TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Morsomme, stilige og idiotiske annonser -trÃ¥den

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #467355  av magnesmurf

Makk skrev: ↑19 nov 2024 15:25 Og også, original avgassutrustning skal monteres.

Så, en må ha alt, som alltid er donorbil det beste, ett skikkelig skjær i sjøen for MR2 folket fordi hvor kommer nesten alle fra? Joda, rearcuts.....

Det er ikke bare å sette på det en vil, som mange feilaktig går rundt å tror.

Igjen, enda verre å dokumentere når det er null opphav å finne, en kan si til SVV så mye en vil at gen 3 har lik rensing på alle i Japan, men det hjelper så lite fordi det skal dokumenteres på hver sak...
Nye reglene, hvis du leser reglementet, krever at du dokumeterer opphavet til motor.
Men du kan faktisk slippe unna med veldig mye annet, da det eneste kravet er at avgass måles til å være innafor de kravene som er på eu kontroll. I tilegg må bilen være utstyrt med tilsvarende utstyr for avgassrensing som den hadde orginalt fra fabrikk. Kravene går altså ikke på donormotor, men på bilen.
Så lenge du kan produsere kvittering for motorkjøp og et chassis nr på bil motor satt i, så er alt annet faktisk ok.
Så jo, gen3 jdm motor er null problem. Til og med å trimme den og bytte turbo og kjøre annen ecu er innafor med nye reglene :mrgreen:
Sitter og gjennomfører hele greia med 2gr, og har fått klarsignal fra SVV :wink:
Eneste krav til avgassrensing er et stk E merket katalysator tilsvarende det som satt på bilen orginalt, samt at maks tillatt støy fra eksos er 100db :lol:
 #467356  av ArildM

Akkurat hva jeg tolket av de nye reglene, da har man med andre ord ganske så fritt frem for å godkjenne det meste innafor de reglene som er gitt :D Amcar medlemskap bør med andre ord være obligatorisk for alle bilentusiaster :mrgreen:

Det eneste jeg har sett litt "klager" på er at bremsekalkulatoren deres er litt drøy, og at man ofte må kjøre med megamassive bremser på biler som kanskje ikke nødvendigvis trenger det.

Men her er det vel mulig å gå opp mot hva bilen ble levert med originalt, og sikkert det både du Magne og mr2pondus har brukt når dere fikk godkjent 4agze / 2gr i deres biler?
 #467357  av Makk

Problemet jeg prøver så dårlig å belyse med spesielt 3SGTE fra Japan er at ingen av dem kan spores på motornummer å som regel kom dem i rearcuts, dvs chassisnummer er borte, ingen sporing = får ikke tilfredsstilt opphav.
 #467358  av ArildM

Aha, men kom ikke stort sett 3.gen 3sgte fra Celica frontcuts? Uansett nytteløst hvis du må vise til et spesifikt chassinr. Mye kom fra Egon motorimport i 2000-2010 ish, og ikke sjans i havsnød for å kunne få ut noe derifra.

Men slik mr2pondus sier det viste han bare en kjøpskvittering som sier noe om hvilken motor det er og som har motornummer i kjøpskvittering?

I så fall er det vel en teoretisk risiko for at enkelte kan forfalske dokumentasjon på feks 3sgte motorer med en kvittering som ikke er legitim, og på en slik måte få det godkjent? :?
 #467359  av Makk

Ja alt du skriver om danskeimporten er riktig.

Men ingen av dem kommer fra Celica, iallefall nesten ingen for dynamo er oppå og ikke underhengende som i mr2, top mount intercooleren og rørverket der er helt annerledes enn mr2 sidemount intercooler, annet ledningsnett, annen ecu og for ikke å snakke om girkassa da?

Awd boksa får en ikke nedi MR2 nei, og da ville det jo uansett peke transfer rett bak i travers, finnes ikke plass til det hehe.

Problemet med å trikse med slikt som donordokumentasjon er jo at om du er riktig uheldig så faket du en registrert bil som kjører rundt en plass, og blir man oppdaget for dokumentfalsk da venter det tid bak høye murer.
 #467360  av magnesmurf

I og med at utslipp ikke er så nøye lenger, vil jeg faktisk tro at det holder med en kjøpskvittering for dokumentasjon på opphav.
Slik jeg tyder nåværende regelverk er det ikke behov for å vise til chassisnr på donorbil.
Spesiellt usa biler har jo gjerne en moderne "crate" motor i ombygg, hvor motor kommer fra fabrikk og aldri har sittet i noen bil.
 #467362  av Makk

Men da kjøper du fra et firma som har ansvarsrett å slikt, å dette går jo rett inn i det dem nå kaller "kontrollørens skjønn" da delene skal komme fra enten original eller "reputable" leverandører av oppgraderte eller erstatningsdeler.

På en crate motor får du jo medlevert alt av dokumentasjon fra der den kommer fra, det er jo sikkert det aller enkleste vil jeg tro.

Eneste en skal være obs på med motorskift er at man har ikke lov å bygge om et nyere chassis med en eldre motor (Igjen pga avgasser) da det er krav til dem skal være like god eller bedre til den bilen du setter det i.... Selvsagt innenfor de samme årsmodellene av samme kjøretøyet er det fleksibilitet da.

Det sa han til meg på kontrollstasjonen da jeg puttet inn en 1993 motor i en 1990 bil, det hadde kunne vært trøbbel om chassiset mitt var f,eks 1998.

Er noe ganske annet å kjøpe fra Jompa på skogen som har rota vekk donorpapiret fra Egons, og enten så skrev han ett nytt selv, eller så fant han det og der sto ikke noe chassisnummer på fordi det står i andre enden av bilen.

Hvordan skal en kontrollør vite hva eksakt du har?

