TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464077  av magnesmurf

KJølesystemet ble ferdig luftet igår.
Byttet girolje til redline mt90, ikke nødvendig egentlig. Ville dog sjekke den gamle olje og at kassa fungerte bra siden tilstanden var noe uviss.
Byttet også filter til motorolje og tappet av gammel, så jeg kan bytte bunnpanne og få oljetemp føler i den.
Filteret på 2gr er en liten utfordring å bytte ut å grise :lol:
Kan garantere at ingen klarer det uten å få hendene fulle av olje og minst noen dråper på gulvet :roll:
Innsatsfilter hvor det skal tappes av olje gjennom filterholder før den skrues ut. Og manuelt insett av tappekran i filterholder, hvor krana åpner i det øyeblikket du får den på plass med bruk av ganske mye kraft.
 #464078  av ArildM

Samme greia som på IS300h mao?
Har til dags dato enda ikke greit å bytte olje uten å grise litt som du sier :lol:
Rart om det ikke finnes et eget spesialverktøy til å sette på den manuelle tappen, har prøvd å slå den på med gummihammeren, men ble bare enda mer gris :lol:
 #464079  av Makk

Heiser du bilen opp bak når du lufter systemet? Eller er ikke dette problemet noe sånn særlig farlig, har aldri hatt behovet selv.

Har tømt hele min MR2 og brukt luft for å blåse ut av varmeregister å rørene å alt.
 #464082  av ArildM

I følge BGB er det vel bare å sette på lufteslange på radiatoren å varmeregisteret i frunken? Begge har vel uttak om jeg ikke husker styggelig feil :) Lufteslangene heiser du opp i såpass høyde at det er vel over motoren. Funka i alle fall fint når jeg lufta på SW20en i fjor vår :)
Vil tro det ikke er vesentlig annerledes på 2GR swappa bil?
 #464085  av magnesmurf

Makk skrev:Heiser du bilen opp bak når du lufter systemet? Eller er ikke dette problemet noe sånn særlig farlig, har aldri hatt behovet selv.

Har tømt hele min MR2 og brukt luft for å blåse ut av varmeregister å rørene å alt.
På 2gr er det egen lufteskrue på motor. I tillegg er jo den på radiator beholdt.
Så ble bare til å løfte bilen bak, lufte ut med lufteskrue og påfyllings lokk, løfte foran og lufte ut det resterende fra radiator, og løfte bak igjen for å ta en siste utlufting der.
Gadd egentlig ikke løfte bilen engang, bare parkerte i bratt bakke og snudde bilen frem og tilbake :lol:

Er jo greit å ikke få luftbobler som sirkulerer, spesielt rundt termostat og vannpumpe :wink:
Vanskligste er egentlig å få luftet registeret skikkelig med 2gr swap. Tar litt tid å bli kvitt all luften i varme registertet. Tappet noen desiliter kjølevæske fra krana til registert før det blåste varmt i bilen.
 #464086  av magnesmurf

ArildM skrev:Samme greia som på IS300h mao?
Har til dags dato enda ikke greit å bytte olje uten å grise litt som du sier :lol:
Rart om det ikke finnes et eget spesialverktøy til å sette på den manuelle tappen, har prøvd å slå den på med gummihammeren, men ble bare enda mer gris :lol:
Har spesialverktøy til oljebyttet. Er en slange med ventil på som skrues inn i det lille lokket man skrur av filterhuset.
Det hjelper ikke stort, blir fortsatt litt gris når man skrur den inn :lol:
Mindre gris enn med plast trakten som følger med filtret dog.

https://www.amazon.com/Filter-Drain-Rel ... NrPXRydWU=
 #464089  av magnesmurf

Litt mer småpusling med mr2en idag.

Monterte bunnpanne med oljekammer (baffles) for å forhindre luft i oljepumpe ved hard svinging, samt sensor til oljetemp i bunnpanne.

Demonterte gammel eksos for å sveise inn noen små flenser så jeg kan ha den som godkjenningseksos uten lekkasjer.
Vedlegg
20210825_182234.jpg
20210825_182234.jpg (3.09 MiB) Vist 1254 ganger
20211114_211220.jpg
20211114_211220.jpg (4.1 MiB) Vist 1254 ganger
 #464114  av magnesmurf

Litt sikkerhet er greit å ha.
FIkk tak i brannslukkingsapparat som ikke ødelegger hele bilen ved bruk (spesialskum til motorsportbruk som ikke skader plast eller metall)

Laget til en brakett og satte det i frunken, da det ble litt stort å ha foran setet.
Vedlegg
20211120_221415.jpg
20211120_221415.jpg (4.38 MiB) Vist 1247 ganger
20211120_221639.jpg
20211120_221639.jpg (1.32 MiB) Vist 1247 ganger
 #464317  av magnesmurf

Da har jeg fått ordnet litt mer ila vinteren.
Fant basskasser på tilbud, så slo til på 2stk JL audio 8" kasser som gir litt mer plass til å regulere setene.
Koblet opp ny cd spiller og parret den med telefonen.
FÃ¥tt sveiset inn flexer i Y-pipe til eksos.
Fått koblet inn sensorer og ledningsnett til nye målere.

Har igjen litt sveising for å få Y-pipe 100% tett og venter på dash plasten som blir tilpasser målere.
 #464336  av magnesmurf

Makk skrev:Har du link til disse kassene? Har noen små selv, men dem er ikke med bassporter så dem er ganske "meh"
https://www.bernhardsbillyd.no/bernhard ... jl-cp108lg

Finnes også audison basskasser med port.
https://bilradiospes.no/audison/apbx8r/ ... rtet-kasse
 #464337  av magnesmurf

Fått sveiset inn noen flekser i Y-pipe. Så nå er det håp for at det er litt mindre spenn i dette, og at esksoslekkasje forsvinner når jeg bytter pakning.
Er også litt ting på gang med målere og interiør 8)
Vedlegg
20220212_150346.jpg
20220212_150346.jpg (4.43 MiB) Vist 1213 ganger
20220212_150819.jpg
20220212_150819.jpg (3.39 MiB) Vist 1213 ganger
 #464370  av magnesmurf

Begynner å hjelpe nå. Interiøret er omtrent ferdig.
Teknisk er det klar for veien. Målere kom på plass. Må kjøre en runde og få trykk og temp i kjølesystemet og foreta en siste lufting.
Må på 4hjulskontroll og justering til våren etter å ha byttet alle endeledd foran.
Venter fortsatt på eksosdeler, siste nytt fra Marc hos Frankenstein er at headers sendes ut ila noen uker.
Gjenstår Y-pipe fra tcs som ikke er sluppet enda.
Har bestilt litt småplukk fra mr2heaven. Viskerarmer med krok, lås til gen3 lykter/bakplate ++

Iløpet av sommeren skal det fikses litt på karroseriet. Primært litt lakk og bytte til rev5 vinge.
Vedlegg
20220301_150031.jpg
20220301_150031.jpg (4.13 MiB) Vist 1200 ganger
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 63