TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463618  av ArildM

Coilovers er myye styr for å få justert inn skikkelig.
Man bør jo strengt tatt vekte bilene i alle hjørnene og så justere inn absolutt alt fra grunnen av = lang tid å få ordnet.
Men når man først har fått det justert inn skikkelig er jo coilovers gull da :)
 #463622  av Makk

Den kan en skrive under på Arild.

Var en fantastisk highspeed cruiser den GT4en jeg hadde etter en satt på coilovers og justerte dem inn, det var ikke noe problem å føle seg helt safe med 250 på nåla i tyskerland over lengre distanser, store slakke svinger med 3 felt å lett sloping :D

Fatter ikke vitsen med at det skal måtte vises på noe jævla biltilsyn, alså, er det spesifisert at "dette er til denne bilen" så kan jeg ikke forstå hvorfor det skal måtte lages sånt ett styr, understellsteknologi er jo ekstremt mye bedre enn for 30 år siden, en sjekk på bilverkstedet med godkjent 4 hjulskontroll burde jaggu være nok.

Håper en dag dem fjerner alle sånne teite krav, om ikke annet så kan dem jo gjør det på veteranbiler, hvem faen fiser rundt i veteranbiler til daglig pendling å slikt liksom, sikkert noen få men unntaket bekrefter regelen ikke sant.
 #463623  av magnesmurf

Da var 4hjulskontroll utført igjen.
Denne gangen var verdiene innafor spesifikasjoner.
Men det skiller 0,65 grader i camber mellom høyre og venstre framhjul, på tross av identisk avstand mellom hjul og fjærbein på begge sider. Samt nesten to grader forskjell i caster mellom høyre og venstre. Vet jo at bilen har vært rettet når den ble tatt inn til norge rundt år 2000. Men jobben er tydeligvis ikke gjort like bra som det ser ut som kosmetisk. :roll:
 #463625  av lasse

Er ikke så mye som skal til for å få utslag på hjulvinklene, men caster er jo strengt tatt justerbar på rev 1, så den er jo enkel å få lik.
Litt av utfordringen med verksteder i dag er jo at «innafor er bra nok» når det gjelder hjulvinkler.
Før i tiden var det ett firma som het forstillingsspesialisten i Oslo, han drev kun med det, og hadde gjerne 14 dagers ventetid, men der ble alt 100%
 #463626  av magnesmurf

lasse skrev:Er ikke så mye som skal til for å få utslag på hjulvinklene, men caster er jo strengt tatt justerbar på rev 1, så den er jo enkel å få lik.
Litt av utfordringen med verksteder i dag er jo at «innafor er bra nok» når det gjelder hjulvinkler.
Før i tiden var det ett firma som het forstillingsspesialisten i Oslo, han drev kun med det, og hadde gjerne 14 dagers ventetid, men der ble alt 100%
Understell er bygd om til rev3, så ikke justerbart lenger. Kan godt være at jeg setter tilbake justerbare stag til caster foran etter godkjenning :wink:
De folka jeg benytter er også flinke, men travle. Får se om jeg perfeksjonerer vinkler litt mer senere. Hadde vært fryktelig kjekt med et slikt enkelt camber måleappart som man bare setter på dekket :wink:
 #463627  av lasse

Aha, heldigvis ikke store jobben å få på rev 1 justerbart igjen da.
Man får vel også enkle cambermålere med magnet man setter på bremseskiva.
Hvordan har bilen blitt å kjøre nå etter 4-hjulskontrollen kontra før da?
 #463628  av magnesmurf

lasse skrev:Aha, heldigvis ikke store jobben å få på rev 1 justerbart igjen da.
Man får vel også enkle cambermålere med magnet man setter på bremseskiva.
Hvordan har bilen blitt å kjøre nå etter 4-hjulskontrollen kontra før da?
Hadde en 4hjulskontroll for en drøy uke siden. Og det var stor forskjell fra før og etter de tok den og justerte en del, og etter jeg justerte camber foran fra positiv til litt negativ.
Men merker liten forskjell på siste 4hjulskontrollen, siden de ikke justerte mye på den.
Skulle som sagt gjerne ha fått litt mer camber på ene hjulet foran.

Sammenliknet med den blå kjennes den gule ikke like stabil og kontant ut. Men den gule er fortsatt god å kjøre nå som ting er innafor specs på verdiene.
 #463633  av magnesmurf

