TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #452107  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Stemmer bra med 3mnd mellom lakkering og polering. Men det er vel ikke noen vits i å lakkere hele siden grunnet en ripe? Hvertfall ikke hvis ripen lar seg polere vekk :wink:

Samme med steinsprut, i og med at de kan fylles i og poleres opp.

Mtp hvor mye av bilen du kaskje skal lakkere, høres det ut som om du nesten like gjerne kan hel lakkere bilen... Kostnaden blir jo omtrent den samme som når du tar halve bilen.

Har et godt råd til deg: Hele vitsen med detailing er jo å restaurere lakken.
Begynn heller i andre enden: Få polert opp og detailet bilen skikkelig først. Blir du ikke fornøyd med resultatet kan du heller lakkere de delene du ikke er fornøyd med. Trenger uansett ikke å polere en nylakkert flate, med mindre de har gjort elendig jobb under lakkering. Så da er det bare å slenge på litt voks 3 mnd etter lakkering.

Husk at alt som blir lakkert i deler kan ende opp med feil farge nyanse også, litt kjedelig hvis bilen blir seende ut som et fargekart av forskjellige nyanser.

Spar heller pengene og se ann resultatet av detailingen.
Blir du ikke fornøyd finner du akkurat den fargen du vil ha på mr2en og får bilen hel lakkert i drømmefargen :wink:
Veldig fornuftig dette, så skal høre hva de kan tilby og hva de anbefaler. Hjulbuene er noe jeg har tenkt å gjøre nå i noen sesonger, så det vil jeg gjøre, men lakkering tar jeg ikke noen avgjørelse på enda. Hvem vet, kanskje de gir et tilbud om hellakkering.... uansett moro å høre rundt hva det ligger på med hellakkerig her.

Ang. ripen så har denne vært der siden jeg kjøpte bilen. Det ser ut som noen har gått med en bilnøkkel, eller en annen hard gjenstand langsetter forskjermen og til midren av døra :evil: Har forsøkt å polere og bruke scratch removing wax, uten hell. Den er også forsøkt utbedret med lakkstift av forrige eier, noe som har gjort det værre i mine øyne. Det er da muligens ikke nødvendig å lakkere hele døren da den er på oversiden av lista.
Å iforhold til fargeforskjell, så har dette lakkeringsverkstedet et godt rykte for å finne riktig farge og det er fagfolk som er spesialisert på lakkering;
Vi bruker den nyeste teknologien for å finne fargen på bilen din
http://www.spieshecker.com/no/no_NO/col ... oRuEllEwsM

Er ikke tilfeldig at det er nettopp disse jeg har kontaktet :)
 #452109  av magnesmurf
 
Send meg et par bilder av dette, så skal jeg ta en vurdering av hva som lar seg gjør og ikke gjøre.
Er ikke noe problem å få lakkert ting, men det koster, og er kanskje unødvendig bruk av penger.

Når det gjelder ripen, spørs det jo om noen har ripet bilen med vilje, slik at merket går gjennom grunning og helt ned til stålet, eller om vedkommende bare har kjørt på en kvist og laget en stygg ripe på den måten.
Vet ikke hva du har prøvd av produkter og teknikker, men hvis det er brukt lakkstift til å fylle igjen en ripe kommer du ikke utenom å våtslipe og å bruke roterende poleringsmaskin med GROV polish.

Er mange lakkverksteder som lover gull og grønne skoger, og at alt skal bli perfekt.
Når du står der etterpå og klager over dårlig jobb og fargeforskjell, blir de bare sinte, mener du er vrang, og lurer på hva du snakker om, siden fargekartet av et appelsinskall er perfekt lakkert, i verkstedets øyne :roll:
 #452110  av lasse
 
