NÃ¥r det gjelder personvern, helt enig.
De fleste har en sånn "jeg har ikke gjort noe ulovlig, så det gjør ingenting" holdning. Noe som er helt utrolig naivt, for hva gjør du den dagen det du har gjort faktisk er ulovlig, og du blir straffet uansett. Eksempelvis han som ble stemplet som barnemisbruker automatisk av google sine filtre fordi han sendte bilder av sin syke unge til sin lege:
https://www.nytimes.com/2022/08/21/tech ... photo.html
Jeg mener, bare der har du et veldig bra eksempel på hvor lett helt vanlige folk kan bli offentlige uthengt bare på sekunder og minutter over en triviell ting.
Men for folk flest er det for mye pes å sette seg inn i det. Jeg kjører ubuntu, og bare der tipper jeg selv du makk kjører windows 10 eller noe i den duren. PiHole som står mellom all internett-trafikk og ut mot internett, og en del kjekke privacy addons på Firefox. Telefonen min har jeg debloatet og fjernet innebygde sporingsapper både fra leverandør og google (eksempel for Samsung:
https://xdaforums.com/t/s23-ultra-debloat-list.4602527/ , kan også gjøres via kommandoline / terminal), og jeg tvinger all trafikk via Mullvad VPN appen.
Når det gjelder bilkjøring er du kanskje ikke sporet av Toyota, men du er greit sporet så lenge du har en android/apple enhet i lomma. Om så du rocker en gammel Nokia har du fremdeles en unik id som kan trianguleres av telefonselskapene.
Så spørsmålet er, hvis du skulle falle ned i hullet med antisporing, hvor langt skal du gå?
Om du ikke vil bli sporet, så bør du unngå internett, og selv alternativer som tor ("darkweb") har vist seg å være intrikate nettverk skapt av storebror.
Så du kan A, enten bli ekstremt paranoid og sette alufolie på hodet og bli eremitt i skogen.
B du kan gi blanke f, og godta at det å være sporet er en del av hverdagen din.
Eller C prøve en happy medium hvor du i alle fall begrenser noe av sporene dine, men samtidig forstår at du ikke kan stoppe alt.
Er vel uansett greit å ha et fornuftig forhold til det og kanskje begrense hva man sier. Synes å minne enkelte her inne som har hintet til offentlig avretting av politikere osv, uten så veldig mye tanker til hvordan evt de kommentarene kan spores og evt få etterfølger senere...