TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #467545  av Makk

Husker den særdeles godt, jeg bygde pcer på den tiden for folk å greier.

Jeg har 8 slike maskiner jeg, satt opp med winxp og alle de spilla og mye mer.

Jeg hadde towers å skjermer å alt, men det tok så jævlig med plass at jeg gjorde opp igjen prosjektet på 8 laptoper med core I3 og dem klarer alle de gode gamle uten problem.

Kan bare dra dem fram å åpne lokket så er vi i 2000 igjen, eller venner kan ta med egne skjermer og så er det ekstra comfy 8)
 #467612  av ArildM

Hver gang jeg gjør noe selv er fint verktøy belønning.
Fiksa smådrypping på vasken på badet = Knipex
IMG_20250120_140029.jpg
IMG_20250120_140029.jpg (1.2 MiB) Vist 1720 ganger
IMG_20250120_140042.jpg
IMG_20250120_140042.jpg (601.71 kiB) Vist 1720 ganger
Baiii randoms.
Hello Knipex :D

BTW de grønne er JDM Neji-saurus tenger, funker bra de også, selv om jeg ikke har brukt de til det som vises i videoen:
 #467613  av Makk

Det lyser OCD av deg på lang vei her, men fint verktøy ! :lol: 8)

Selv så sitter jeg å for første gang på lenge higer etter sommeren som en vårkåt 19 åring, satan nå må saltet vaskes vekk å fineværet komme slik jeg kan dra på tur med mc bakpå :lol:
 #467615  av ArildM

OCD kraften er sterk i meg :D MÃ¥ bare omfavne den!
Alle de gamle tengerne er hengt opp i vedboden, så det skal ikke kastes noe brukanes verktøy.

Tilogmed den gamle rustne Kongsberg No91 tanga fikk seg en puss med vinkelslipern og et lag med emaljelakk :lol:
IMG_20250120_194537.jpg
IMG_20250120_194537.jpg (1.21 MiB) Vist 1614 ganger

Jaja, de gærne har det godt! Fikk tilbud på 65k for alt vi trenger til å etterisolere veggene, så må vel sette av noen kronasjer til det. Så ja, da blir det både snekring og fårhåpentligvis en del kjøring med Silver i sommer :wink:
 #467619  av ArildM

Bare 750meter med grunnet bordkledning koster 13k, så har du et par ruller vindsperre, asfaltplater, eps + steni grunnmursplater (så får vi isolert grunnmur, og tettet mellom kledning og mur), plank til hjørnekasser/vinduer, alu vannbord, glava +++

Det baller lett på seg. Og vi gjør alt selv. Skulle man ha leid inn snekker så trolig 2-3x prisen.
Vet ikke hva ting koster neppå møre, men det er i alle fall det ting koster her :lol:
 #467620  av Makk

Åh ja det var mye mer enn å bare etterisolere en vegg ja :D

Jeg holder på med grunnmur også, vi legger vartdalplater, dvs neopor (isoportype) som man limer på veggen, deretter murpuss utenpå, greit rimelig å effektivt.

Skal jeg kibbe noen pakker til deg ? :lol:
 #467621  av ArildM

Hehe, joda, det baller fort på seg med et hus fra 1950.
Men gjør det en gang og gjør det rett så har du trolig glede av det resten av livet.

Største varmetap er nok mellom mur og vegg her, er bortimot åpent rett ut enkelte steder, og man kjenner kaldtrekken veeldig godt om man går barfott. Samtidig er veggene 10cm tykke, og om vi skal gå ut fra hvordan taket var så snakker vi avispapir, tau, og flekkvis med gammel asfaltpapp som er i veggene/tetter veggene. Så vi isolerer først 10cm i vegg, lekter ut 5cm, så isolerer vi inni der. Så på med asfaltplater, og som siste sikring vindsperre utenpå derigjen. Trekker ned vindsperra ned over XPS (skrev eps tidligere og det blir feil), så kjører vi på med fasadeplate utenpå derigjen (på muren). Lekter ut og legger liggende kledning på vegg.

Viste ikke at man kan smekke på murpuss rett utenpå xps, men ble ikke mange tusenlappene for fasadeplatene heller. Begge deler limes rett på hverandre. Med rundt 65kvm grunnflate på huset (garasjen er vel nesten større :lol: ), så bør vi greit klare å holde det varmt fremover :D

Kommer du over noe ekstra XPS så sier jeg ikke nei til det :lol: :D
 #467622  av Makk

Du beskriver nøyaktig hva jeg hadde til problem før jeg isolerte grunnmuren utenpå, kulde kryper seg innover og kjøler veggene, om du sto med tærne inntil veggen å så ut vinduer f,eks så ble du kald på føttene.