Er dessverre ofte litt bingo hva man sitter igjen med etter ett besøk på ett lakkverksted ja.
Jeg kjenner jo en lakkerer ganske godt, og han mener problemet ligger i råfargene man blander sammen for å få riktig farge, der er det ofte forskjeller og da blir jo også fargen man blander feil...
Legg til mange moderne lakker som er tresjikts perlemor så har man store problemer, kompisen min har endt opp med å måtte lakkere hele sider på biler for at det skal se bra ut, litt kjipt når man bare får betalt for å lakkere en bakskjerm :(
Som ikke det er nok, så har jo ihvertfall Toyota samme fargekode på flere farger (3j6 koden som er på min bil, har intet mindre enn fem litt forskjellige rødfarger :shock: )
 #452111  av magnesmurf
 
Lakkbutikker kan litt rundt dette, da det i tilegg til lakkkoder også er nyanse koder for hver lakkkode. Min blåfarge 8B6 kommer i fire nyanser med hver sin egen kode.
Kreves som sagt en dyktig lakkerer for at ting skal matche og resultatet skal være bra.
Ikke alle som har såpass yrkesstolthet at de ikke gir seg før det ser brukbart ut. Mange som bare gjør jobben de får betalt for, og ikke noe mer enn det.
Har vært borti såpass mange dårlige lakkerere at jeg ikke hadde turt å levere fra meg bilen til andre enn de jeg evt kjenner, som jeg vet er nøye og dyktige, eller evt noen som har fått god omtale fra noen jeg kjenner som jeg vet er pirkete.
En dårlig lakkjobb er tross alt en veldig effektiv måte å ødelegge en bil. Lakken er forskjellen mellom en showbil og et slitent vrak.
 #452112  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Send meg et par bilder av dette, så skal jeg ta en vurdering av hva som lar seg gjør og ikke gjøre.
Er ikke noe problem å få lakkert ting, men det koster, og er kanskje unødvendig bruk av penger.

Når det gjelder ripen, spørs det jo om noen har ripet bilen med vilje, slik at merket går gjennom grunning og helt ned til stålet, eller om vedkommende bare har kjørt på en kvist og laget en stygg ripe på den måten.
Vet ikke hva du har prøvd av produkter og teknikker, men hvis det er brukt lakkstift til å fylle igjen en ripe kommer du ikke utenom å våtslipe og å bruke roterende poleringsmaskin med GROV polish.

Er mange lakkverksteder som lover gull og grønne skoger, og at alt skal bli perfekt.
Når du står der etterpå og klager over dårlig jobb og fargeforskjell, blir de bare sinte, mener du er vrang, og lurer på hva du snakker om, siden fargekartet av et appelsinskall er perfekt lakkert, i verkstedets øyne :roll:
Skal få tatt noen bilder med speilrefleksen av panser og ripen, samt de andre lakkskadene jeg vurderer utbedret hos lakkverkstedet (disse tenker jeg også å sende til lakkverkstedet, som en del av vurderingsgrunnlaget/befaring). Intr. å sammenligne partenes synspunkter.
Basert på formen så er nok ripen gjort med vilje, men det har ikke gått ned til metallet, ser grunningen under...
De som utfører jobben er bekjente og vet at de har kunnskap og utfører en god jobb. Men, selvsagt, jeg leverer ikke bare bilen fra med ukritisk. Skal drøfte meg frem til en løsning som passer for meg basert på den infoen dere gir meg her og hva de tilbyr.

Så får vi se hva som skjer på nyåret. Hjulbuene blir utbedret uansett, og om jeg velger å utbedre lakkskadene (om det blir å lakkere hele flater eller ikke), så vil jeg ta en detaling på resten av bilen :)
Kommer jo ann på pris også.
 #452121  av GhostRider88
 
Har nå vurdert litt frem og tilbake og endt opp på at det nok vil lønne seg å omlakkere bilen i samme farge (svart 202) utvendig, inkl lister, mulig inne i dørkarmer. Blir kontaktet på mandag av lakkverkstedet. Da får jeg mer info om pris og mulige løsninger. Tenker som så at en pris på rundt 15-20k er en grei pris for dette, etter å ha søkt rundt på google og sammenlignet priser rundt om i landet...

