TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464165  av Makk

Er fortsatt ikke helt sikker på hvorfor skatteetaten sendte meg søknadsforespørsel via Altinn etter jeg sendte søknad til SVV for en stund siden, men fikk til svar nå i dag att dem godkjente økningen av motorvolum og motorkraft, så who am I to complain lol :p

Han tok det sikkert raskt for han var nok glad for å slippe bruke hele dagen på å behandle snyltere :lol:
 #464166  av Makk

Fant ut att framdekkene var fra 2008 lol, bestilte nye umiddelbart, jeg synes dem var littegrann harde da jeg tok i dem her om dagen...

Bak har jeg skiftet fra før da jeg... Vel, spant dem ut fort :mrgreen: :mrgreen:

Beholdt dem kun fordi det var Toyo Proxxes, men gummi er ferskvare og her i sommer måtte jeg nødbremse for en polakkjævel i en transporter som tok en av deres vanlige forbikjøringer, og MR2'n låste hjulene foran merkverdig fort slik jeg måte slippe opp og bremse igjen, så det har ligget å gnagd litt i bakhodet må jeg si, du skal bremse SÆRDELES hardt for å låse hjul på hvilken som helst bil om ikke dekkene dine er crap altså! Har vist frem MR2 bremser til venner før, å dem er helt sykt bra så lenge dem er i god form, men dette var skuffende greier.. Garantert på grunn av gummien, bremsene er maksimalt OEM oppgradert med nye calipere :D

For å si det sånn... Jeg klokket 9m ish på Nurburgring med stock gen 3 motor MR2 Turbo på 1 bar boost BTG med gamlebilen på dekk som heter "Star Performer" :mrgreen: og jeg skal si deg jeg var sjokkert over hvor dårlige disse Toyo dekkene var... Helt til jeg så på produksjonsdatoen LOL :D

Star Performer dekkene var dog produsert 3 måneder før, så dem hadde en distinkt fordel "back then" :D

Lærdommen for absolutt alle, ja dekket kan ha fancy merke, hjelper faen ikke når det er gammel drit ;)

Drømmer om Michelin Pilot Sport 4 på alle 4 hjul, men faen i helvette dem koster!

Bruker konsekvent Michelin på superbiken, har kjørt Michelin på MC i 15 år snart, ingen slår dem i overall performance for drittveier og occasional trackdays :D
 #464167  av magnesmurf

Hvis du synes michelin blir for dyrt kan du får kjøpe 2 bridestone fremdekk av meg :wink:
De biter som bare F, men litt nummen styrefølelse sammenliknet med michelin. Dog ikke like nummen som Toyo :wink:
 #464169  av magnesmurf

Sier meg ikke uenig. Derfor jeg fikk tak i de siste michelin supersport dekkene i hele europa til mine mr2 :wink:
Egentlig litt synd at bridgestone dekkene ikke passer til mr2, da de er helt suverene på alt annet enn styrefølelsen. Grepet overgår michelin og er nesten like bra som et varmt banedekk.
Men så var det greia med at du skal ha bilen til å respondere på små rattkorrigeringer :lol:
 #464175  av Makk

Endelig, etter litt pirkerier så er hele motoren ferdig montert i bilen.

Nå er det bare elektrisk oppå igjen :D

Måtte plukkr ned igjen rørene på eksos og slipe av flenser, nå tar den ikke i bunnpanna lenger :)
Vedlegg
20211218_135341.jpg
20211218_135341.jpg (4.79 MiB) Vist 142 ganger
 #464179  av Makk

Hovedsaklig opprydning i kveld, det ble jaggu en del skraml til overs etter alt det mekaniske arbeidet er over, så brukt kvelden på å gjøre klart til å heise ned å begynne ovenfra nå :)

Men fikk gjort det siste jeg hadde glemt, flushe ut kjølevæsken fra varmeregistret, lett jobb, man tar slangene til varmeapparatet, bruker en langpipe som passer og stapper dem innpå sånn dem blir dobbelt så lange, henger det på ene røret fra varmeregister å tar trykkluften til hjelp på andre røret, da står spruten da sa brura ! :mrgreen:
Vedlegg
20211219_180753.jpg
20211219_180753.jpg (4.62 MiB) Vist 135 ganger
20211219_181158.jpg
20211219_181158.jpg (4.81 MiB) Vist 135 ganger
 #464184  av ArildM

Godt å få unna slike ting :D
Gull verdt det imho, tar ikke så lang tid, og så godt å vite at det er gjort :wink:
 #464194  av Makk

Småpjaskerier på julaften, heiset ned bilen og gjort klar for øvre montasje, sett over at jeg har alt eller det meste og lagt en foreløpig slagplan :D

Begynner å se ut som en bil igjen nå 8)
Vedlegg
20211224_143439.jpg
20211224_143439.jpg (4.43 MiB) Vist 114 ganger
20211224_143447.jpg
20211224_143447.jpg (4.96 MiB) Vist 114 ganger
 #464199  av Makk

Kosearbeid.

