TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #466551  av magnesmurf

Da har bilen fått sin første ordentlige kjøretur for året, med påfølgende vask for å få støvet fra 6mnd lagring.
Konklusjonen med ny eksos er at den bråker ikke noe mer enn den jeg laget, men det går litt friskere. Vet ikke om det bare er at jeg ikke har kjørt bilen på 6mnd, eller om den faktisk går en del bedre med ny eksos.
Batteriet hadde tatt natta iløpet av februar/mars, på tross av jevnlig vedlikeholdslading. Så måtte kjøpe nytt.
Det gamle var noe sønnak/exide greier. Ikke spesielt imponerende at det kun holdt ca 5 år.
Så denne gang ble det biltema batteri. Mest fordi jeg hadde hell med et slikt i den blå, hvor det varte nærmere ti år.
I tillegg hadde biltema et stort batteri som passer (sto oppgitt til mr2 på nettsiden deres), så det ble oppgradeirng fra 45 til 62ah. Greit å ha litt ekstra kapasitet i en bil som ikke brukes så ofte.

Nå er det bare å glede seg til sesongen er skikkelig igang :D
Vedlegg
20240408_130925.jpg
20240408_130925.jpg (1.25 MiB) Vist 1922 ganger
 #466552  av ArildM

Biltema batteri er absolutt bra saker etter min erfaring også.
Grattis med oppstart og sesongstart, håper det blir mange finværsdager i år :wink:
 #466669  av magnesmurf

Første treff og langtur idag.
Ecu har lært seg de nye parametrene etter nye manifolder og eksos.
Det går faktisk en god del bedre nå enn med orginale manifolder.
Såpass mye bedre at hvis man gir bunn pedal i 2.gir kommer det hjulspinn på tørr asfalt når turteller bikker 5000rpm, på tross av LSD :shock:
3.gir er ganske underholdene affære. Tar ikke mange sekunder fra 80 til 150 :lol:
 #466682  av ArildM

DjeesLoiuse :lol:
Har greit med motor når dekkene mister grep i en bil med motoren i midten 8)
Bredere dekk neste? Kan bli en dårlig sirkel av det der :wink:
 #466688  av magnesmurf

Neste dimensjon som er lovlig er 275/35r17... Og kun gataslicks tilgjenglig.
Får heller være litt forsiktig med pådrag i sving :lol:
 #467024  av magnesmurf

Da var årets roadtrip unnagjort.
Etter tre år og ca 15000km på bakdekkene er de modene for utskifting. Usikker på om jeg skal kjøpe identiske, da levetiden var kort og jeg sliter med hjulspinn, samt at de støyer mye.
Fordelen har vært fenomenalt sideveis grep.

Noe i servostyringen tok natta på turen, troligvis relet. Fikk forbikoblet det midlertidig. Så har servo, men må ordne nytt rele.
Et brukt er lite aktuelt, da de tydeligvis er et ganske kjent problem. Et nytt orginalt er ute av produksjon, og de få old stock på lager koster rundt 10laks, så det er også uaktuelt.
Bygger nok om til et annet type sterkstrømrele. Da kommer man unna med rundt 500kr.
 #467071  av magnesmurf

Fungerte knall med et annet rele. Foreløbig noe bosch greier, men har et denso på vei.

Kom også på at jeg har hatt litt problemer med fusking når det er vått. Både i kraftig regnvær og etter vask av bilen.
Litt usikker på årsak, da jeg ikke får opp noen feilkoder. Ble et lite tema en dag av roadtrippen.
Jeg tenker at enten liker ikke luftfilteret eller luftmassemåler (åpent filter, tørr type) at filteret blir vått.
Så har bestilt en type "sokk" som skal beskytte filteret og hindre at det blir vått.
Alternativt så kommer det vann/fukt nedi pluggåpningene som gir overslag. Da må jeg evt se på en rainguard løsning eller et deksel til motoren slik som sitter der orginalt.
 #467072  av ArildM

Vet i alle fall at 1zz er veldig følsom på vann/fukt i nærheten av coilene.
Enkelte fjerner dekslet som ligger oppå motoren originalt, men det medfører bare tull siden mr2 har hull i motorlokket og vann kommer ned oppå toppen. Håper du finner ut av det, kan være greit å være regnsikker, selv om det er en sommerbil :)
 #467073  av magnesmurf

Jeg fikk aldri med noe motordeksel til 2gr motoren. Tror det er samme coiler på 2gr og 2zz.
Prøver med en slik sokk først. Så får vi se.
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63