TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #467823  av ArildM
 
Er vel bare å shoppe i vei før man får 100% tollmurer i alle retninger :lol:

Så "spare tire bin cover" er på vei sammen med et komplett SMT seal kit fra legenden Paul Hibbs.


Når man installerer tårnstag foran så kan man ikke åpne den vanlige plastikkluken over reservedekket så man må finne annen løsning. Fikk kjøpt Paul sin siste (faktisk den første prototypen han lagde), siden han skal slutte med sine kreasjoner. Så timingen var ganske så fin. Masse tid spart på å evt lage en egen løsning, og greit å slippe å kjøre uten, så havner det ikke noe skitt/regn osv nede i der reservehjulet ligger.
 #467825  av ArildM
 
Tårnstag levert inn på Smias på Stjørdal, fått de anbefalt av flere. Virka som oppegående folk.
Skal ordne nytt rør med 17mm tykkelse å sette mellom der jeg kappa ut. Anbefalte helt klart å TIG sveise det, så vi gir det ett forsøk. Kanskje like så greit da jeg ikke er all verdens ekspert med MIG apparatet mitt. Det holder til å sveise sammen litt grovere greier, men dette bør vel kanskje gjøres skikkelig, i alle fall mtp utseende.

Hvis de gjør en god jobb kan de ta en kikk på noen av sveisene på grenrøret også, så er det gull før jeg monterer.
 #467829  av Makk
 
Det gjorde du rett i, MIG er veldig enkelt å sveise med, men vanskelig å få noe særlig fint, og best egnet til å sveise konstruksjon med på grunn av det.

Jeg har sveiset veldig mye MIG, å lagt perfekte sømmer, på f,eks en gravemaskingrabb :lol: MIG er skikkelig vanskelig å sveise tynt stål med :P

Og hva slags stål du sveiser er big deal, annen tråd og helt andre innstillinger kreves etter hva det er du faktisk skal sveise, en av de artigste å sveise er støpejern, her må du forvarme der du skal sveise, sveise maks en 10 centimeter og så må du faktisk slå stålet med hammer kontinuerlig for å slå setning ut av godset, ellers sprekker det når det kjøler seg ned, helt spesielt, pinner er mye bedre på støpejern, men samme teknikk.

Og rustfritt? Egen tråd, egen gass, egen teknikk og egne banneord.

Å få meg ikke i gang om aluminium på mig :lol: :lol: :lol:

Er utseende noe som skal bety noe så må du enten være skikkelig god og alt er perfekt innstilt med et DYRT apparat fra Kempii eller Esab, eller så bruker man TIG 8)
 #467830  av ArildM
 
17mm rør er virkelig ukurrante saker. Mulig Toyota bruker det i alle slags stag her og der, men det er i alle fall ikke vanlig her på berget. Snakket med Smias i dag og de fant ett på 16,5 og ett på 18mm. Så ble enige om å kappe ut røret hele veien over og sette inn ett 16,5mm rør der, i stedet for å skjøte der jeg har kappa. Tenker det blir både enklere og penere. De skulle også lappe inn en halvmåne på den flate delen av tårnstaget som sett på bildet ovenfor. Så da blir det helhetlig og bra.

Og mens jeg skriver fikk jeg jaggu melding om at de er ferdige! 2375,- for ferdig lappa og sveisa tårnstag, gjort på en dags tid! Så hvis resultatet er bra så har jeg jaggu funnet meg gullfolk å ha i fremtiden! :D

Som du sier, jeg digger å gjøre ting selv, men på lakk og sveis er jaggu fagfolk i en egen liga. Det er to felter jeg har tulla med selv, men får bare mer og mer respekt for de som kan det skikkelig, for det er nesten umulig å få det til veldig bra på hobbybasis. Litt flikking på steder som ikke synes er jo helt kurrant. Feks sveisa jeg vedstativ i stua og lakka det, og det har holdt seg veldig bra, men det blir litt annet når man skal sømsveise ett rør som skal lakkeres og se bra ut etterpå. Der hadde jeg nok gått på en smell uansett :lol:

Så forresten Mk3 på en eller annen kåring over 10 biler som man bør investere i, fordi prisen allerede er på vei oppover :)
 #467831  av Makk
 
Du har helt rett.

Å ha tålmodighet til å holde på med karosseri er en helt unik egenskap.

Jeg har skiftet bakskjerm på en bil en gang, noe så inni helsikkes kjedelig, fytti rakkern så mye tid det tok!!!

All den sveisingen, punktingen, tilpassingen å være forsiktig på at det ikke slår seg, så den evig sparklejobbrn å tilpasningen.

