TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #465057  av magnesmurf
 
Makk skrev:Rivet frem eksospotta, camrycatten å rørene jeg tror skal til for å mikke til noe godkjennings eksos.

Si meg, er det noen firma som man kan sende rørverk til og si "her, lag dette i rustfritt proft til meg"

Bruker bare uberbillig biltemarør i designprosessen.
Ja, det er et firma nedi Moss som driver med custom eksos. Fikk tilbud fra de når jeg drev med min. Et sted mellom 15 og 25 for å lage grenrøret mellom manifolder og potte :lol:
 #465060  av Amund
 
Trenger eksosen være i unobtainium og veie mindre enn en promp?
Lever godt med min biltema-eksos på mr2'en 8) Vurderte lenge å kjøpe rustfrie rør frå speeding, men det får bli når denne ruster vekk.
 #465061  av Makk
 
Neida, kan godt være Tema sine rør, men erfaringsmessig blir dem brunstige veldig raskt, manifold downpiper fikk jeg kjøpt med en kar så det er bare snakk om middle pipe bak til cat, ikke store saken.
 #465063  av Amund
 
Dersom det hadde vert heilårsbil, så er det jo ein anna sak sjølvsagt.
Eksosen på MR2 er jo ikkje akkurat lang, så kostnaden med å lage i rustfritt er jo ikkje horribel. 4 bend og ein flex på min :lol: (og ei potte sjølvsagt)
 #465064  av Makk
 
Helårsbil? Never ever :D

Tror ikke den har sett mye snø, vært supergarasje prinsesse lenge før jeg fikk den også heldigvis.

Her er dagens, rett ut :mrgreen: needless to say, glem det ved kontroll hahaha.

Midtre flens skal grundes av en del og midtre pipen skal få mindre flens, er utrivelig nært bunnpanna.
Vedlegg
P_20221205_154225.jpg
P_20221205_154225.jpg (2.45 MiB) Vist 812 ganger
P_20221205_154214.jpg
P_20221205_154214.jpg (2.4 MiB) Vist 812 ganger
 #465185  av Makk
 
Kaptein sløve-leif har endelig giddet gjort noe igjen.

Tilpasset bremseslangebrakettene, montert sammen igjen fiks ferdig på framaksel.

Vrengt på testgummi foran, 215/35/18 får se åssen det blir når den heises ned igjen....

Bare bak igjen, får studere ekstra slik det ikke blir dobbeltarbeid igjen, vilja knekkes totalt om det blir dobbelarbeid for tiden, lysten forsvant rett ut etter 4x motoruttagninger :lol: men jeg må prøve bli ferdig til våren å få den på 4hjulskontroll og bestille visning for V6 ombygningen!
Vedlegg
P_20230114_141635.jpg
P_20230114_141635.jpg (3.12 MiB) Vist 799 ganger
 #465187  av ArildM
 
Ikke la deg knekke! Men ja, skjønner deg godt.
Er liksom alltid noe, husker jeg plagdes noe utrolig med den ene simmeringen på E153 kassa, på 3. forsøk fikk jeg det til.
Fikk først en fra Amayama, en direkte fra Toyta, og da den tredje kom fra Amayama gikk det endelig. Det hele rett etter at jeg hadde tatt full service på motoren med regreim osv osv. Ble bra til slutt da.

Ikke lenge igjen til våren da? :D
 #465188  av Makk
 
Gjenstår å skifte bakre fjærer med nye dempermansjetter, sveise rør fra downpiper på V6'en til backbox og cat, som må skiftes ut fra omsveiset Japspeed til original MR2 og original camry cat fra donorbil, har alt bortsett fra vilje :D

Etter det er det all småfixen, servicearbeid, firhjulskontroll med papirer og lysjustering med papirer, etter det er den klar for å forsøke visning hos SVV.

Må bare skrive omhandling om hva jeg har gjort, som forandrer seg litt fra hver gang haha, f,eks med denne motoren som på papiret er 188 hester så hadde jeg ikke trengt om å bytte bremser da skivediameteren er innenfor på alternativ omregning, men nå har jeg jo gjort det å de aller minste MR2 skivene å caliperne ser VELDIG "puny" ut bak 18 tommere :lol:

Tappet av kjølevæske, etter bare ett par hundre kilometer, brun som satan, oljen likedan, slik er det når gammel motor skal rehabiliteres :D

Går litt gamle væsker, fort ! :D
 #465204  av Makk
 
Ferdig med fjører og dempere.

Satt på nye og breiere hjul foran, får vi se hvordan det blir når den kommer på bakken igjen.

Gjenstår å henge på original eksos med camrycat og lage middle pipe bak til det.

Tappet kjølevæsken og motoroljen, fylle på ny snart og kjøre litt i nabolaget og skifte kanskje en gang til, mye shait som kommer da jeg rensa motor ganske godt for sludge under sammenmonteringen.
 #465212  av Makk
 
Kappet rør og flenser av eksosanlegget som skal bort for tilpasning og legging av rør.

En kar var grei og sendte meg gti middle pipe som jeg kan ta av, helt nytt også, fint emne å jobbe med !

Kappet av flensene på camrycat og banket ut de gamle skruene, catten kan brukes fint :D

Hengt på original erstatningspotte som jeg fikk kjøpt hos mr2ben, han var billigst den gang, ser faktisk ikke så ille ut bakpå der, men blir erstattet engang om alt blir godkjent.

Får henge det oppi og begynne å pusle rør for tigsveis :D
 #465234  av Makk
 
Puslespillet er i gang.

Camrycat er påmontert mr2 backbox og hengt oppi.

Slagplanen for røret derfra til downpipene er i gang :D

Ble bra søte å små bakpå der haha, tenker det får bli en TCS potte om dagen kommer at vognkortet blir stemplet med 3VZFE!
Vedlegg
P_20230204_124929.jpg
P_20230204_124929.jpg (3.07 MiB) Vist 761 ganger
P_20230204_125818.jpg
P_20230204_125818.jpg (2.8 MiB) Vist 761 ganger
P_20230204_131817.jpg
P_20230204_131817.jpg (2.89 MiB) Vist 761 ganger
 #465238  av ArildM
 
Blir bra det der! Må i alle fall holde helt finfint til å få det godkjent :)
Så får du evt vurdere noe annet på sikt hvis du finner ut at du vil ha noe annet :)
 #465251  av Makk
 
Tig sveising overgang downpipesamler til røret bak til cat.

Jeg kan bare mig og pinner for konstruksjonssveis så greit å ha faderen som kan Tig, blir så mye bedre :D

Ikke mye igjen nå, henge på denne og så er det siste tilpassing igjen med ett lite rørbend.

Btw, flexrør biltema 199,-

Identisk flexrør fra samme fabrikant hos BilXtra 889,-

Styr unna store mager i glasshus !!
Vedlegg
P_20230210_183248.jpg
P_20230210_183248.jpg (3.2 MiB) Vist 732 ganger
P_20230210_183939.jpg
P_20230210_183939.jpg (3.21 MiB) Vist 732 ganger
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 41