Hadde time for visning av bilen hos vegvesenet idag.
Utrolig nok fikk jeg sove godt i natt :lol:
Hadde i grunn forberedt meg på at det kom til å være noe den første gangen, manglende dokumentasjon eller noe småmikk som måtte ordnes opp i.
Men kontroløren hadde bare noen kommentarer om at det syntes at jeg var veldig prikete, og at jeg kunne mr2 bedre enn han. :lol:
Det eneste de var opphengt i var orginal plassering av o2 og lambda sensorer, samt orginale katalysatorer.
Så med 3 katalysatorer og en v6 klemt inni en mr2, ble det ikke engang stilt spørsmål ved avgass verdier.
Og etter en lenger prøvetur hvor kontrolløren koste seg skikkelig, ble bilen godkjent med 2gr v6 :mrgreen:
Jeg er nå eier av første, og foreløbig eneste godkjente mr2 med v6 i norge :mrgreen:
Vedlegg
20210624_120400.jpg
20210624_120400.jpg (316.57 kiB) Vist 298 ganger
20210624_121232.jpg
20210624_121232.jpg (368.28 kiB) Vist 298 ganger
 #463639  av magnesmurf

Takk for det. NÃ¥ skal det brukes.
De sorte felgene må ha nye dekk etterhvert. Litt subbing med 215/45-17 og 255/40-17 :lol:
 #463642  av ArildM

Glemte å si det men så forresten knallbra ut med de sorte felgene og gul bil 8)
 #463645  av Amund

Det er vanvittig kult at det er mulig for ein vanlig mann i gata å få gjenomslag for morsomme ombygginger!

No nærmer meg kontroll av min egen bil, så nervene har begynt å komme.
Siden du har vert gjennom samme løpet som meg, (om enn med litt kortere gjennomløpstid), kanskje du har lyst til å dele litt erfaring og opplevelsen av sjølve kontrollen på biltilsynet?
-Målte de bremseskivene? i så fall måtte du ta av felgene, eller målte de uten å ta de av?
-Støy ble "synset" ut i fra kva kontrolløren meinte var greit?
-ingen kommentarer på lyd frå luftfilter/innsug? (annet enn positivt sjølvsagt) Sliter med "litt" intens innsugslyd når løft slår inn. :roll:
 #463652  av magnesmurf

Amund skrev:Det er vanvittig kult at det er mulig for ein vanlig mann i gata å få gjenomslag for morsomme ombygginger!

No nærmer meg kontroll av min egen bil, så nervene har begynt å komme.
Siden du har vert gjennom samme løpet som meg, (om enn med litt kortere gjennomløpstid), kanskje du har lyst til å dele litt erfaring og opplevelsen av sjølve kontrollen på biltilsynet?
-Målte de bremseskivene? i så fall måtte du ta av felgene, eller målte de uten å ta de av?
-Støy ble "synset" ut i fra kva kontrolløren meinte var greit?
-ingen kommentarer på lyd frå luftfilter/innsug? (annet enn positivt sjølvsagt) Sliter med "litt" intens innsugslyd når løft slår inn. :roll:
Nå hadde jeg gjort en stor innsats for at den skulle gå gjennom ved første gangs visning. Jeg hadde forventet en meget grundig innspeksjon av absolutt alt, hvor det var nødvendig å gå gjennom hver minste detalj. Og var selvfølgelig temmelig nervøs for at de tilpassningene jeg hadde gjort ikke skulle gå gjennom nåløyet.

Kontrolløren brukte 20-25 min på å se over bilen, og så egentlig bare nøye på avgasssystemet og at katalysatorer og 02/lamda var på orginal plassering.
Jeg benyttet orginal potte på bilen sammen med 3 katalysatorer, så bilen var omtrent helt stille på tomgang. Så kontrollør hadde ikke noe problem med å synse at støy var innafor.
Jeg hadde egentlig krav på meg om å benytte orginal luftfilterboks fra donorbil, men bygde en løsning hvor luftfilterboks fra min NA mr2 ble benyttet. Kontrolløren hadde heller ingen problemer med det.
De hadde ikke utstyr for å lese av hjernen gjennom obd port, og han stolte på meg når jeg fortalte at orginal hjerne var benyttet. Han gadd ikke løsne 4 klips på teppet i bagasjerom for å sjekke.
Eneste som ble sjekket nøye annet enn avgasssystem var nr og høyde på fjærer i coilovers. Bremseskiver ble ikke målt, han så at det så orginalt ut, og at orginale felger akkurat passet over, så han stolte på at det var bremser beskrevet i søknad som var benyttet.
Han kommenterte dog at bygget var veldig ryddig og det syntes at jeg hadde vært pirkete med detaljene, så han gadd ikke sjekke så nøye. Hjalp nok også at jeg hadde med 100 sider med dokumenter og kvitteringer som beviste alt.
Han prøvekjørte bilen like lenge som han innspiserte den. Og merket at den var godt skrudd sammen. Så det var ikke noe problem å godkjenne den. Han hadde noen spørsmål rundt bumpsteer når han prøvekjørte, men ellers var alt greit :lol:

Jeg tror dog at det finnes mange kontrollører som er langt nøyere på ting. Spesielt hvis man ikke har mye dokumentasjon, eller kan besvare tekniske spørsmål. Det ryktes jo også at noen steder er langt slappere enn andre.
Ombyggingsgruppa på svv i oslo ble jo lagt ned fordi de ikke var pirkete nok.
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 63