All ære til dem som gidder, fyfaen for noe drit :D
 #467832  av ArildM
 
100% Enig der ja :wink:

Vært innom Smias, synes det ble en vel utført jobb, skal finslipe litt på noen av sveisene, og samtidig er fabrikk-sveisene fra Toyota ikke noe spesielt pene de heller. Så fant jeg ut at Biltema hadde en Metallic lakk som kom veldig så nær den originale lakken. Så jeg skal matte ned hele greia, grunne og lakke opp med den så tror jeg det blir veldig bra :D
Vedlegg
IMG_20250411_102747.jpg
IMG_20250411_102747.jpg (1.03 MiB) Vist 4776 ganger
IMG_20250411_102758.jpg
IMG_20250411_102758.jpg (1.16 MiB) Vist 4776 ganger
Kjapp testlakkering uten forarbeid
Kjapp testlakkering uten forarbeid
IMG_20250411_103200.jpg (1.4 MiB) Vist 4776 ganger
 #467840  av ArildM
 
Bilder og instruker på replika "TRD front strutbar"
The mechanical install is really easy, just remove the outer frunk cover and remove the 6 bolts of the strut studs put the bar on the chassis and bolt it down using the nuts.
Then use a dremel to cut the outer frunk cover to fit around the bar.
Nærmer seg install nå, så jeg prøver å samle litt bilder av hvor man skal kutte opp plastikken i frunken så det ikke blir seende ræva ut. Tror det blir noe ala dette, som ser ganske så oem og greit ut?
Vedlegg
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-57-39.png
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-57-39.png (2.4 MiB) Vist 4516 ganger
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-58-32.png
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-58-32.png (2.85 MiB) Vist 4516 ganger
Her ser man også hvordan enkelte kapper den originale luken i to, så man får åpnet den. Synes det ser jalla ut...
Her ser man også hvordan enkelte kapper den originale luken i to, så man får åpnet den. Synes det ser jalla ut...
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-58-59.png (2.44 MiB) Vist 4516 ganger
 #467843  av ArildM
 
Tnx, skal bli bra når jeg kommer så langt :lol: Bare 1000 andre ting som må gjøres først.


Note to self:
Nissan Fluid 999MP-EPSF00P
Er nærmest original Toyota elektrisk servoolje (utgått), ref analyse fra Blackstone laboratorie.
Skjermbilde fra 2025-04-21 10-43-17.png
Skjermbilde fra 2025-04-21 10-43-17.png (3.34 MiB) Vist 3092 ganger
Alternativ to er:
https://www.eurodel.no/servoratt-olje-ravenol-e-psf-1l
RAVENOL E-PSF 1L
 #467854  av ArildM
 
Djeses forarbeid på metall er noe dritt.
Har brukt 2-3 timer med vinkelslipel, dremel og håndslipt ned stygge fabrikksveiser, prøvd å jevne ut der Smias har sveist inn en halvmåne, og generell "tidy up" av en 20års gammel fabrikkdel. Kunne sikkert ha lagt i enda flere timer, men på enden av dagen er det et stag på en bil som bare er en ting?

Jeg tror det fortsatt vil være synlig der det er sveist inn en halvmåne, det er fint sveist, men er noen forhøyninger som er nesten umulig å få jevne, måtte evt ha sparklet og prøvd å bygge det opp, men samtidig er det skjøter mot rørene som er viktige å få pene også. Så fuckit.

Nå er det renset med tynner, og fått lagt på primer. Så blir det lakk senere i dag. Håper det blir halvgreit i alle fall. Var en del skjult smårust under org lakk også, samt at det rett og slett ikke passa før, så kan umulig bli verre :)
Vedlegg
IMG_20250425_122636.jpg
IMG_20250425_122636.jpg (1.04 MiB) Vist 2264 ganger
IMG_20250425_122639.jpg
IMG_20250425_122639.jpg (912.2 kiB) Vist 2264 ganger
IMG_20250425_122644.jpg
IMG_20250425_122644.jpg (1 MiB) Vist 2264 ganger
IMG_20250425_124525.jpg
IMG_20250425_124525.jpg (995.17 kiB) Vist 2264 ganger
IMG_20250425_124530.jpg
IMG_20250425_124530.jpg (1.03 MiB) Vist 2264 ganger
 #467855  av ArildM
 
