TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #467847  av ArildM

Kudos for å ha satt seg inn og lært seg girkassens mysterier :D
Ettermontering av LSD i "FWD" kasser blir bare en lek nå?

Blir spennende å følge med videre :)
 #467937  av magnesmurf

Plages litt med girkasse montering :roll:

Har kommet såpass langt at jeg har satt sammen kassa med 1-4.gir. Har montert drev til 5.gir.

Problemet er at når 5gir synchro hub ble demontert så ville ikke den holde seg i en del, da et par fjærer osv spratt ut.
Og manualen sier ingenting og hvordan den synchro hubben er satt sammen. Sier bare dra av og press på.

Så da må en sette sammen hubben, utfra gjetting om hvordan den skal fungere, og prøve å få montert nevnte fjærer, på rikitg sted og i riktig possoisjon, utfra gjettinger om hvordan ting skal sitte og fungere. Siden en ikke har sett hvordan dritten var montert før den spratt fra hverandre under demontering.
Det hadde vært greit hvis en enten hadde tilgang på spesialverkstøy som holdt ting på plass, eller at det i det minste hadde vært beskrevt i maualen hvordan ting satt sammen.
Og skulle en mot formoding klare å montere dette sammen igjen, må det i tillegg bankes eller presses på akselen etterpå :P
 #467938  av ArildM

Det er når man plages at man lærer (sier han som ikke har begynt å fjerne en superrusten eksosmanifold fra sin mr2) :lol: :D

Hvis du er i tvil er vel Marc kanskje tilgjengelig? Han virka i alle fall superhjelpsom når jeg spurte han om no greier way back en gang :)
 #467949  av ArildM

Mye kjekt på spyderchat :D
Men ja, ser ut som du har en grei læringskurve foran deg, lykke til! :mrgreen:
 #467992  av magnesmurf

Girkassen er tilnærmet ferdig bygget. Var en del knot med de siste tingene. Håper virkelig dette fungerer.

Bilen ble eu godkjent her om dagen også.
Så nå skal den snart på bukk og demonteres.

Motor har beregnet ankomst midten av juni.

Blir en liten makeover av stereo og dashbord når alt alikevel er ute av bilen.
Har noen spennende prosjekter på gang der, men avslører ikke alt før jeg vet om det lar seg gjennomføres.
 #467999  av magnesmurf

Har drevet og forhørt meg litt angående eksos til ombyggingen.
Hadde håpet jeg kunne nøye meg med å kjøpe ferdig eksos, og ikke noe mer stress.
Men kontaktpersonen hos SVV satte seg på bakbeina.
Han forrige som godkjente den gule, har gått av med pensjon. Og han nye er tydeligvis langt mer firkantet.

Jeg fikk tilsendt dokumentasjon på katalysatorene fra anlegget jeg egentlig ønsket å kjøpe (fra wilhelm raceworks)
Men ifølge han hos SVV hjelper det ikke at katalystaorene er epa godkjent i amerika, så lenge det ikke kan dokumenteres med DOT/EPA merking på selve kat. Og det ikke finnes sertifikater som kan lastes ned fra produsenten sin nettside.

Jeg har kontaktet teknisk på amcar for bistand, men foreløbig ser det ut til at jeg må bygge meg et eget godkjenning eksosanlegg med E merket kat. (kan ikke bytte ut de eksisterende på annlegget jeg ønsker, da de er såpass ukurrante som 2,25" universal katalysatorer. Ikke klart å finne noe tilsvarende med e merking.)
 #468001  av ArildM

Så sånn i teorien så har du en gul som nettopp har blitt godkjent på samme vis av en kollega av han som skal godkjenne den nå. Vil det da si at hvis du tar av eksosen fra den gule og setter på den blå så nekter han å godkjenne bilen?
I så fall, hvilken autoritet har han til å overprøve, og underkjenne forrige kollegas avgjørelse? Vil ikke det også si at i følge han så er den gule ikke godkjent for veibruk? :lol:

Ikke rart vi entusiaster blir særs frustrerte over denne etaten. Det går dessverre fortsatt på flaks/velvillighet hos den enkelte kontrollør alt for ofte...
 #468003  av magnesmurf

ArildM skrev: ↑29 mai 2025 16:16 Så sånn i teorien så har du en gul som nettopp har blitt godkjent på samme vis av en kollega av han som skal godkjenne den nå. Vil det da si at hvis du tar av eksosen fra den gule og setter på den blå så nekter han å godkjenne bilen?
I så fall, hvilken autoritet har han til å overprøve, og underkjenne forrige kollegas avgjørelse? Vil ikke det også si at i følge han så er den gule ikke godkjent for veibruk? :lol:

Ikke rart vi entusiaster blir særs frustrerte over denne etaten. Det går dessverre fortsatt på flaks/velvillighet hos den enkelte kontrollør alt for ofte...
Den gule ble godkjent med orginal eksos fra donorbil (tilnærmet)
Så der fantes papirer fra EPA på motor i orginal utførelse, samt avgassrensesystemet.

De nye reglene er myket opp noe, så der trenger man ikke benytte orginal eksos. Men ettermarkedeksos skal ha katalysator som er E merket, altermativt DOT/EPA merket hvis den er fra usa.
Men slik jeg forstår det, er katalysatorene epa godkjent og merket. Men dokumentasjon på dette finnes ikke tilgjenglig. Og derfor vil ikke nåværende kontrollør godkjenne den løsning på eksosen.

I og med at jeg også må presentere papirer på effekt, nytter det ikke å benytte orginal eksos fra den gule. Den struper jo tilnærmet 1/3 av effekten :lol:
 #468004  av ArildM

Men hvordan kan de selge et eksosanlegg som er EPA merket hvis de ikke har papirer på dette?
Ble litt forvirrende for min del også :lol:

Altså, du har et eksosanlegg som er EPA godkjent i USA, kravet er at eksosanlegget skal være EPA godkjent, men det er alikavel ikke godt nok?

Finnes det ikke flenser/overganger fra 2,25" til 2,5" feks? Bør jo kunne løses på noe vis vil jeg tro :)
Har et sett med 1zz katalysatorer du kan få gratis av meg, både precats og main cat :lol:
 #468009  av magnesmurf

Ja, av og til kan en bare klø seg i hodet...
Har sendt dette til amcar teknisk, for å se om de kan bidra med noe.

Link til katter: https://www.magnaflow.com/products/5995 ... rter-59955
https://www.magnaflow.com/products/5997 ... rter-59975

Si fra hvis du finner noen skjulte dokumenter på siden til magnaflow :lol:

Desverre ikke plass til å bytte til større kat pga plassering.
Skal måle litt desibel fra nåværende annlegg på den gule. Hvis det er innafor kanskje jeg kan bygge en løsning som er både billig og godkjent med å låne nåværende eksos fra den gule, og sveise inn en E merket kat.

Bilde
Bilde
 #468010  av ArildM

Skjønner, det der er tight :lol:

Her listes den du linker til som Euro 3/4 godkjent:
https://www.magnaperformance.com/public ... 202019.pdf

Det bør vel være god skuring for din del?
Typenummer på kat fra Magnaflow, som lister den som Euro 3/4 godkjent?
Vedlegg
(2 MiB) Ikke lastet ned ennå
 #468011  av ArildM

https://www.profusionexhausts.com/2-25- ... cell-cpsi/

Lister også 2,25" Euro4 godkjent katalysator, må evt sende de en mail og høre om de har papirer på det.

Edit: Samme artikkelnummer som Magnaflow katalysatoren, så trolig den samme, men skader ikke å sende de en mail og høre om de har noe dokumentasjon.
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103