altså! :lol:
 #450824  av celicat23

inzane2012 skrev:Jeg er ikke noe sånn canon fanboy(vertfall ikke enda, hehe) og planen var egentlig å kjøpe ett nikon d3200, har 2 kompiser som har det kameraet, og da blir det mye lettere å sjekke ut innstillinger mot hverandre og sånt :) men jeg fikk d400 kameraet for 800kr så jeg tenkte at jeg bruker heller 800 på ett vetig kamera nå og ser om jeg faktisk kommer noen vei med det :)
Når det kommer til nyere kamera så spiller det null rolle om det er canon eller nikon. Det er andre som også lager bra kamera (sony f.eks), men de har ikke utvalget i objektiver som canon/nikon har, samt ikke like lett å selge/kjøpe brukt. Og mellom canon og nikon så er det stort sett bare forskjeller i noen få objektiver som eventuelt burde/kan bikke deg mot den ene i stedet for den andre (f.eks nikon har ikke noe som matcher canon sin 85mm f1.2, mange canon brukere er missunnelige på nikon 14-24 f2.8 etc....)

Du gjorde ett bra valg med å gå for billig brukt. Hvis du finner ut at fotografering er gøy og du begynner å bli litt dreven på hva du driver med så merker du fort at amatør modellene som d3200 er helt tragisk å bruke i forhold til "proff" modellene (jeg ville f.eks. heller kjøpt ett d300 enn ett d3200 selv om d3200 sikkert har mindre støy, flere megapixler og bedre dynamisk rekkevidde bare fordi D300 føles helt overlegent i praktisk bruk) Og bildekvaliteten på full format overgår "crop" kameraene. Jeg tar heller ett brukt 5DMKII eller D700 over 700D eller D7200 eller hva som er nyeste og "beste" crop kamera. Men det avhenger av hvor dreven du er om du kommer til å få noe ut av full format. Skyter du i auto og/eller liker JPEG fremfor RAW, da får du lite til ingenting ut av å velge deg full format og kommer til å lure hva all hype'n om full format handler om. Og så må du faktorere inn prisen på objektiv til full format kontra crop kamera også, for det er dyrere.

Men - og det er ett kjedelig råd - bruk det du har en stund til du forstår the basics, både av fotografering generelt og bruken av kamera, og du har fått kjent litt på om dette er noe du virkelig vil drive med (ikke bare "omfg dette var nytt og spennende") før du vurderer å legge penger i noe nyere/nytt. Det er plenty med eksempler på glade amatører som har brukt noe billig 1mnd eller 2, som flesker til med noe splitter nytt til 15-20.000kr, finner så ut at det nyeste&beste kamera ikke magisk gjør at de tar bedre bilder og at alle bildene er like bedritene som før - bare nå i bedre oppløsning - og så mister interessen fordi dyrt utstyr ikke gjorde de automatisk til proff.

Og spar deg selv penger å titt etter brukt når du skal kjøpe. Objektiv holder seg stort sett i pris, så handler du ett brukt i dag så kan det hende at når du selger om f.eks 2år så får du igjen (nesten) det samme du gav for det. Det som raser i pris er selve kamera, og der taper du penger fort.

Og når det klør etter å oppgradere (for herrigud: nytt utstyr ER gøy) så er FLICKR er nice reality-check.. Søk f.eks etter hva folk med kamera du allerede har klarer (https://www.flickr.com/search/?tags=eos400d) så vurderer du en gang til om deg er deg eller kamera som må oppgraderes :) Har vært der mange ganger selv, og er smertefull klar over at jeg er en større begrensning i min fotografering enn det gamle d700 kamera jeg har er.
 #450825  av celicat23

Makk skrev:Men om du har det o vognkortet da? 8) Ikke de røde kaliperne altså! :lol:
Hvis du har kostet på bilen noe dyrt som du har fått godkjent så har du tilført bilen verdi, det har jeg ikke noe problem med. Du skal betale mer for en supra med coilovers, fete felger og 500hk som alle er skrevet inn i vognkortet enn hva du skal betale for en maken uten noen av delene. Men står valget mellom en som er dønn standard og en som har coilovere uten TUV, felger som er umulige å få inn i vognkortet, og noe trim som kommer til å koste deg en haug i avgifter å få godkjent - da er standard bilen mer verdt enn den du stort sett må sette tilbake i original stand for å få godkjent.