Uisolert grunnmur skaper også fuktproblemer i massevis, her har det vært niagarafoss på innsiden i årevis før jeg gjorde det og tørket opp, først da kunne jeg bygge i kjelleren.

Ny drenering og isolerte grunnmurer, gigaforskjell! Ingen fukt, råte, mått eller kjellerlukt, all gone.

Jeg rev jo bjelkelag og alt da, så for at ingenting skulle komme tilbake så ble det slik, har 10 centi i vegger ute og 5 centi inne, tømmer fra 1933, men ingenting annet enn tømmeret er fra den tid, nytt el, nytt vann, nytt avløp, nye bad, nytt kjøkke , alle rom nye med vegger gulv å tak, ny kledning, nye vinduer, nye dører og 40cm isolasjon i V taket og i taket mellom kjeller og taket mellom loft :roll:

Faderen har jobbet på isoporfabrikken som tekniker her i 40 år, vi får alt vi har lyst på, og plutselig begynte dem å forhandle Knauf, jeg lyver ikke når jeg tror jeg kanskje har kjøpt to pakker isolasjon å det kun fordi dem var tom :lol:
 #467623  av ArildM

Vi gleder oss på "nytt hus" :D
Ble gigaforskjell med nytt tak, men nå er vi varme på hodet og kalde på føttene :lol:
La inn isolasjon i etasjeskillet når vi holdt på med taket, og kjelleren har vi isolert for noen år siden, 20cm der også.
Bare "veggene" igjen nå :)

Har også temperaturfall i kjelleren der vannet kommer inn, har bøtet på det med varmekabel + isolering rundt vannrør + 20meter varmekabel på innsiden av vannrør når det er veeldig kaldt. Men fortsatt er det nede i 3-4 grader i kjelleren, målt oppå vannrøret. Så det skal bli godt å få slippe bekymringer for oversvømmelse. Må trolig jekke opp huset og bytte litt bunnsvill, så joda, vi har en jobb foran oss. XPS er jo sånn sett bare en liten kostnad i den totale summen.

Meeen, når vi er ferdige så får vi sitte her og kose oss til vi dauer :mrgreen:
Greit å ta det når man er ung og sprek i alle fall.

Tømmerprisene gikk opp 7% første Januar sa min byggmakker kontakt, og går opp igjen 1.4 (dårlig aprilsnarr...) så er vel bare å bytte valuta mot fornuftige ting mens det enda er verdt noe :wink:
 #467624  av Makk

Unngår du lån? Du som var ferdig med slikt skulle vel ha niks problemer med å sette av penger 3-4 måneder så har du jo til å begynne på.

Satan så lei jeg er av å se lønna pøse inn for så bare å øse seg selv ut igjen.

Er inne på samtalen med kjerringa at hun skal få kjøpe seg inn, litt mer å betale for henne per måned, men jeg frir opp en voldsom del av mine faste utgifter da jeg kan løse ut ett byggelån og så får jeg dildobilen jeg kjøpte i full fart med lånte penger inn under huset og løser ut campingvogna å bruker den som sikkerhet til egenandelskravet :D

Var jo aldri meningen det skulle bli sånn, men så pulveriserte kjerringa en av bilene mine, så da får hun blø på den måten istedenfor :lol:
 #467626  av ArildM

Jeg og fruen deler på slike ting. Så det holder å spare i noen mnd så dekker vi det meste.

Anbefaler sterkt å samle alt under ett fleksilån. Vi har låneramme på 600k kostnadsfritt hos Sbanken (en av få som ikke tar betalt per mnd for å ha fleksilån/rammelån).
På fleksilån betaler du inn akkurat så mye du vil selv hver mnd og slipper omkostninger i form av fakturagebyr osv osv, i løpet av mange år utgjør det store summer. Du kan som du sier bake inn biler osv inn i fleksilånet, men det forutsetter fornuftig bruk, altså at du betaler inn, og gjerne mer enn et vanlig låneavdrag for å bli raskt ferdig. Det som er så fint er at du greit kan putte inn pengene fra sparekonto inn på fleksilånet, da du like raskt kan ta ut pengene igjen (disponerer det som en helt vanlig konto). All den tid du ikke har bedre avkastning på sparing (noe du neppe har), så lønner det seg alltid å betale ned på lån.

