inzane2012 skrev:Jeg er ikke noe sånn canon fanboy(vertfall ikke enda, hehe) og planen var egentlig å kjøpe ett nikon d3200, har 2 kompiser som har det kameraet, og da blir det mye lettere å sjekke ut innstillinger mot hverandre og sånt
men jeg fikk d400 kameraet for 800kr så jeg tenkte at jeg bruker heller 800 på ett vetig kamera nå og ser om jeg faktisk kommer noen vei med det 
Når det kommer til nyere kamera så spiller det null rolle om det er canon eller nikon. Det er andre som også lager bra kamera (sony f.eks), men de har ikke utvalget i objektiver som canon/nikon har, samt ikke like lett å selge/kjøpe brukt. Og mellom canon og nikon så er det stort sett bare forskjeller i noen få objektiver som eventuelt burde/kan bikke deg mot den ene i stedet for den andre (f.eks nikon har ikke noe som matcher canon sin 85mm f1.2, mange canon brukere er missunnelige på nikon 14-24 f2.8 etc....)
Du gjorde ett bra valg med å gå for billig brukt. Hvis du finner ut at fotografering er gøy og du begynner å bli litt dreven på hva du driver med så merker du fort at amatør modellene som d3200 er helt tragisk å bruke i forhold til "proff" modellene (jeg ville f.eks. heller kjøpt ett d300 enn ett d3200 selv om d3200 sikkert har mindre støy, flere megapixler og bedre dynamisk rekkevidde bare fordi D300 føles helt overlegent i praktisk bruk) Og bildekvaliteten på full format overgår "crop" kameraene. Jeg tar heller ett brukt 5DMKII eller D700 over 700D eller D7200 eller hva som er nyeste og "beste" crop kamera. Men det avhenger av hvor dreven du er om du kommer til å få noe ut av full format. Skyter du i auto og/eller liker JPEG fremfor RAW, da får du lite til ingenting ut av å velge deg full format og kommer til å lure hva all hype'n om full format handler om. Og så må du faktorere inn prisen på objektiv til full format kontra crop kamera også, for det er dyrere.
Men - og det er ett kjedelig råd - bruk det du har en stund til du forstår the basics, både av fotografering generelt og bruken av kamera, og du har fått kjent litt på om dette er noe du virkelig vil drive med (ikke bare "omfg dette var nytt og spennende") før du vurderer å legge penger i noe nyere/nytt. Det er plenty med eksempler på glade amatører som har brukt noe billig 1mnd eller 2, som flesker til med noe splitter nytt til 15-20.000kr, finner så ut at det nyeste&beste kamera ikke magisk gjør at de tar bedre bilder og at alle bildene er like bedritene som før - bare nå i bedre oppløsning - og så mister interessen fordi dyrt utstyr ikke gjorde de automatisk til proff.
Og spar deg selv penger å titt etter brukt når du skal kjøpe. Objektiv holder seg stort sett i pris, så handler du ett brukt i dag så kan det hende at når du selger om f.eks 2år så får du igjen (nesten) det samme du gav for det. Det som raser i pris er selve kamera, og der taper du penger fort.
Og når det klør etter å oppgradere (for herrigud: nytt utstyr ER gøy) så er FLICKR er nice reality-check.. Søk f.eks etter hva folk med kamera du allerede har klarer (
https://www.flickr.com/search/?tags=eos400d) så vurderer du en gang til om deg er deg eller kamera som må oppgraderes

Har vært der mange ganger selv, og er smertefull klar over at jeg er en større begrensning i min fotografering enn det gamle d700 kamera jeg har er.