TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464632  av ArildM

Mer i den kategorien at det er mer morsomt å kjøre en treg bil raskt enn å kjøre en rask bil tregt. Men jeg skjønner godt, du har noe unikt, og da er det nok i seg selv bare det :D
Grei sparebøsse er det også :)
Tenker du å få det godkjent?
 #464633  av Makk

Tja.

Blir nok ikke halo car med det første, å sparebøsse er det iallefall ikke, isåfall er denne ett stort hull i bunn :lol:

Ja planen er godkjenning, fått mye forskjellig fra SVV og det er ikke umulig å få det gjennom med mindre forandringer, jeg har jo alle delene nå så skal vel gå.
 #464635  av ArildM

Man kan innbille seg at det er en sparebøsse? :mrgreen:

Er jo null sw20 til salgs akkurat nå, mens det er flere aw11 og zzw30 , ikke at det sier noe om eksakt verdi.
 #464636  av lasse

Makk skrev:Interesting, si meg, var det automatgir ecu på den også?

Jeg teoriserer meg rundtom at det kan være manglende signal fra kassa som gjør tomgangen unpredictable, for nå er en jo ikke lenger påkoblet en converter, men ett svinghjul og clutch, dvs andre forhold på rotasjonen som foregår inni clutchhuset og ecu forventer en ting men det som mekanisk skjer er noe annet.
Automat ECU ja.
 #464637  av Makk

lasse skrev:
Makk skrev:Interesting, si meg, var det automatgir ecu på den også?

Jeg teoriserer meg rundtom at det kan være manglende signal fra kassa som gjør tomgangen unpredictable, for nå er en jo ikke lenger påkoblet en converter, men ett svinghjul og clutch, dvs andre forhold på rotasjonen som foregår inni clutchhuset og ecu forventer en ting men det som mekanisk skjer er noe annet.
Automat ECU ja.
Svært! Da hadde det vært artig å prøvd med en manuell ECU å se om det faktisk er det som gjør det, selve svinghjulet på en manuell er mye tyngre enn automat, selvom der står en converter på så tror jeg at det er annet vektforhold som gjør det, min mistanke er at OEM svinghjul er så tungt at det detter så raskt og "tungt" mot idle speed at vakuumventilen kanskje ikke klarer kompensere raskt nok, men siden det skjer bare noen ganger så er jeg mer på troen på at det har noe med ECU å gjøre... Hvordan den reagerer ved diverse parameters... Engine temp, coolant temp, rpm, prev/current map, etc etc :D
 #464728  av Makk

Etter noe research og samtale med en kar fra Bodgewerks som holder på litt med 3VZ-FE angående Idle, så tror jeg der finnes en slags løsning.

Den vakuumdelen som plugges tett som går ut fra ene siden av Idle air speed valve den går i Camryen vanligvis inn på servostyringen, som skal gi den litt ekstra puff når motoren trenger det !

Han sier at om man drar en vakuumslange på riktig dimensjon til den siden som er på ACIS flappen og kobler i her (Den er også plugget når det ikke står i Camry) så skal idle stall ved kryss være i orden.

Gleder meg til å prøve det en dag jeg gidder, mulig motor oppfører seg litt annerledes, men alt er bedre enn at den dør titt og ofte til kryssene haha, er så trassig å kjøre med.

Oppdateres.
 #464730  av Makk

Big success.

Idler mellom 900-1100 om man skal tro den fryktelig nøyaktige rpm tachoen fra tidlig nitti :lol:

Ingen mer problemer med at den dør ut i hvert kryss, den går sikkert på 1000 ish i sambånd med at servostyringen skal gi litt vakuum slik at idle går opp ved f,eks svinge av hjul på tomgang.

Nå som servo ikke finnes lenger, så får den sammenhengendee vakum fra begge sider, bilen ble rene drømmen å kjøre nå.
Vedlegg
20220814_215810.jpg
20220814_215810.jpg (2.5 MiB) Vist 658 ganger
 #465019  av Makk

Begynt på igjen så smått.

Vinterens arbeid :

* Skifte alle 4 fjærer til fjærer som jeg får godkjent bilen med - Påbegynt Ferdig foran

* Sette på Bilsteindemperne endelig, bak er på men ikke fremme, må av igjen å skifte fjærer her og - Påbegynt Ferdig foran

* Oppdaget mansjettene til tannstang er revnet, Ferdig

* Ta av det omsveiste turbo-eksosanlegget fra Japspeed og henge på OEM og sveise rør for det fra grenrørene m/Camry katalysatoren for godkjenning
* Sjekke og justere lys, om mulig må dem skiftes, dem er av plast så dem er IKKE originale i hvertfall
* Finne ut hvorfor grøftelys blender absolutt alle selv om dem fysisk peker 15 grader ned lol
* Ta ut glidere bakre caliper som kniper noe jævlig selv om dem er strøkne, dreie litt av dem...
* Service motor m/kjølevannsflush igjen
* Diverse småpynting av skruer som har vært av og på tusen ganger
* Mer tidying i motorrom

