TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #452172  av magnesmurf

Virker som alt er i orden.
Det at du står på tomgang med varmeapparat og musikk osv på, gjør at du bruker mer strøm en dynamo produserer, noe som igjen naturlig nok tapper batteriet.

Hvis du skal måle krypstrøm, være klar over at det går et par minutter før alle systemer i bilen slår seg av, etter du har tilkoblet multimeter mellom batteri og polsko. Så det er resultatet når alt av lamper osv i bilen har slukket du må forholde deg til.
Vær også obs på at det som oftest ryker på disse bilene og som resulterer i strømtyver er dørbryter. Selve bryteren slutter å lukke, slik at kupelys og lys i dører blir stående på selv om døren er lukket. Noe som igjen bruker strøm.

Skal du måle spenning på dynamo når den lader bør den ligge mellom 14,2 og 14,8 Volt.
Batteriet er hvertfall friskt, så det tyder nok bare på at det var dårlig ladet og at du brukte det opp når alt det elektriske sto på i 20 min.
 #452174  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Virker som alt er i orden.
Det at du står på tomgang med varmeapparat og musikk osv på, gjør at du bruker mer strøm en dynamo produserer, noe som igjen naturlig nok tapper batteriet.

Hvis du skal måle krypstrøm, være klar over at det går et par minutter før alle systemer i bilen slår seg av, etter du har tilkoblet multimeter mellom batteri og polsko. Så det er resultatet når alt av lamper osv i bilen har slukket du må forholde deg til.
Vær også obs på at det som oftest ryker på disse bilene og som resulterer i strømtyver er dørbryter. Selve bryteren slutter å lukke, slik at kupelys og lys i dører blir stående på selv om døren er lukket. Noe som igjen bruker strøm.

Skal du måle spenning på dynamo når den lader bør den ligge mellom 14,2 og 14,8 Volt.
Batteriet er hvertfall friskt, så det tyder nok bare på at det var dårlig ladet og at du brukte det opp når alt det elektriske sto på i 20 min.
Takk for et utfyllende og lett forståelig svar! Jeg tror også alt er som normalt, men for å utelukke potensielle ting, så skal jeg følge denne metoden :) Skal se om jeg får testet til mandagen. Om det skulle vise seg at noe er unormalt, så får jeg ta det der ifra (dra ut en og en sikring til jeg finner kursen)... Tror jeg da venter til våren. Vet at du har god kunnskap på området (kom over en tråd på subaruforumet, da jeg søkte litt rundt på Google ;))
 #452176  av magnesmurf

Har jo utdanning innen bilelektro og bilmekanikk, så jeg bør hvertfall kunne litt om det :wink:
 #452177  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Har jo utdanning innen bilelektro og bilmekanikk, så jeg bør hvertfall kunne litt om det :wink:
En ting er å besitte kunnskap og erfaring, en annen ting er å dele og videreformidle denne kunneskapen, uten at man nødvendigvis blir spurt. Å det er du veldig god til :!: Noe jeg, og helt sikkert mange andre, setter stor pris på. Lærer mye :)
 #452178  av magnesmurf

Hadde ikke vi på forumet delt kunnskap, kunne vi rett og slett risikert at både forum, bilinteresse og de få gjenlevende velholdte mr2 døde ut :wink:
Er såpass mange snodige folk innen bilinteresse, som vil holde både kunnskap og sjeldenheter helt for seg selv, at jeg mener det er viktig at resten av oss bidrar med å spre det isteden :D
 #452179  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Hadde ikke vi på forumet delt kunnskap, kunne vi rett og slett risikert at både forum, bilinteresse og de få gjenlevende velholdte mr2 døde ut :wink:
Er såpass mange snodige folk innen bilinteresse, som vil holde både kunnskap og sjeldenheter helt for seg selv, at jeg mener det er viktig at resten av oss bidrar med å spre det isteden :D
Kunne ikke sagt det bedre selv! :)
Oppdaterer når jeg har fått gjennomført testen. Har ikke gjort dette før, så nyttig lærdom å ta med seg videre om ting skulle oppstå ;)
 #452184  av GhostRider88

