TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Caldina GT-Four

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #465469  av ArildM
 
Ah, takk for oppklaringen, tenkte det var en generell regel :)
Blir litt verre å få godkjent tein coilovere på denne da sånn strengt tatt :?
BC coilovere er vel helt ok det også da :)
 #465470  av ArildM
 
i-img1200x858-1679646904ut30xb1673.jpg
i-img1200x858-1679646904ut30xb1673.jpg (214.3 kiB) Vist 681 ganger
Jeg har muligheter om helsa skulle bli enda dårligere :lol:
 #465471  av ArildM
 
Jeg har muligheter om helsa skulle bli enda dårligere :lol:

Bilde
Vedlegg
i-img1200x858-1679646904ut30xb1673.jpg
i-img1200x858-1679646904ut30xb1673.jpg (214.3 kiB) Vist 681 ganger
 #465479  av ArildM
 
Mulig det er noe Xenon drit til nærlysene?
https://auxbeam.com/products/gd001930?_ ... 7a46&_ss=r
Org delenummer: 90981-20001

Må spekulere på om jeg kan bygge om til LED på sikt.
Lavere spec biler har ikke xenon, og finnes hele lykter til disse som bruker H7 / HB3
 #465480  av celicat23
 
ArildM skrev: ↑30 mar 2023 20:37BC coilovere er vel helt ok det også da :)
BC Racing coilovere har vel ikke tuv papirer de heller?

Ellers kjente jeg på alderen når jeg tenkte at rullestolen blir kanskje litt mye, men det sete du kan vri helt ut av døra var ikke helt feil :lol: :lol:
 #465482  av ArildM
 
You and me both :lol:
BC Raing har ikke TuV, men det er allerede montert og innført i vognkort, ergo kan de ikke nekte på å godkjenne det. Se mail under hvor jeg spesifikt oppgir i original mail at dette er en JDM bil som ikke er solgt i Europa. Som diskutert tidligere er det derfor du finner singelturbo supraer med 1000hk godkjent i vognkort, fordi det har blitt gjort i et annet EU land, og derfor (om jeg har forstått alt rett) må det også godkjennes i Norge.

Grunnen til at jeg nevner Tein er fordi det er Japansk (fanboiii much :lol: ), men kanskje enda mer gyldig grunn er at de fokuserer mer på kvalitet en fancy funksjoner som solid pillow mount og 234 forskjellige rebound settings. Tein har også oppgitt til 4kg hardhet på fjærene foran vs 6kg på BC sine. Gammel = Gidder ikke steinharde coilovers. Originalt understell finnes fortsatt, så det er nesten så jeg vurderer å montere det igjen.
Vedlegg
Screenshot from 2023-04-01 07-39-11.png
Screenshot from 2023-04-01 07-39-11.png (318.36 kiB) Vist 654 ganger
 #465551  av ArildM
 
Da ble det sommerfelger. Vil ha noe diskret og noe som ikke skriker etter oppmerksomhet.
Ble en del leting etter noe i 17x8 ET35, er i alle fall en dimensjon som passer mye Toyota, så tror det skal gå veldig fint på denne også. Har ikke lyst på 18", synes det ser for stort ut på denne bilen.

Endte opp med noen brukte OZ felger i nevnt dimensjon:
108_1920126609.jpg
108_1920126609.jpg (601.02 kiB) Vist 638 ganger
Vurderte en stund Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3/6 men endte opp på Goodyear EfficientGrip Performance 2 i 225/45R17 dimensjon, da de er mer et Touring dekk med fokus på lavt støy. komfort og forbruk. Dette blir ikke en bil som blir kjørt på bane uansett, så jeg velger å gå for et "Premium" allround dekk.

Ikke så mange dager før jeg skal å hente bilen nå :D
 #465552  av Makk
 
Kjøp Michelin.

Eller kjøp kinadekk, kan anbefale Star Performer, har brukt dem på bane til og med å holdbarheten er helt vill lang

Trenger ikke bruke ti tusen for å få noe bra, det er en bransjemyte for å beskytte glassmagene på stort kontor.