I denne forbindelse er jeg usikker på om kanalene også burde lakkeres. Disse har jeg festet en slik EZ-Lip på og om kanalene skal lakkeres så må disse fjernes, både fronten og de på bakskjermen... Dette må jeg uansett se på sammen med de som skal lakkere bilen, hva som lønner seg.

Kun tanker enda, men når jeg vil lakkere bilen, er det beste å gjøre det skikkelig.
 #452122  av magnesmurf
 
Lakkverkstedet skal være VELDIG flinke for å klare å lakkere bilen i svart farge og få det like pent som orginal lakk.
Tipper regningen lander på nærmere 30k for en grei lakkjobb.

Ville fortsatt prøvd den billige løsningen først hvis jeg var deg, å få bilen detailet, og se om det kan redde lakken først. På det jeg har sett av bilder, ser det jo ut som et godt utgangspunkt. Og absolutt noe som er mulig å få pent. Litt bortkastet å lakke hele bilen bare pga en hjulbue som må lakkes...
 #452123  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Lakkverkstedet skal være VELDIG flinke for å klare å lakkere bilen i svart farge og få det like pent som orginal lakk.
Tipper regningen lander på nærmere 30k for en grei lakkjobb.

Ville fortsatt prøvd den billige løsningen først hvis jeg var deg, å få bilen detailet, og se om det kan redde lakken først. På det jeg har sett av bilder, ser det jo ut som et godt utgangspunkt. Og absolutt noe som er mulig å få pent. Litt bortkastet å lakke hele bilen bare pga en hjulbue som må lakkes...
Bildene lyver nok litt, for det er en del lakkskader og dype riper, samt at lakken er slitt enkelte steder. Venstre hjulbue foran har også en annen fargenyanse etter en omlakkering for noen år siden. Å siden jeg nå skal ta bakre hjulbuer, ser jeg på omlakkering som et mulig alternativ. Er spent på hva de kan tilby samt pris, har bare forespurt hva de har av løsninger.
 #452131  av magnesmurf
 
Du må gjerne høre med lakkverkstedet. Men som sagt, anbefaler detailing før lakkering.

En detailing med skikkelig lakkkorrigering vil fjerne mye av ripene, og i kombinasjon med fylling av steinsprut og litt våtsliping har jeg stor tro på at bilen din blir bra igjen. Fargeforskjell er naturlig nok ikke mulig å rette opp uten omlakkering.
En detailing jobb koster derimot ca 10% av det en skikkelig lakkjobb koster. Pluss at du får muligheten til å lære detailing på en ordentlig måte.
Anbefaler nok e gang at du først tar detailingen, og deretter lakkerer det du måtte ønske. For da har du fasiten på hva som kan "reddes" og hva som er håpløst og evt må lakkeres.
Tror du vil bli overrasket over hvor mye riper som kan fjernes og tones ned med en roterende poleringsmaskin. I tilegg får du jo målt lakkdybden på bilen under detailingen, og den sier jo litt om tilstanden på lakken, og evt om deler av bilen har vært omlakkert tidligere osv.
 #452141  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Du må gjerne høre med lakkverkstedet. Men som sagt, anbefaler detailing før lakkering.