Akkurat nå har vi ikke brukt noe av lånerammen, så ja, vi er per i dag gjeldsfrie :wink:
Men det krevde mange år med null festing, null ferier, null resturantbesøk osv osv, og hard nedbetaling begynner å bære riktig så gode frukter etterhvert nå. Så vi lever ganske så romslig, på tross av ikke så veeldig høy inntekt på noen av oss.

Bankene driver butikk på oss, så det er best å la de slippe unna med dårligst mulig overskudd :wink:

Hjalp en gammel dame å sette opp ekstra innbetaling på et lån på 800k. Hun betalte da ca 5-6k i mnd, hvor faktisk nedbetaling på lån var 1500kr :!: , resten gikk til renter.... Så ved å betale inn 3k ekstra hver mnd kuttet hun låetiden fra 21 til 7 år :D Så det er mulig, og ikke håpløst for noen. Kanskje en av de beste fremtidsinvisteringene slik jeg ser det. Du sparer vanvittig mye rentepenger.
 #467627  av Makk

Ja en kan bli bra forbannet når en leser om hva banker har gjort mot de som er enkle å lure.

De som har ståltro på systemet og spesielt de eldre, dem vil for alltid lide og blir aldri ferdige med noe som helst av gjeld.

Jeg var ultratidlig ute med fastrente fordi jeg følger med som hauken i internasjonale forhold, har 2,5 effektiv jeg, men den avtalen går ut i Mars 2026, tok ikke lengre for det kan alltid svinge begge veier, poenget med avtalen var å komme seg så hardt frampå at selv om renten ble 10 prosent så vil jeg betale mye mer avdrag enn renter da lånet har løpt en stund nå.

Jeg husker siste året på lånet på CLA merca jeg hadde, vi betalte den på 4,5 år, en 2 år gammel bil når vil kjøpte den, banken ringte meg 3 ganger og fortalte at jeg var slik en god kunde, men nå var det på tide å refinansiere, samle alt under huset, få bedre vilkår..

BLA BLA BLA, grunnen til at dem ringte var jo at lånet var tatt under den siste tiden med billig som satan lån på alt, 3 prosent på det billånet, så det siste året da det gikk rett til værs med lån å alle slike lån bikket godt over 10 prosent, da hadde vi allerede betalt inn storparten av rentene, for det er den du alltid betaler først, er du 75% ferdig med et lån kan dem sette renta til 50% og det betyr bare hundre kroner mer i måneden for det er allerede innbetalt og en kan ikke regne rentesrente av allerede betalte penger 8)

Så jeg forstår hvorfor frekkasene ringte, jeg betalte 6000 i måneden, 5900 avdrag, 100 kroner rente på slutten, rent tapsprosjekt for dem :lol: Å få meg til å refinansiere er jo borderline svindel, tenk å oppriktig ringe til folk å foreslå noe sånt, helvettes feite mager i flotte glasskontor som trenger penger, nei takk.

Råd til alle : Banken ringer deg KUN om avtalen er i DIN favør! Det kan dem selvsagt ikke ha noe av :mrgreen:
 #467628  av ArildM

Sjekka noen gamle lånepapirer, vi burde fortsatt ha hatt rundt 400k i boliglån igjen. Nå var vi ultraheldige og kjøpte oss hus til 675k + omkostninger, men uansett.

Så glad for at vi har slått systemet på den måten du sier. Omså du bare betaler inn en tusenlapp ekstra i mnd så er det noe som går rent inn på lånet, og det skal ikke mye til for å halvere lånetiden, kanskje enda mer.
 #467630  av ArildM

https://itavisen.no/2025/01/26/hacket-o ... -nettside/
Sam Curry:

Bilindustrien er unik på den måten at en 18 år gammel ansatt i Texas kan hente faktureringsinformasjon for et kjøretøy i California uten at det setter av alarmer. Det er en del av deres daglige arbeid. De ansatte har tilgang til store mengder personlig informasjon, og hele systemet er basert på tillit. Det virker veldig vanskelig å sikre disse systemene når så omfattende tilgang er innebygd som standard.
Kjekt at moderne biler alltid er tilkoblet internett! :lol:

Lurer igjen på om fabrikantene av bilene har tenkt på at de MÅ rette sikkerhetsfeil i 10-20år på et produkt for å unngå potensielle dødsfeller. Ikke at bilindustrien ikke har tatt litt lett på noen dødsfall her og der (prøvd å nekte på feil osv før i tiden), men dette blir en litt annen liga. Om en 15år gammel pc med Windows 7 hackes er det liksom ikke fare for at den eksploderer og dreper deg, men med en bil blir det noe litt annet.
  • 1
  • 1156
  • 1157
  • 1158
  • 1159
  • 1160
  • 1165