Continental skal du i vertfall drite i, varer ingenting å dekkbanene kollapser, pluss dem er dritdyre.
 #465553  av ArildM
 
For sent nå i alle fall :) Har prøvd mye billigdekk, men tenkte å prøve noe annet denne gangen.
Ble 4800ish for 4stk i nevnt dimensjon ferdig levert på døra fra Byttdekk.com, synes det er fair sånn prismessig. Så får lokalt verksted få betalt for å legge om på felg.

Har fått gode skussmål både på videoene og de forhåpentligvis ekte erfaringene fra folk som har hatt de her:
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Goodye ... ance-2.htm

Flere som nevner at de har kjørt 60'000km og fortsatt har 3,5mm mønsterdybde igjen. Samt de aller aller fleste er meget positive til hvordan de er å kjøre på. Continental hadde jeg på Lexusen, var ikke helt imponert over de, men det forandrer seg jo fra generasjon til generasjon og bil til bil.

Siden jeg kjører såpass lite nå vs før, kanskje 10-12k km i året blir jeg ikke å slite de ut med det første uansett :)
 #465556  av ArildM
 
Forsikring 12k i året full kasko og 12k km i kjørelengde, inkl veiavgift.
Gjensidige fikser det meste :D
 #465557  av Makk
 
Dude, 12 tusen?

Hør med Storebrand, jeg betaler 5 på en superbike som alle selskapene hater deluxe 8)

Hadde Gjensidige før selv, men dem har blitt ekstremt dyre, protip.

Ring Kai på 94079237 og si at du fikk en helt psycopatpris på å forsikre en bil og at du fikk nummeret av meg så får du nok en MYE bedre pris :D
 #465560  av ArildM
 
12 - 3k i årsavgift = 9k i året? = 750,- i mnd for kasko?
Tenkte ikke det var så ille. I alle fall mtp at det er noe veldig sært og null andre slike i Norge.
Skal alltids ringe å sjekke, koster ikke noe det :)
 #465563  av ArildM
 
Da har jeg vært i Finnland for første gang i mitt liv. Fikk med meg bil på vei hjem også :D
Vedlegg
IMG_20230426_192149.jpg
IMG_20230426_192149.jpg (1.55 MiB) Vist 613 ganger
IMG_20230426_192136.jpg
IMG_20230426_192136.jpg (1.48 MiB) Vist 613 ganger
IMG_20230426_175024.jpg
IMG_20230426_175024.jpg (974.74 kiB) Vist 613 ganger
 #465566  av ArildM
 
Da var jeg vel hjemme etter en galskapstur på 2 dager :lol: Steike jeg er ør i hauet, først 3 flyreiser (Værnes-Stockholm-Helsinki-Rovaniemi), så se på bil, så kjøre fra Finnland til Sverrige, først i glimmers vær, men med super telehiv. Så over til Svensk motorvei hvor alle kjører i 120 i pissregn. Der sitter jeg og kjører min første høyrestyrte bil med dårlige viskere og ei langlyspære som er sprengt :lol:

Så 5 timer søvn på en Airbnb i Piteå, før jeg står opp 5 ish og kjører 10 timer på enda mer blanding av motorvei, regn, sideveier med telehiv og random nedslag med senka bil og ekstremt stygge hull i veien. Så innom en Elon butikk for å spørre om de kan skrive ut bankutskrift på overføring, så enda mere humpete veier. Så gjennom tollen, der gikk alt fint :)

Til slutt 2 timer + ekstra venting 15min unna hjemme fordi en lastebil hadde sakset på snøføre.

Konklusjon:
Caldinaen er en utmerket langtursbil. Stødig som pokker. Recaro setene er svært komfortable.
Men tørst som en gammel sjømann :lol: Tror jeg snitta på rundt litern på mila. Mulig man får den på 0,9 om man ligger i 80-90 med jevn fart. Å kjøre høyrestyrt bil er en merkelig opplevelse, som etterhvert går over i vane. Men tar litt tid.

Nå blir det å pakke ut, slappe av litt selv og gi bilen en vask etterhvert.
Ser ut som den har hatt et godt liv i Japan, så den er sålangt som jeg kan se relativt bra stand for alderen :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11