Ble da rett bra dette :)
Nå skal det få ligge i 24 timer å tørke, minst.
Så får vi se om det blir montering neste uke.
Vedlegg
IMG_20250425_145258.jpg
IMG_20250425_145258.jpg (1.37 MiB) Vist 2258 ganger
IMG_20250425_154005.jpg
IMG_20250425_154005.jpg (1.12 MiB) Vist 2258 ganger
IMG_20250425_154016.jpg
IMG_20250425_154016.jpg (1.04 MiB) Vist 2258 ganger
IMG_20250425_154037.jpg
IMG_20250425_154037.jpg (1.07 MiB) Vist 2258 ganger
IMG_20250425_154058.jpg
IMG_20250425_154058.jpg (1.21 MiB) Vist 2258 ganger
IMG_20250425_155451.jpg
IMG_20250425_155451.jpg (1.22 MiB) Vist 2258 ganger
 #467857  av ArildM
 
Ferdig. Kappet plastikk med stikksag og "clean wood" blad, det funka så utrolig bra. Dremel er noe drit for den lager så mye friksjon at plastikken smelter klatter seg i store hauger over alt. "Edge trim" greia fra Aliexpress var helt gull, selv om kuttene strengt tatt ble så pene at jeg ikke trengte de, ble det prikken over i.

Ellers er jeg sjeldent fornøyd med egen lakkjobb og forarbeide. Ble rett og slett så bra som det kunne ha blitt. Meget enkelt å åpne opp for reservehjulet og slipper at eventuelle eu kontrollører i jakt på varseltrekant knekker plastikklåsene på den originale luka (når man lukker panseret slår det i stykker låsene om de står åpne).

Nerdet ut med å polere TRD skiltet med polishpute på dremeln, og et liite "Made in Japan" sticker på tårnstaget.

Neste utfordring, eksos. Da må jeg si meg veldig fornøyd med bilen når det er unnagjort.
Kaanskje jeg rekker å bli ferdig før sesongen setter skikkelig i gang :)
Vedlegg
IMG_20250427_113551.jpg
IMG_20250427_113551.jpg (1.15 MiB) Vist 1676 ganger
IMG_20250427_113542.jpg
IMG_20250427_113542.jpg (1.03 MiB) Vist 1676 ganger
IMG_20250427_113521.jpg
IMG_20250427_113521.jpg (905.24 kiB) Vist 1676 ganger
IMG_20250427_113516.jpg
IMG_20250427_113516.jpg (1.12 MiB) Vist 1676 ganger
IMG_20250427_113511.jpg
IMG_20250427_113511.jpg (1.53 MiB) Vist 1676 ganger
 #467858  av ArildM
 
Bilde som viser hvordan "fake lær" greia over reservehjulet åpnes:
Vedlegg
IMG_20250427_113353.jpg
IMG_20250427_113353.jpg (1010.9 kiB) Vist 1675 ganger
 #467877  av ArildM
 
JDM midpipe har ikke post cat o2 sensor :lol: Så, må vel få sveisa inn en "bong" for å sette inn o2 sensor.
Ser noen kødder det til med div resistorer osv for å lure ecu, men virker som en jalla løsning.

Skal se i morgen om jeg finner en plan for hvordan jeg kan løse problemet.
 #467881  av ArildM
 
TRD header ferdig flikka. Lakkert med motip 800gr lakk, så får vi se hvor lenge den sitter. Skal uansett varmeskjold utenpå, så den blir ikke synlig, annet enn i sinnet mitt.

Brukte 2 timer på å få ut eksosboltene i flensen, prøvde å sveise på mutter, varme med propanvarmer, men måtte til slutt bare kappe og borre igjennom. Fikk berga gjengene så nye er allerede montert.
IMG_20250502_141004.jpg
IMG_20250502_141004.jpg (960.44 kiB) Vist 264 ganger
IMG_20250502_141020.jpg
IMG_20250502_141020.jpg (608.38 kiB) Vist 264 ganger

Tenkte å høre med Toyota ang midpipe/katalysator, her er svaret jeg fikk:
Veil utsalgspris inkl mva er 44.681 inkl 3 pakninger. Din pris er 35'. Ca en mnd venting på katalysatoren
:lol:

Så jeg bestilte meg en o2 bong som jeg sveiser inn der den skal stå på EU/US midpipe:
IMG_20250502_122434.jpg
IMG_20250502_122434.jpg (302.4 kiB) Vist 264 ganger
Dekslene rundt er hele og greie, så selv om det var like før jeg kasta 40k på hengern i dag, så skal den få bli med videre :D
Litt brunt her og der, men i forhold til den som står på er den MINT, så med litt flikk og lakk (av deksel i alle fall), så blir det gull.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14