Montert bensintilførsel og returslanger
Tilpasset og montert slanger varmeapparat
Montert jordingsledninger fra motor til chassis og til igniter og coilassemblemang.
Funnet en plass å montere coilpakken m/igniter i chassis, under AFM.
Montert kullfilter for bensintank, men der er ikke plass uten fabrikasjon, avmontert å gjemt den vekk "for now" Får satse på den ikke trengs da rørene som den skal på er sinnsvakt godt skjult originalt :mrgreen:
Testmontasje og planlegging feste av AFM'en
Sjekket at alt man har lagt opp og laget til går klar og ikke ligger å gnager i hverandre, tilpasninger her og der.

I morgen tenker jeg at jeg lager hullet i bakre torpedovegg til bagasjerommet, må gjøres slik fordi ledningsnettet er LHD og måtte derfor forlenges for å går rundt og tilbake dit dem skal :)
Vedlegg
20211226_160824.jpg
20211226_160824.jpg (4.68 MiB) Vist 98 ganger
 #464200  av Makk

Reiste land og strand etter kjøleslanger for det siste opplegget med det, alt så veldig greit ut i hodet og på den proffe paint-tegningen, men det ble altså for knapt i en sving :lol:

Reiser på buda imorgen å kjøper 90 grader bend :D

Borreutstyret til torpedoveggen hadde ikke den ideelle hullboren, så jeg avventer til imorgen nå når jeg måtte skaffe mer til kjølesystemet allikavel.

Oppdaget jeg må forlenge festet til gasswire på throttlebody, dette har jeg allerede lagt en slagplan i hodet på 8)

Ellers var det full klaff med åpent filter adapter til bilen, denne dem selger på Biltema er faktisk bolt-on på 3VZ-FE sin AFM 8) 8) 8)

Slipe av litt øvre og nedre indre flens for å få helt jevne kanter da dem bygger 1-2 mm inn der, men helt ærlig tror jeg det ikke har mye å si, er ikke en Turbo dette uansett.
Vedlegg
20211227_172926.jpg
20211227_172926.jpg (4 MiB) Vist 90 ganger
 #464205  av Makk

Håhå, det kryper stadig nærmere 8) 8)

I dag fikk jeg laget hullet til ledningsnett, ferdigstilt kjølevannslanger (gjenstår opphengig i gummidekket klammer) koblet til ting slik dem skal, tilpasset og ferdiglagt gummimansjetter for ledninger og hengt på open air filter og afm, en klave som skal holde den er laget til, men ikke kommet på.

Planen var test-oppstart i dag, men jeg ble så i tvil med noen kabler, så jeg måtte ha en liten pow-wow med Paul og disse er heldigvis bare noe han lager for som standardoppsett (elektrisk speedo) i tilfelle man har det kunne han fortelle :D

Men VELDIG greit å faktisk ha det opplegget for elektronisk speed sensor om dagen kommer at min manuelle ryker, for dem er det ikke råd å få tak i lenger nedi girkassa der.

Fylt på kjølevæske, motorolje og clutchvæske, gjenstår å lufte clutch og lufte kjøleanlegg for jeg fikk bare på en cirka 8-9 liter.

I morgen tenker jeg det er dagen for test-start, om jeg får svar med Paul snart om hva jeg skal gjøre med noen vakuumslanger som jeg TROR er til overs :D 8) 8)

Etter teststart er det bare montering som gjenstår :

* Henge opp kjøleslanger i gummidekt klammer
* Tidy ledningsnett og vakuum
* Tilpasse holder for gasswire
* Montere en brakett jeg har som holder AFM
* Rengjøre det meste for hånd
* Check for leaks
* Ta ut speedometer og swappe tachoboardet med Camryens for 6 sylindret puls
* Sette sammen igjen bilen 8)
Vedlegg
20211228_163532.jpg
20211228_163532.jpg (4.59 MiB) Vist 81 ganger
20211228_163537.jpg
20211228_163537.jpg (4.88 MiB) Vist 81 ganger
 #464208  av ArildM

Ser veldig bra ut :mrgreen:

Nesten som om det skulle vært sånn fra fabrikk med unntak av kjøleslangen som ligger oppå toppen.
Blir spennende med oppstart nå :D
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 41