TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464049  av Makk
 
Gledens dag, alt er kommet.

Monterer som en superhelt, og utfører anbefalte mods på hvordan motoren skal gjøre ting :D Snakket med Paul om hvordan ACIS bør koblet, istedenfor å låse den åpen kobles den direkte på plenum istedenfor via vakumbeholder, dette vil medføre at den åpner mye tidligere, men man beholder low down grunt :D Greit å ha spesialister på laget.

Det var ihvertfall riktig valg å ikke sette på plenum før ledningsnett var kommet tilbake, note to self, og til alle andre lol.

Motoren er mer eller mindre klar for å løftes av motorbukken for å skifte bakre simmerring, feste bunnpanne og henge på svinghjulet nå, deretter er det bare å begynne å demontere 3S-GTE i bilen <3
Vedlegg
20211022_193612.jpg
20211022_193612.jpg (4.97 MiB) Vist 426 ganger
 #464053  av Makk
 
Dagens gjøremål, demontere understell og hjuloppheng, samt alt som må skrus av på underside av motor, får ta oversiden i morgen, fint pjaskearbeid :D
Vedlegg
20211106_171244.jpg
20211106_171244.jpg (4.57 MiB) Vist 413 ganger
20211106_171249.jpg
20211106_171249.jpg (4.37 MiB) Vist 413 ganger
20211106_162448.jpg
20211106_162448.jpg (4.92 MiB) Vist 413 ganger
 #464058  av Makk
 
Familieforøkelsen nærmer seg med stormskritt 8)

Tok litt tid å drasse med seg vekt tralle hjem i dag så jeg fikk ikke gjort så masse, men fikk tatt V6'en av motorbukken og skiftet bakre simmerring, skrapet godt rent og satt sammen med pakningssement, og så kastet jeg korkpakningen til bunnpannen og gikk for pakningssement istedenfor, jeg er ikke noen fan av kork, men jeg visste ikke det var det som kom.

Men like greit å ta seg tid, en stor simmerring til 950 kroner skal inn på riktig måte, ellers blir det helvettes dyrt :mrgreen:

I morgen tenker jeg girkassa kommer av 3S-GTE'n så jeg får rappe blikkplata å sette den over for så å få på svinghjul, clutch, utløserlagring og sette over girboksen :D

Dokumentasjonsbilde på vekta av en 3S-GTE med (minus palle) håper jeg finner et bilde av vekta av en 3S-GE som jeg kan bruke som doku, om ikke får jeg trylle litt med vektene :mrgreen:
Vedlegg
20211109_184306.jpg
20211109_184306.jpg (4.99 MiB) Vist 389 ganger
20211109_185401.jpg
20211109_185401.jpg (4.58 MiB) Vist 389 ganger
20211109_182128.jpg
20211109_182128.jpg (4.89 MiB) Vist 389 ganger
20211109_195912.jpg
20211109_195912.jpg (4.91 MiB) Vist 389 ganger
 #464060  av magnesmurf
 
Når det gjelder vekt, veide de bare bilen til slutt for meg. Dette går utfra gammel vekt i vognkort og ny vekt.
Uansett er maks totalvekt vekt helt låst, så forskjellen blir bare hva som er egenvekt og hva som er lastgrense.
 #464061  av Amund
 
magnesmurf skrev:Når det gjelder vekt, veide de bare bilen til slutt for meg. Dette går utfra gammel vekt i vognkort og ny vekt.
Uansett er maks totalvekt vekt helt låst, så forskjellen blir bare hva som er egenvekt og hva som er lastgrense.
De gjorde det samme på min, egenvekt ble oppdatert i vognkortet.

Viktig å huske at det skal være nok vekt igjen til sjåfør og passasjer, og i tillegg skal ikkje maks aksellast overstiges. Det er vel neppe et problem her, men greit å vite om. Får du problem, er det jo berre å kjøre bilen inn med nesten tom tank, så har du jo litt ekstra å gå på der og :lol: Min var jo nesten tom for olje, så sparte sikkert 2kg der :?

Begynner å lure på kva lettvekts 3S-GTE eg hadde i min, siden eg veide den til 225kg med girkasse, uten katalysator.
 #464067  av Makk
 
Mamma mamma, kom å se, på girkassa mi så henger det en 3VZ :mrgreen: :mrgreen:

Motivasjonen går sånn oppover når alt bare passer slik det er tiltenkt!

Med clutchverktøyet og mitt perfekte øyemål så smatt girkassa på som om du skulle skrudd på en brustopp, jeg kan bare konkludere med så : Jeg er en jævla helt og jeg er faen så god 8) :lol:

Pr0-tip på 3SGTE clutchverktøyer, kapp av den lange pikken i fremkant, da vil resterende plastikk-kon være helt super til å sentrere med!

Utgangspunktet i dag på første bilde, girkassen avmontert fra 3SGTE'n, få på nye svinghjulet, nye clutchen, rengjøre clutchhus, skifte utløserlager å smøre opp igjen både gaffel å glider for lagring for så å få girkassen ferdig montert på 3VZ'n

Sier det igjen : KJØP ORIGINALT utløserlager for heelvette, her også var faktisk et sånt superpinglete å fy faen som det slakker å bråker, bare driten.

Farvell zinterclutch, du skal aldri mer på, er faktisk nesten gåen også så tidspunktet for å starte med swap kunne ikke klaffet noe særlig bedre, mangler en bit på ene paddlen også så var er det sikkert snakk om kort tid.

Alt utført til nytt favorittemne på musikksiden :

https://www.youtube.com/watch?v=dS6UI3u ... iththedead
Vedlegg
20211110_182325.jpg
20211110_182325.jpg (4.89 MiB) Vist 372 ganger
20211110_194552.jpg
20211110_194552.jpg (4.52 MiB) Vist 372 ganger
20211110_200809.jpg
20211110_200809.jpg (3.82 MiB) Vist 372 ganger
Fitteclutch, dø i brann
Fitteclutch, dø i brann
20211110_201710.jpg (4.22 MiB) Vist 372 ganger
Mein 3VZ-FE E153 1.5w LSD &lt;3
Mein 3VZ-FE E153 1.5w LSD <3
20211110_205324.jpg (3.63 MiB) Vist 372 ganger
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 41