Når jeg skiftet fjærer og dempere foran, så er venstre side flatsiden på fjæra ned, og på høyre side er flatsida på fjæra opp..... Og jeg har selvsagt satt det sammen på autopilot slik som jeg tok det ut, så venstre side må ut igjen å snu fjæra, faen jeg hater dobbeltarbeid, men jævla noobs som gjorde det da, skubbet meg ut av orden :mrgreen: :mrgreen:
Sist redigert av Makk den 30 nov 2022 19:47, redigert 1 gang totalt.
 #465020  av ArildM

Blir bra til slutt da :D
Heldigvis ganske kurrante saker da.
Mulig det står noe LED i grøftelysene? Kan jo være kraftige greier med heelt fel lysbilde :lol:
 #465039  av Makk

Sjekket pærene, ingen LED, mulig dem må peke mer nedover, får trikse det til.

Endelig ferdig foran, fikk byttet gummimansjett og smørt tannstang å styrekulen indre igjen så slipper å bytte mer deler nå, brukt en formue og nå trenger vi alle penga til neste påfunn fra regjeringsidiotene.

Drit dårlig passform på bremseslange brakett, må alltid slipes ned, hver eneste gang, dempere som coilovers, kan dem ikke snart kjøpe seg en original Toyota bremseslange å bruke den som mal istedenfor Jompa-parts Ltd...
Vedlegg
P_20221130_192753.jpg
P_20221130_192753.jpg (2.68 MiB) Vist 616 ganger
 #465041  av ArildM

Er det ikke en justeringsskrue på tåkelysene? Et hull helt øverst i plastikken øverst på tåkelykta?
Eller blander jeg med en annen bil :?

Ettermarkedsdeler har en lei tendens til å alltid være "ca" likt OEM...
SÃ¥ man blir jo litt i tvil, skal man betale ekstra for OEM som er perfekt passform og kanskje varer lengre?
Eller skal man dalle med ettermarkedsgreier?

Til MR2 og gamlere biler er det vel ofte ikke noe valg heller når ting er ute av produksjon.
 #465050  av Makk

Progress update første side.

Jeg så på en bil i dag jeg har særdeles lyst på, vurderingssak å selge MR2 og legge i litt ekstra (Merc AMG 65 cab 2017)

200 tusen, rustfri med V6 og særdeles velholdt, når godkjent skal jeg prøve meg på finn.no for 300k, afaik er det den andre i landet med godkjent V6 om jeg får det til, og den eneste med 3VZFE, motoren som startet hele V6 swap crazen :P

Synes du prisen er crazy? Se hva idioter forlanger for biler med knuste ruter, motorer som enten ikke starter eller går helt på skeiva, og rust?? Ja gled deg til regninga om du ikke har tenkt å sveise i 4 måneder selv sier jeg bare.

Jeg kan garantere den er rustfri, kom og se 8)

Åpent tilbud, selvsagt har jeg tenkt å jobbe videre med bilen <3
 #465051  av ArildM

Kjøp lavt, selg høyt var det vel noen som sa?
Bare å hive seg rundt mens de som vokste opp på 80-90 tallet fortsatt er fulle av penger og nostalgi for 90talls biler :lol: :mrgreen:
 #465052  av Makk

Tja.

Er prisen så urealistisk? Det er 33 år gamle biler snart, og dem er kjent for å ruste som bare satan i disse dager, selvom dem har vært bra lenge, Merk dog dem er bare bra om noen bryr seg om dem!!

De få som er verdt noe er eid av entusiaster, og de fleste har ingen plan om å selge.

Derfor er det alltid åpent tilbud, jeg har ikke hverken lyst eller planer om salg, men om noen kommer med store penger for ett hjerte-eigd objekt, ja da er det money talks ;)

Selvsagt, dette er ikke en fabrikkbil original med ditten eller datten, men jeg utfordrer hvem som helst på tilstand, husk at gjerne de toppmodellene som er å få, dem ble kjøpt av folk som har mer penger enn vett, eller santanderlån...

Felles for begge er vel at hva faen er vedlikehold liksom?? :mrgreen:

Og det blir over mitt døde lik at en 18 åring får den her til å spinne i filler, kommer der en med sin rike far så får han gå og kjøpe seg en civic ;)
 #465054  av Makk

Rivet frem eksospotta, camrycatten å rørene jeg tror skal til for å mikke til noe godkjennings eksos.

Si meg, er det noen firma som man kan sende rørverk til og si "her, lag dette i rustfritt proft til meg"

Bruker bare uberbillig biltemarør i designprosessen.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 41