TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464615  av Makk

Det tok bare hele dagen.

Men fikk kjøre avsted å kjøpe is å brus tilslutt, god nedvask ble det også, steike som biler samler dritt når dem står i garasjen ass :p

Foreløpig gode tegn, den ser ut til å virke bra og går rent og ingen røyk, var noe vedvarende ved første kjøretur rundt på hjemstedet, men det vil jeg tro at det er ting som løsner fra innsuget å blir forbrent, det var ganske oljecoatet og jeg renset det jo noe meget.

Kjørt 5-6 mil, ingen tegn til røyk eller problemer så det er bra :D

Eneste den plages med er at om du motorbremser deg ned mot ett kryss så virker det som om tomgangsventilen ikke gjør det den skal noen ganger, av og til går bilen bare rett ned på rpm og stopper.

Ikke noe problem å kjøre med, men noe som skal forskes på ja, det er mulig noe av min triksing med vakuum etter jeg har stappet i JDM blokk med euro innsug, jdm plenum, euro throttlebody, kaldstart og tomgangsventil, således fått egr-delete på denne.

Deleted også kjølevannsslangen som sløyfer opp til throttlebody og tomgangsventil, hva skal disse her med det liksom.

For now, kjøre litt i sommer før det eksploderer igjen :p God forbid.

Om noen lurer, så er jeg nå tidenes ekspert på 3VZ-FE, fy faen for en pirkejobb det er å plukke ned disse her ! :lol: :lol:
Vedlegg
received_586493619495694.jpeg
received_586493619495694.jpeg (205.12 kiB) Vist 418 ganger
20220619_214538.jpg
20220619_214538.jpg (2.85 MiB) Vist 418 ganger
 #464616  av ArildM

Gratulerer! Utrolig godt når man får bilen på veien igjen og ser at alt funker som det skal.
Da er det bare å nyte sommeren! :D
 #464617  av Makk

Jo takk.

Har vært ute med både softis-run og pizza-run, ser ut til å virke greit enda, søtlukta er borte også, det er jo ekstremt tilfredsstillende.

Bytte olje på den igjen nå før jeg kjører den noe mer og justere tenninga med lampe tenker jeg, fordeleren har jo vært avplukket, og tusjmerke blir jo ikke 100%, uansett så er en helt annen tenning enn den som er original den foretrukne på disse så vi får se hva vi ender opp med, sitter i tenkeboksen på AFM cog mod, men fucker man opp det så er det game over, hvor skal en liksom få tak i en ny :lol:
 #464619  av magnesmurf

KJølevannslange til tomgangventil og throttle body er for å varme de, ikke kjøle de :wink:
Så jo kaldere sted man bor på, desto mer bruk har man for det. Dog er det mest til bruk om vinteren, så ikke gasspjeld osv fryser fast.

Bare å gratulere med vel gjennomført :mrgreen:
 #464620  av Makk

ArildM skrev:If it aint broke, dont fix it? :D
Hehe ja, men saken er den at de som kan å vet har dynopapirer på at om du gjør denne afm modden og stiller tenninga litt så går en fra 90-93 sine 186hk til 93-97 sine 200, pluss litt mer på begge setups når man tar bort den idiotiske originale Y pipa som er mer som en X pipe der eksosen presser mot hverandre haha.

Det er jo gratis power, og også mindre forbruk fordi dem er satt altfor rikt på bensin fra fabrikk som nevnt tidligere for å ikke la en Camry være mer fres i enn en NA Supra haha.

Så, tenkeboks, ihvertfall kanskje få tak i en AFM til og bruke den, da er man safe siden Paul rådet meg til å ligge unna om jeg ikke hadde en i reserve i tilfelle det går dårligt
 #464621  av lasse

Ser bra ut dette :D
Er jo noen år siden den motoren har vært i gang…
Og oljeskift har dem nok ikke vært flinkest til nei :shock:
Har vel en afm liggende mener jeg å huske.
Sleit med at motoren døde inn mot rundkjøringer og kryss jeg også den gang jeg hadde stock 3vz i vinterbilen for mange år siden.
Shimset opp en ventil (ble vel kalt pocvips mod eller noe sånt), og det ble bedre, men aldri helt 100%
 #464625  av Makk

Interesting, si meg, var det automatgir ecu på den også?

