TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt MR2 Mk3 (Silver Duke)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #467823  av ArildM
 
Er vel bare å shoppe i vei før man får 100% tollmurer i alle retninger :lol:

Så "spare tire bin cover" er på vei sammen med et komplett SMT seal kit fra legenden Paul Hibbs.


Når man installerer tårnstag foran så kan man ikke åpne den vanlige plastikkluken over reservedekket så man må finne annen løsning. Fikk kjøpt Paul sin siste (faktisk den første prototypen han lagde), siden han skal slutte med sine kreasjoner. Så timingen var ganske så fin. Masse tid spart på å evt lage en egen løsning, og greit å slippe å kjøre uten, så havner det ikke noe skitt/regn osv nede i der reservehjulet ligger.
 #467825  av ArildM
 
Tårnstag levert inn på Smias på Stjørdal, fått de anbefalt av flere. Virka som oppegående folk.
Skal ordne nytt rør med 17mm tykkelse å sette mellom der jeg kappa ut. Anbefalte helt klart å TIG sveise det, så vi gir det ett forsøk. Kanskje like så greit da jeg ikke er all verdens ekspert med MIG apparatet mitt. Det holder til å sveise sammen litt grovere greier, men dette bør vel kanskje gjøres skikkelig, i alle fall mtp utseende.

Hvis de gjør en god jobb kan de ta en kikk på noen av sveisene på grenrøret også, så er det gull før jeg monterer.
 #467829  av Makk
 
Det gjorde du rett i, MIG er veldig enkelt å sveise med, men vanskelig å få noe særlig fint, og best egnet til å sveise konstruksjon med på grunn av det.

Jeg har sveiset veldig mye MIG, å lagt perfekte sømmer, på f,eks en gravemaskingrabb :lol: MIG er skikkelig vanskelig å sveise tynt stål med :P

Og hva slags stål du sveiser er big deal, annen tråd og helt andre innstillinger kreves etter hva det er du faktisk skal sveise, en av de artigste å sveise er støpejern, her må du forvarme der du skal sveise, sveise maks en 10 centimeter og så må du faktisk slå stålet med hammer kontinuerlig for å slå setning ut av godset, ellers sprekker det når det kjøler seg ned, helt spesielt, pinner er mye bedre på støpejern, men samme teknikk.

Og rustfritt? Egen tråd, egen gass, egen teknikk og egne banneord.

Å få meg ikke i gang om aluminium på mig :lol: :lol: :lol:

Er utseende noe som skal bety noe så må du enten være skikkelig god og alt er perfekt innstilt med et DYRT apparat fra Kempii eller Esab, eller så bruker man TIG 8)
 #467830  av ArildM
 
17mm rør er virkelig ukurrante saker. Mulig Toyota bruker det i alle slags stag her og der, men det er i alle fall ikke vanlig her på berget. Snakket med Smias i dag og de fant ett på 16,5 og ett på 18mm. Så ble enige om å kappe ut røret hele veien over og sette inn ett 16,5mm rør der, i stedet for å skjøte der jeg har kappa. Tenker det blir både enklere og penere. De skulle også lappe inn en halvmåne på den flate delen av tårnstaget som sett på bildet ovenfor. Så da blir det helhetlig og bra.

Og mens jeg skriver fikk jeg jaggu melding om at de er ferdige! 2375,- for ferdig lappa og sveisa tårnstag, gjort på en dags tid! Så hvis resultatet er bra så har jeg jaggu funnet meg gullfolk å ha i fremtiden! :D

Som du sier, jeg digger å gjøre ting selv, men på lakk og sveis er jaggu fagfolk i en egen liga. Det er to felter jeg har tulla med selv, men får bare mer og mer respekt for de som kan det skikkelig, for det er nesten umulig å få det til veldig bra på hobbybasis. Litt flikking på steder som ikke synes er jo helt kurrant. Feks sveisa jeg vedstativ i stua og lakka det, og det har holdt seg veldig bra, men det blir litt annet når man skal sømsveise ett rør som skal lakkeres og se bra ut etterpå. Der hadde jeg nok gått på en smell uansett :lol:

Så forresten Mk3 på en eller annen kåring over 10 biler som man bør investere i, fordi prisen allerede er på vei oppover :)
 #467831  av Makk
 
Du har helt rett.

Å ha tålmodighet til å holde på med karosseri er en helt unik egenskap.

Jeg har skiftet bakskjerm på en bil en gang, noe så inni helsikkes kjedelig, fytti rakkern så mye tid det tok!!!

All den sveisingen, punktingen, tilpassingen å være forsiktig på at det ikke slår seg, så den evig sparklejobbrn å tilpasningen.