Sett litt forskjellige metoder å måle krypstrøm og om dynamo lader. Kommet frem til denne metoden:
Ta av minuspolen på batteriet og se hvor mye strøm den trekker. Dvs koble multimeter i mellom batteriet og minusledningen. Still multimeteret på ampere (20A) og sett den svarte multimeterledningen på minuspolen på batteriet og den røde multimeterledningen på bilens minusledningen (se bildet). Det er greit at den trekker opp til 200-500 milliampere, som er 0,002-0,005 ampere(20-50mA). 35 til 40mA er akseptabelt i hvert fall på Toyota pga. div. Stereo-memory og klokker osv.. Trekker den mer, så må du tenke på om du har noe ettermontert utstyr, radio, så må du begynne prosessen med å ta ut ei og ei sikring.
Måle krypstrøm.jpg
Måle krypstrøm.jpg (150.34 kiB) Vist 5192 ganger
Tenker å måle lading fra dynamo på batteriet:
Alt mellom 13.8 og 14.4 er normalt.
14,4V ved +25°C er det ideelle.
Er spenningen minst 14V så lades batteriet. Er spenningen lavere så er forbruket for stort for dynamoen og spenningen synker av den grunn lavere og batteriet tar da ikke til seg strøm. Det du da kan gjøre er å skru av alt av lys og varme, da vil den sikkert kunne lade nok på tomgang.
Med alt skrudd på av strøm, skal dynamoen lade minst 0,5V over batterispenningen (12,6V).
Er batteriet på 12,6V (ideelt) før start, skal den være litt høyere (12,9V) når motoren har gått en stund og slåes av. Da lader dynamoen batteriet.
Skriver dette så jeg er sikker på at jeg gjør ting riktig...
 #452185  av magnesmurf

Enig i det meste. SÃ¥ ikke video.

De tre siste setningene i siste sitat kan du se bort fra.
Mål spenning på batteri når bilen står på tomgang. Lader den under 14 volt er det unormalt for toyota.
Har du påslått vifte, lys, stereo, varmetråder osv må du regne med at du bruker mer strøm enn batteriet får tilført. Da må du begynne å måle strøm og ikke spenning. Det er håpløst uten tangamperemeter, og er ikke noe du skal prøve deg på uten å vite hvordan du gjør det. :wink:
 #452186  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Enig i det meste. SÃ¥ ikke video.

De tre siste setningene i siste sitat kan du se bort fra.
Mål spenning på batteri når bilen står på tomgang. Lader den under 14 volt er det unormalt for toyota.
Har du påslått vifte, lys, stereo, varmetråder osv må du regne med at du bruker mer strøm enn batteriet får tilført. Da må du begynne å måle strøm og ikke spenning. Det er håpløst uten tangamperemeter, og er ikke noe du skal prøve deg på uten å vite hvordan du gjør det. :wink:
Ah, det gir mening, siden batteriet ble tappet og var tomt en uke etter 20min på tomgang med stort strømforbruk, samt at jeg hørte på musikk i ca 10-15 min med motor avslått, etterfult av enda en kaldstart for å kjøre den inn i garasjen :roll:
Tror at alt er som det skal, av hva jeg vet, så er bilen grundig undersøkt i forbindelse med feilsøkingen, noe også bildet tilsier. Her er jo multimeteret(?) koblet til + som er en pinnebolt med kabel skrudd på.
12189890_10156268266360118_2192857131507226282_n.jpg
12189890_10156268266360118_2192857131507226282_n.jpg (27.05 kiB) Vist 5188 ganger
Er forresten en skjermdump av en video ;)
 #452192  av GhostRider88

Bare moro dette.

Testen ga følgende resultater:

Prøvde først å se om det ble gnist når jeg festet til minuspolen (som ville indikert at noe trakk strøm), denne var negativ.
Testet så med multimeter og krypstrøm ble målt til 250mA, noe som er godkjent :)
Så testet jeg lading på batteriet, før start lå batteriet på 12.99V og etter start (høy tomgang) spratt den opp 14,35V, med belastning; 14,00. Varm motor med belastning; 13,93V
Da batteriet ble tatt ut og målt, etter en time på tomgang, med belastning (varme, musikk, lys), hold batteriet 13,55V. I skrivende stund, 2 timer etter, holder batteriet 13,35V.

Så kan vel konkludere med at alt er som normalt. Nå er den parkert for resten av vinteren, så det er bare å glede seg til våren og shinings 8)
 #452198  av magnesmurf

Som forventet. Bra det ikke var noe tull.
Husk å la batteriet stå på vedlikeholdslading med smart lader. Da er det ikke tappet igjen om 6 uker :wink:
 #452199  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Som forventet. Bra det ikke var noe tull.
Husk å la batteriet stå på vedlikeholdslading med smart lader. Da er det ikke tappet igjen om 6 uker :wink:
:)
Batteriet står nede i kjelleren, der er det fint og kjørlig (12-15+). Har en smartlader som jeg pleier å setter på noen uker iløpet av vinteren. Men om det er anbefalt å la den stå på hele tiden (selv om batteriet er ute av bilen), så gjør jeg heller det.
 #452201  av magnesmurf

Så lenge batteriet er tatt ut av bilen trenger du ikke tenke på det. Fikk ikke med meg at det var tatt ut, så trodde bilen sto og tappet batteriet i løpet av noen måneders tid.
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 102