*edit* så har du minefeltet som er "styling". Noen bruker en del kroner på å gjøre bilen mindre verdt... F.eks, hvilken av disse vil du helst ha?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=64221671
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=63656625

Personlig så tar jeg den uten harry-flammer og lover-deg-bror-kebabb-er-digg-azz felger. Men jeg er ikke fremmed for ideen at noen faktisk syns at den med flammer ser bedre ut. Smak og behag. Noen liker morra, andre liker faren. Jeg ville betalt mye mindre for den med flammer og jalla felger, for der må jeg få lakkert om bilen og bytte felger.

Vil du betale 100.000kr for en 1.6L audi a3 med automatgir og smakfull styling (takvingen er kjempe fin, får jeg ikke en sånn en så vil jeg ikke ha a3 :lol:)..
www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=64187992

...eller tar du en standard 1.8 turbo quattro til 60.000kr?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=64086476

etc etc etc...
 #450826  av ArildM

En gang i tia synes vi alle dette var grisekult :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Og det er nok ikke alle som har kommet seg noe lengre siden den gang :wink:

Lurer på når en skikkelig opp "rice" Civic med Lambodører blir retrokult?
Om sånn 50 år når vi går på bilshow, vil da Stanca biler være noe vi minnes med gode minner? :lol:
 #450832  av Myklebust

Han med den styla A3en kan ikkje vere riktig nagla..! :shock: Bilen har vore hans "livsstil", og den er "ferdig stylet"... neineinei... Camaroen var råfet med flammer! 8) (serr!)
 #450834  av celicat23

Ett annet spørsmål, og dette er mest fordi jeg er blitt gammel (vel, enda eldre enn jeg allerede var på dette tidspunktet forrige år... uhm, ja, jo, den settningen var full av mening, la den stå som skinnende eksempel på nivå hjernen min (ikke) fungerer på) ... Er styling og bil litt "ut" for tiden? Jeg syns liksom jeg ikke møter noe spesielt ute på veien lengre, og i jakten min i sommer på noe gøy så må jeg si at finn.no var rimelig manglende når det kom til biler det var gjort noe som helst med. Har "stance" blitt hele greia? Krever innpass i miljøet nå ett eller annet VAG produkt med coilovere og noen felger man finner på amerikanske stance-whatever.com sider (helst grå bil og så felger i enten sjokk rosa eller ninja-grønn?)

Og, myklebust, hvis du trodde han med A3'n var gal....

www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=63927681

...frister det ikke å betale 150.000kr for en 20år gammel audi s2 *UTEN* motor? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
 #450836  av lasse

Men herregud, les hele annonsen, han har jo nylig byttet ALLE pærene i instrumentpanelet!
Trenger jo ikke motor i bilen da... :roll:
 #450853  av ArildM

*sarkasme* Endelig en Supra med LPG conversion! :D Jeg har lenge drømt om å kjøpe Supra, men siden bensin er så dyr har jeg liksom måtte legge det på hylla :lol: Det er det lille ekstra Supraen manglet for å bli perfekt! Ja sånn utenom en grisestygg lakkeringsjobb, noen fete blingfelger, og masse styling! */sarkasme*

Men joda, "clean" er nok på moten nå. Jeg liker cleant, OEM med bare små subtile forandringer.
Men så har du alltid de som tar den litt for langt og sier static is life!
  • 1
  • 1007
  • 1008
  • 1009
  • 1010
  • 1011
  • 1168