Jeg teoriserer meg rundtom at det kan være manglende signal fra kassa som gjør tomgangen unpredictable, for nå er en jo ikke lenger påkoblet en converter, men ett svinghjul og clutch, dvs andre forhold på rotasjonen som foregår inni clutchhuset og ecu forventer en ting men det som mekanisk skjer er noe annet.
 #464626  av Makk

Utført omkobling på ACIS.

Koblet forbi elektrisk vakuumventil og direkte på plenum slik flappen går i stengt med en gang man starter bilen.

Stor forskjell på hvordan bilen oppfører seg.

Ved stock når den er tilkoblet elektrisk vakuumventil så åpner den ikke før du har 50% throttle signal via TPS og minst 3000 RPM.

Dette medfører at overgangen mellom høy å lav "modus" på dette her er ganske merkbar, dem sier det er for at low torque skal promoteres... Det er ihvertfall ingen forskjell på det.

Det som er forskjellen nå er at den ligger ikke å flapper opp å igjen om du kjører normalt og trenger litt gass opp f,eks en bakke og du får ikke den nesten "VTEC kicks in" følelsen, det er bedre mellomregister, jevnere gange på hele motoren generelt og den drar mye mer jevnt i mellom og høyregisteret.

Akkurat som beskrevet av andre online, veldig grei mod, flytter bare en vakuumslange og lar det elektriske være påkoblet for ECU sin del slik den vet at nå har den aktivert ventilen og er i høy rpm map.

Kan godt forstå hvorfor det virker så bra, den flapsen sitter midt i plenum å blir som en stor virvelskaper, kan tenke meg hvordan flowen oppfører seg inni der, blir som en virvelvind ja, mye bedre at øvre plenum som er direkte runners og mye lengre blir benyttet, uten tvil var det her en god liten modifikasjon på 3VZ-FE
 #464627  av ArildM

Nice med slike mods :)
Kanskje ikke rart at teknologien som ble pønsket ut på 80tallet virker antikk i dag, er jo bare sånn snart 40 år siden de utviklet motoren :lol:
Hvordan er V6 livet vs 3sgte livet? :D Fornøyd med swappen?
 #464629  av ArildM

Nice! Vært morsomt å se en sammenlikning med 3VZ vs 3sgte. Vil tro 3VZ med sin jevne effektkurve ikke ligger så langt bak 3sgte, som trolig føles mye heftigere ut pga turbotrykket som gir en heftig effekt peak når du får bygd opp trykk/turtall? Ikke minst er vel 3VZ mye mindre stressa siden den er NA, så den bør jo funke feilfritt i mange år :)
 #464630  av Makk

Den går helt greit bra ja, men sjangseløs mot en 3sgte jekket opp til 1.2 bar vil jeg anta, den jeg hadde i bilen var seriøst kjapp.

OEM, Kanskje, who knows, 3vzfe'n var 10 kilo lettere med samme girkassa :lol:

Det er mer en cruisermotor og dramaskin, kan tenke meg å dra vogn bak en camry er rene gleden.

Turtall er ikke dens store forte, etter 6000 går kurva nedover heheh.

Med en annen girkasse der man fikk utnytte torquen mye lengre går så er den nok bedre, E153 er noenlunde dårlig tilpasset V6, veldig høyt turtall på vanlig bilvei og korte steg, jeg tar av i andre gir for det meste lol.
 #464631  av Makk

Sidenote, når en slutter å bry seg for man kjører aldri fra dildobiler uansett med så lite power, så åpner det en verden seg.

I en verden der alle har samme homogene kjøretøyet å ingen bryr seg.....

Så kommer man da inn i den verdenen kjørende med en råtass-stylet svart MR2 med gullfelger og chromkant som er nesten nylakkert, med episk sekserlyd, en bil så godt som ingen vet finnes en gang kan man trygt si nå, amerikanere har jo alle sett og alle vet hva det er er, så de bilene sklir nesten uten å bli lagt merke til... De er mer sånn "åja den var fin, synd der kommer 14 stykker til med samme lyden å samme merke" lol

Men i dag kjørte jeg rundt til kundene mine å diverse butikker der jeg har ansvaret for maskiner og informerte om at nå tar jeg 5 uker ferie... Og fikk utelukkende store øyne, veldig fine kommentarer og STOR interesse :D :D

Ble sånn at alt slitet var verdt det, tilgitt er bilen, igjeeen hahaha :D

Ekstra lys på kransekaka at de som snur hodet aller mest var babes!! 8) 8) 8)

Trippel lys på kransekaka, firmaet betalte meg for å kjøre MR2, lite møte i byen så ut på cruisen igjen etterpå :lol:
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 41