En detailing med skikkelig lakkkorrigering vil fjerne mye av ripene, og i kombinasjon med fylling av steinsprut og litt våtsliping har jeg stor tro på at bilen din blir bra igjen. Fargeforskjell er naturlig nok ikke mulig å rette opp uten omlakkering.
En detailing jobb koster derimot ca 10% av det en skikkelig lakkjobb koster. Pluss at du får muligheten til å lære detailing på en ordentlig måte.
Anbefaler nok e gang at du først tar detailingen, og deretter lakkerer det du måtte ønske. For da har du fasiten på hva som kan "reddes" og hva som er håpløst og evt må lakkeres.
Tror du vil bli overrasket over hvor mye riper som kan fjernes og tones ned med en roterende poleringsmaskin. I tilegg får du jo målt lakkdybden på bilen under detailingen, og den sier jo litt om tilstanden på lakken, og evt om deler av bilen har vært omlakkert tidligere osv.
Ble mye klokere etter å ha pratet med lakkverstedet og magnesmurf på telefon. Det er først og fremst bakre hjulbuer som skal utbedres og lakkeres. Skal vurdere sammen med lakkereren om ripen som går langs H-forskjerm og H-dør er så dyp at den må lakkeres (ca 2500,- per del). Som han sa "jeg lakkerer ikke bare for å lakkere". Om den kan reddes uten å lakkere skal jeg prøve med en grundig detaling i kombinasjon med fylling av steinsprut og litt våtsliping. Gleder meg stort til å være med på prosessen å lære meg skikkelig detailing med maskin :)

Legger lista at bilen skal være strøken for "mannen i gata", altså ikke utstillings-finish. Omlakkering er ikke lenger aktuelt, da prisen risikerer å bli mer enn hva jeg betalte for motorbyttet.... Med svart 202 er det omtrent umulig å holde den strøken uten riper, blir jo riper så fort man tørker med pusseskinn etter en vask...

Skulle starte bilen i dag, men batteriet var helt flatt. Den har riktig nok bare vært startet å gått på tomgang med varmeaparat og musikk på i korte perioder etter jeg fikk den ende føre jul. Sist jeg starta den var lørdag 26. desember. Det er omtrent 0 grader i garasjen der den stå, så tror at det er batteriet som ikke har fått fulladet seg. Batteriet er nytt og ble byttet av toyparts (Sønnak superline SB500), da mitt optima red-top batteri ikke tok imot lading.
Fikk etter en del forsøk kickstarta igang lading på Sønnak batteriet og skal la det stå til det er fult (om det blir fult). Skal så etter en uke måle om det har tappet seg. Blir i så tilfelle nytt batteri. Om ikke det er batteriet, så må det være noe som trekker strøm, men kan ikke skjønne hva det skal være egentlig.
 #452143  av magnesmurf
 
Tror nok vi skal prøve en skikkelig coating som avsluttende beskyttelse på bilen din. Da kan hjelpe litt på ripemotstand mtp hvor myk den svarte toyota lakken egentlig er. Skal grave litt på DCN angående hvilken coating vi skal prøve. Men har noen ideer allerede :)

Ladingen: Mål spenning på batteri med en gang du kobler fra laderen. Har du 12,8 V da skal batteriet ha tatt i mot brukbart med lading. Så måler du igjen innen en uke. Har det falt til 12,2 er det trolig noe som trekker strøm.
 #452144  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Tror nok vi skal prøve en skikkelig coating som avsluttende beskyttelse på bilen din. Da kan hjelpe litt på ripemotstand mtp hvor myk den svarte toyota lakken egentlig er. Skal grave litt på DCN angående hvilken coating vi skal prøve. Men har noen ideer allerede :)

Ladingen: Mål spenning på batteri med en gang du kobler fra laderen. Har du 12,8 V da skal batteriet ha tatt i mot brukbart med lading. Så måler du igjen innen en uke. Har det falt til 12,2 er det trolig noe som trekker strøm.
Det med coating var en veldig god ide. Så det vil jeg gjerne prøve :) Har trua på at dette blir veldig bra!