All ære til dem som gidder, fyfaen for noe drit :D
 #467832  av ArildM
 
100% Enig der ja :wink:

Vært innom Smias, synes det ble en vel utført jobb, skal finslipe litt på noen av sveisene, og samtidig er fabrikk-sveisene fra Toyota ikke noe spesielt pene de heller. Så fant jeg ut at Biltema hadde en Metallic lakk som kom veldig så nær den originale lakken. Så jeg skal matte ned hele greia, grunne og lakke opp med den så tror jeg det blir veldig bra :D
Vedlegg
IMG_20250411_102747.jpg
IMG_20250411_102747.jpg (1.03 MiB) Vist 2518 ganger
IMG_20250411_102758.jpg
IMG_20250411_102758.jpg (1.16 MiB) Vist 2518 ganger
Kjapp testlakkering uten forarbeid
Kjapp testlakkering uten forarbeid
IMG_20250411_103200.jpg (1.4 MiB) Vist 2518 ganger
 #467840  av ArildM
 
Bilder og instruker på replika "TRD front strutbar"
The mechanical install is really easy, just remove the outer frunk cover and remove the 6 bolts of the strut studs put the bar on the chassis and bolt it down using the nuts.
Then use a dremel to cut the outer frunk cover to fit around the bar.
Nærmer seg install nå, så jeg prøver å samle litt bilder av hvor man skal kutte opp plastikken i frunken så det ikke blir seende ræva ut. Tror det blir noe ala dette, som ser ganske så oem og greit ut?
Vedlegg
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-57-39.png
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-57-39.png (2.4 MiB) Vist 2258 ganger
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-58-32.png
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-58-32.png (2.85 MiB) Vist 2258 ganger
Her ser man også hvordan enkelte kapper den originale luken i to, så man får åpnet den. Synes det ser jalla ut...
Her ser man også hvordan enkelte kapper den originale luken i to, så man får åpnet den. Synes det ser jalla ut...
Skjermbilde fra 2025-04-19 08-58-59.png (2.44 MiB) Vist 2258 ganger
 #467843  av ArildM
 
Tnx, skal bli bra når jeg kommer så langt :lol: Bare 1000 andre ting som må gjøres først.


Note to self:
Nissan Fluid 999MP-EPSF00P
Er nærmest original Toyota elektrisk servoolje (utgått), ref analyse fra Blackstone laboratorie.
Skjermbilde fra 2025-04-21 10-43-17.png
Skjermbilde fra 2025-04-21 10-43-17.png (3.34 MiB) Vist 834 ganger
Alternativ to er:
https://www.eurodel.no/servoratt-olje-ravenol-e-psf-1l
RAVENOL E-PSF 1L
 #467854  av ArildM
 
Djeses forarbeid på metall er noe dritt.
Har brukt 2-3 timer med vinkelslipel, dremel og håndslipt ned stygge fabrikksveiser, prøvd å jevne ut der Smias har sveist inn en halvmåne, og generell "tidy up" av en 20års gammel fabrikkdel. Kunne sikkert ha lagt i enda flere timer, men på enden av dagen er det et stag på en bil som bare er en ting?

Jeg tror det fortsatt vil være synlig der det er sveist inn en halvmåne, det er fint sveist, men er noen forhøyninger som er nesten umulig å få jevne, måtte evt ha sparklet og prøvd å bygge det opp, men samtidig er det skjøter mot rørene som er viktige å få pene også. Så fuckit.

Nå er det renset med tynner, og fått lagt på primer. Så blir det lakk senere i dag. Håper det blir halvgreit i alle fall. Var en del skjult smårust under org lakk også, samt at det rett og slett ikke passa før, så kan umulig bli verre :)
Vedlegg
IMG_20250425_122636.jpg
IMG_20250425_122636.jpg (1.04 MiB) Vist 6 ganger
IMG_20250425_122639.jpg
IMG_20250425_122639.jpg (912.2 kiB) Vist 6 ganger
IMG_20250425_122644.jpg
IMG_20250425_122644.jpg (1 MiB) Vist 6 ganger
IMG_20250425_124525.jpg
IMG_20250425_124525.jpg (995.17 kiB) Vist 6 ganger
IMG_20250425_124530.jpg
IMG_20250425_124530.jpg (1.03 MiB) Vist 6 ganger
 #467855  av ArildM
 
Ble da rett bra dette :)
Nå skal det få ligge i 24 timer å tørke, minst.
Så får vi se om det blir montering neste uke.
Vedlegg
IMG_20250425_145258.jpg
IMG_20250425_145258.jpg (1.37 MiB) Ikke vist ennå
IMG_20250425_154005.jpg
IMG_20250425_154005.jpg (1.12 MiB) Ikke vist ennå
IMG_20250425_154016.jpg
IMG_20250425_154016.jpg (1.04 MiB) Ikke vist ennå
IMG_20250425_154037.jpg
IMG_20250425_154037.jpg (1.07 MiB) Ikke vist ennå
IMG_20250425_154058.jpg
IMG_20250425_154058.jpg (1.21 MiB) Ikke vist ennå
IMG_20250425_155451.jpg
IMG_20250425_155451.jpg (1.22 MiB) Ikke vist ennå
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13