ArildM skrev:Hehe, sant nok
Får begynne ett sted, så finner en vel ut etterhvert om dette er noe en har tålmodighet til å lære seg skikkelig, greit å starte med en rimelig brukis, så får en lære seg litt på den.
Kjøpte meg nettopp sveiseutstyr selv. Tror pakka kom på 14.000kr, da inkl en 10l flaske med gass som jeg eier selv, selvbrendende maske, og tråd. Selve apparatet er et Migatronic Rallymig 161i og prisen for det kom på 8600. Er laget for proffe/håndtverkere, så det burde være godt nok, men samtidig overkommelig i pris.
Har prøvd en del billige apparater før, og kan si at de billigere apapratene er bare å droppe å kjøpe. Skal du lære å sveise så burde du kjøpe et skikkelig apparat. Kemppi eller Migatronic starter omentrent rundt 8-10.000kr for de små digitale MIG/MAG appartene som man kan bære med seg. Mitt kan jeg sveise både stål, alu og rustfritt som MIG, og jeg kan montere TIG pistol eller elektroder. Med TIG pistolen kan jeg sveise stål eller rustfritt. Og for prisen tror jeg ikke det er mye som matcher.
Å skulle lære seg å sveise med billig apparat er som å lære seg å skru bil med denne: