Grattis med fet pistol Makk! Nå må du bare vente på at de får innførselspapir da, det bruker jo politiet evigheter på…
Men! Nå er XC70’en tilbake
IMG_1440.jpeg (2.75 MiB) Vist 1569 ganger
Også har jeg spart eieren av den blå XC’en for minst 36000kr etter at to verksteder ga opp i forsøk på feilsøk av ikke fungerende lyktespyler og Volvo deretter feildiagnostiserte problemet som en død «CEM» (Central Electronic Module), CEM var fuktskadd etter vannlekkasje under frontruta så jeg rensa den og friska opp loddinger, da endra feilkoden seg til «washer pump circuit A open or short to ground». Målte at ledningene i fangeren forran var hele, leita opp CAN ledning til spylerpumpe og styring for lyktespylere i koblingsskjema også målte jeg meg bakover kontakt for kontakt, oppdaga at det var brudd i ledningen til CAN signalet en plass mellom kontakta under høyre frontlykt og gjennomgangen i torpedovegg så da strakk jeg ny signalledning fra CEM, ut gjennom ledig gjennomføring i torpedovegg og frem til kontakta hvor ledningsnettet var helt resten av veien. Easy fix
CAN og LIN nettverk kan egentlig kysse meg en viss plass, glad i 240’en min hvor det er kanskje 100 ledninger totalt og feilsøk gjøres med multimeter. Ikke 9000000 sytråder, 100 små datamaskiner og masse gremlins som sikler etter å bite en stakkar i ræva, for ikke å snakke om alt utstyret som kreves for effektiv og strukturert feilsøk av ett CAN eller LIN nett i tverke. Hadde jo noen uker med grubling og helvete på XC70’en min for noen år siden fordi jordinga til bakluka røyk og da gikk «REM» (Rear Electronic Module) helt i stå, den sendte bare vrøvl på CAN bussen så radioen gikk helt i blankt, sentrallås virka bare i halve bilen og varmesetene/el justering virka heller ikke samt at førersetet stilte seg på tilfeldig memory instilling innimellom… moderne bil er stockholmsyndrom som man frivillig betaler det hvite utav øyet for fordi «det er jo så komfortabelt å kjøre bil med XYZ duppeditterier og dilldall» er nesten så jeg heller kjører T-Ford.
Menneh, da var jeg vel ferdig med CAN/moderne bil oppgulp. Også ser jeg nå at bildet ble snudd 90 grader, det får bli leserens problem så skakk på huet eller finn på noe lurt

Nåværende biler:
2008 XC70 D5
1982 Volvo 242
Tidligere biler:
solgt - 2003 Volvo V40 1.9D (nå vraket

)
solgt - 1998 Corolla E11