Skal prøve det med batteriet. Nå er det litt strøm som trekkes av minnet i cd-spilleren og klokke etc, men skal jo ikke ha så mye å si. Å et friskt batteri skal tåle en uke uten bruk i 0 grader. Kom til å tenke på at jeg ikke hadde noe problemer å starte den 26. desember. Da hadde den stått 3 dager siden sist oppstart. Å det var denne dagen jeg oppdaget dette med sikringen for parklyset og kjørelyset bak på høyere side. Så har blitt en del kaldstarter og bruk av strøm uten at batteriet har fått særlig lading fra dynamoen. Kan ikke skjønne at sikringen kan ha noe med strømtapet å gjøre. 10A sikringen må jo ha vært der siden lyset kom med en gang den ble satt i. Har du/eller noen andre med samme mr2 mulighet til å ta et bilde av sikringsboken inne i kupeen, lokalisert ved spaken til panseret/fothvileren? bare for sammenligning :)
 #452145  av magnesmurf
 
Skal se hva jeg får til i løpet av morgendagen.
Send meg en sms for å minne meg på det :wink:

Men kan ikke se for meg at det skal ha noe å si mtp strømtap.
 #452146  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Skal se hva jeg får til i løpet av morgendagen.
Send meg en sms for å minne meg på det :wink:

Men kan ikke se for meg at det skal ha noe å si mtp strømtap.
Supert, takk :) Sender når jeg kommer hjem fra jobb ;)
kan heller ikke skjønne at dette skal ha noe å si. Har mer trua på at batteriet hadde lavt strømnivå i utgangspunktet som ytteligere ble tappet sist jeg startet den - kaldstart i kombinasjon med full varme, musikk og tomgang i ca 20 min :roll:

Får krysse fingrene for at batteriet tålte en utladning. Er jo nytt og burde tåle det (?) Hvis ikke må det være garanti, så for høre med toyparts evt.
Batteriet det er snakk om er Sønnak Superline SB500
SB500 SØNNAK SUPERLINE

ARTIKKELNUMMER SB500
SPENNING (V) 12
KAPASITET (Ah)50
KALDSTARTSTRØM A (EN)450
LENGDE (mm)207
BREDDE (mm)175
HØYDE (mm)190
BOKSTYPEL01
VEKT (kg)12.4
 #452171  av GhostRider88
 
Fikk fullladet batteriet og det ligger nå på 13,35V etter en dag. Testet det for sikkerhetsskyld hos Vianor i dag og batteritesten viste at batteriet var friskt, så da ser det ut til at Sønnak batteriene holder det de lover mpt at de tåler (bedre) utladning uten å ta skade av det.
Holder en knapp på at det ble tappet grunnet mye kaldstarter og varmeaparat på fult, lys og musikk i 20 min før jeg lot den stå i en uke (0 til -1,3 grader). Batteriet fikk ikke ladet seg opp da dynamoen bruker minst 20 min på å lade opp det batteriet brukte på kaldstarten. Kulden gjør jo også sitt...
Et full-ladet batteri har lengre levetid enn et batteri med lav spenning. Kilde: http://www.tv2.no/a/3092484
Har ettermontert alarm, men alarmenheten som stod i motorrommet er klippet av grunnet at den ikke sluttet å skrike :evil: , selv når den fysisk ble skrudd av, så den trekker ikke strøm lenger...

Kan ikke tenke meg at det er dynamoen, da voltmeternåla går opp til fult når motoren går på tomang (uten svigninger), samt ingen varsellamper i dash'en som indikerer at den ikke lader. Lysene er konstant selv om jeg ruser motoren. Ble jo også feilsøkt en del før de fant ut av at det var ECU'en som var synderen, og basert på bildet under, så virker det som spenning ble målt fra dynamo.
12189890_10156268266360118_2192857131507226282_n.jpg
12189890_10156268266360118_2192857131507226282_n.jpg (27.05 kiB) Vist 3906 ganger
Har ikke fått testet om noe trekker unormalt med strøm (mener å ha lest at ca 0,03-0,05A er innenfor normalen) med multimeter på batteriet når det er montert i bilen. Skal prøve å få testet når temperaturen stiger igjen (håper til uka), ikke fristene å stå i -14 uten følelse i bein og armer :P

Er ikke noe stress enda, da bilen står til vinterlagring... Uansett deilig å tilbringe tid med go'bilen og glede seg til våren, kurs i skikkelig detaling og følelsen av beams 8)
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 102