Det kan bli en utfordring å kjøpe en motor som allerede står i en bil, eller har brutt eller manglende dokumentasjonslinje på opphavet sitt.

Ref min egen ombygging så var opphav motor et totalkrav pga stjålne motorer eller falske motorer man har satt sammen selv etc etc, og har intet med avgasser å gjøre da, de kravene står for seg selv.
 #467364  av ArildM

Ikke sant, og der tror jeg noe veldig viktig kommer inn, kontrollørens skjønn.
Det er vel til syvende og sist personen du har dialog med som skal stå til ansvar og godkjenne at det du kommer med er faglig gjort og trygt å sende ut på veien.

Og akkurat der vil du vel alltid slite med å få godkjent biler som allerede har vært motorswappet for 10-15-20 år siden. Du har nada papirer på hvilen motor som står i, og du bør ha taleferdighetene i orden skal du få noe slikt i vognkort.

Vet feks Mralp her inne fikk godkjent 3.gen 3sgte i sin SW20. Ellers var det vel også en widebody sølv SW20 (som ble vraket for en del år siden) som tilhørte Dr.Ling (?) her inne som også var godkjent med 3.gen 3sgte. Hvordan disse evt ble godkjent er jeg usikker på, men de fikk det gjennom.

Så har det heldigvis kommet både nye retningslinjer og lover som muliggjør at hvermannsen kan få swaps godkjent, selv uten å ha en kontrollør som man er veldig på talefot med. Og akkurat der er det utrolig gull for oss JDM entusiaster.
Det jevner litt lekefeltet, som tidligere har vært umulig kontra Amcars som har tatt kampen evig mage ganger før oss, og euro-biler som har mye TüV og annen dokumentasjon å vise til.
 #467366  av Makk

Sammenligningen mellom oss og Amcars er litt diffus, husk at dem jo for det meste gjerne alltid er før 1989 :D

De 50, 60 og 70 talls farkostene har jo nær sagt null krav til seg, spesielt femtitallsbiler.
 #467368  av ArildM

Nja, i sin tid var det aboslutt ikke noe som var rett frem ved å importere Amcar.
Far min importerte en Oldsmobile 1977 modell, og der skal vite det var ikke greit å komme hit med en slik bil. Markeringslys, orange lys, feil måte å blinke på, mangel på refleks +++

Så det var vel mer ment at Amcar har tatt sine kamper for lenge siden, det er blitt lov å bytte motor, du kan ha en bil med litt andre lys osv osv. Entusiaster kan få godkjent, motorbytte, kompressorer osv, det var nok aldri lov til å begynne med, men deres kamp har gjort at de har fått lov. Og som sådan har de erfaring og gjennomslagsevne til å også hjelpe oss JDM fantaster :wink:
 #467369  av Makk

Klart, alt det her har jo hjulpet dem, men våre biler har jo for det meste vært produsert for begge markedene, så lykter til japs er ikke akkurat noe problem afaik.

Men sjekk hvor enkelt det er, spesielt på 50 talls bil, trenger ikke Eu engang, en Bel Air er en fantastisk investering :D
 #467372  av magnesmurf

Nå har vel ikke de nye retningslinjene vært på plass lenge nok til at det er etablert en felles praksis ifht skjønn.
Men intensjonen til amcar slik jeg skjønte det, var at det skulle bli så mye enklere å både bygge om og å bytte til andre deler.

Tipper at hvis du får orginale kvitteringer på motorhandel fra feks egon motorimport, er det greit.
Får du en håndskrevet dassrull fra jompa som kjøpe motoren av fetteren sin er det nok verre.
 #467374  av ArildM

https://www.finn.no/mobility/item/381853707

Bilde

Vinterprosjekt hvis noen vil ha?
Hent inn en 1zz fra en Avensis/Corolla etc så har man en relativt billig cab til sommeren.
(1zz er ikke helt lik fra andre biler, noen sier den er slappere, mens de som faktisk har gjort byttet sier at det er såvidt merkbart, enkelte opplever den som sprekere enn en utslitt 1zz også :wink: ).
 #467376  av Makk

Om den virkelig har gått bare 80k, så er jo chassis sikkert helt fantastisk bra holdt...

Dumt det var bare ett bilde, som du sier så er dette et mulig kupp for selger vil bare ha den vekk pga dårlig motor.

Motor eller drivverk eller understell på alle disse gamle bilene er nå blitt påregnet vedlikehold mener nå jeg da.

Er så sjokkert at noen kan klare forlange 100k for en sw20 rev 1/2 med null å niks spesielle specs og plenty med rust :lol: :lol:
 #467379  av ArildM

Bremser ser rustne ut om man zoomer inn. Kanalene ser ok ut, og er en grei plass å begynne å se på.
Ellers skummelt at det følger med både vinter/sommerdekk, chassi virker å ruste lite på disse (enda), men alt av oppheng/styring og løse deler ruster greit med åra (som alle andre biler).

Så en god inspeksjon under er kanskje greit å begynne med. Men hvis den faktisk har gått 80k som du sier så bør det være greit med bil igjen. Sammenliknet med en NA SW20 til 100k havner du kanskje på 50k for en mye lettere bil som du attpåtil kan ta av taket på. Jeg tør si mtp år og generelt, en mye bedre bil å kjøre. SW20 bør nesten ha v6 eller turbo før den kommer i sitt ess (veier nesten 300kg mer).

Softtop ser pen ut. Såh, som sagt for 30k så bør man kunne havne greit utav det :)

EDIT: Ikke vært EU ok siden 2017, så det forklarer vel rustne bremser.
8 eiere siden start, og gått 100k i 2011, 115k i 2015. Så 80k som oppgitt i annonse stemmer ikke.
  • 1
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 287