TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Sunny GTI-R ELLER MR2 MK2 TURBO ?? TRIMMING...

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #47022  av maxmuscle
 
Hvordan er det å trimme en mr2 turbo ? hvordan går det med girkassa ? clutch ? Hadde tenkt meg rundt 300 hk.. 0-100 ikke over 5 sek.

Hvordan kommer en mr2 med 300 hk og turbo til og oppføre seg på vintern ? tror det blir vanskelig å kjøre..

hvor mange hk oppnår man med fult effekt annlegg, KN filter, dump valve og justert turbotrykk.. (motoren skal ikke sprekke etter første tur) på en MR2 TURBO?

Det som får meg til å vurdere en mr2 er utsende og muligens bedre girkasse en gti-r? + toyota kvalitet

:?

 #47041  av CelicaTurbo
 
Tja, GTi-R er ganske uvanlig, meget kjappe, men jeg synes dem er ganske rar i designet, og av problemer jeg kjenner til er svak girkasse og drivverk som ikke er helt optimalt med tanke på å fordele krefter. Men motoren er kraftig å tåler trimming godt.

MR2'ens motor vil jeg mene er omtrent i samme klasse som motoren i GTi-R'en, men de har litt forskjelig karakteristikk. MR2'en turbo spinner fort opp mens GTi-R'en kommer senere men hardere, og holder bedre på turtall. Legger du like mye penger i hver motor vil jeg tro dem kommer ganske likt ut, men med eksos, filter og økt trykk vil du trolig havne rundt 250hk som et moderat tall, opp mot 270 om du gjør noe med motorstyringen, og mer igjen om du er særdeles modig med turbotrykket men da varer det nok ikke lenge. Har du som mål å få 300hk så kan du enkelt oppnå det på MR2'en ved å bytte til en ct20b turbo, som er orginalturboen fra 94+ modellen.

Om du stiller en MR2 og en GTi-R mot hverandre med samme modifikasjoner vil jeg tro at MR2'en vinner greit.. firehjulstrekken tar mye krefter, og bakhjulstrekk+bakmotor gir MR2'en meget godt feste i starten så firehjulstrekkeren har ikke noen fantastisk fordel der. Angående hvem som vinner baserer jeg det mest på uttalelsene til en fyr jeg kjenner som har en orginal GTi-R som hadde prøvd å kappkjøre med en orginal Fiat Coupe Turbo (likt antall hester og motorvolum) på motorvei og han hadde ikke klart å henge på i det hele tatt.

Å kjøre MR2'en på vinteren går nok helt fint så lenge du er forsiktig på gassen og unngår for mye trykk.. en firehjulstrekker med turbomotor er vel så spøkefull på vinterføre synes jeg selv (jeg kjører jo en slik bil nå, og hadde MR2 tidligere).

Skulle jeg ha valgt bil hadde jeg valgt MR2 om hastighet betyr allt, om du vil ha noe som folk ser meget sjeldent og få vet hva er så hadde jeg kjøpt GTi-R.. dem er begge uansett meget artige biler.. GTi-R'en er kanskje en snillere bil om du er relativt fersk på lappen, og den er også satt opp mindre sportslig i understellet. Jeg vil også tro det er lettere å få trimdeler til motoren i GTi-R, mens det vil trolig være vanskeligere å få karosserideler til den bilen siden det ikke er mange av dem.

 #47042  av CelicaTurbo
 
forresten, girkasse og drivverk i MR2 er solid så det er ikke noe å bekymre seg over når det kommer til krefter, men tidligere MR2'er har problem med svake synroringer så enkelte biler kan "skrape" ved girskift til 2. gir om kassen ikke er overhalt og om tidligere eiere har brukt kassen aktivt for å si det slik.. :)
 #47063  av maxmuscle
 
SÃ¥ det er grunnen til at jeg ville sjekke ut hvordan det sto til med en mr2..

Så en mr2 turbo girkasse vil tåle en effekt på 300 hk ? Hvor lenge vil den tåle det ?

Hva vil 0-100 tiden bli da cirka ? gti-r har vis 5.6 sek i orginal stand

Er det med vedlikehold på en mr2 turbo ?

Hvor mye vil det koste med ny turbo, fullblods effektannlegg, KN, dump ?
Har ikke så mye peiling på mekking, så må gjøres på verksted.

Vil motoren tåle 300 hk ? eller er det andre ting som svikter ?

Målet er å finne i en bil som drar det meste.. pris 150- 200 tusen (må tåle trimming) noen som har noen bedre valg enn MR 2 TURBO ? rx 7 er ute av bilde p.g.a. alt for mye vedlikehold


(Jeg har god kjøre erfaring har en jobb som jeg kjører 10 mil småkjøring om dagen.. har gjot det i noen år..

forige bil for ford escort xr3i 87 mod.. trim til 150 hk.. er kjørt på skraphandlern etter at det lakk olje + at oljelampelyset hadde gått.. pang ! )

 #47074  av CelicaTurbo
 
Girkassen vil fint holde 300hk over tid.. har ikke hørt om noen på hverken norsk eller internasjonale forum som har ødelagt girkasse på dette nivået, og selv på 500hk ser det ut til at kassen klarer seg greit men jeg antar den vil ha redusert levetid på et slikt nivå :) Motoren tåler fint 300hk over tid så lenge turbotrykket holdes moderat og motoren ellers er sunn og i god stand.

MR2 Turbo har 0-60mph på 6.4 sekunder standard, så 0-100km/t ligger vel i området 6.5-6.6 tenker jeg. Med 300hk vil det ligge under 5-merket men jeg fant kun ett eksempel på et kjapt søk på google, og det var en MR2 med ca 300hk som klarte 4.94 sekunder til 60mph på fuktig asfalt (fra test i et magasin).

Angående vedlikehold er det alltid noe vedlikehold med en turbobil som er trimmet, men MR2 er ingen problembil og det er ingen grunn til å forvente spesiellt mye vedlikehold annet enn oljeskift og vanlig service så lenge bilen ikke er blitt rævkjørt hele sitt liv..

Prisen på dette avhenger helt av hva du gjør ut av det og hvilke komponenter du bruker, men prisen vil være tilsvarende uansett hvilken turbomotor du trimmer. Jeg vil tro at du kommer ganske langt med 15.000, mens en større turbo vil koste deg 5.000-7.000 ekstra, varierende om den er brukt, overhalt eller ikke. Jobben med installasjon kommer i tillegg, da er det kun turbobyttet som er spesiellt dyrt men det vil da også koste en hel del. Det er en fordel om du istedet får hjelp av en mekaniker på kveldstid til dette.

Om jeg vil anbefale andre biler enn MR2 og Sunny GTi-R må det bli Nissan 200SX S13 (tidlig 90-modell), som er vesentlig billigere enn dem to andre men kan bli ganske kjappe med en ny turbo og litt annen jobb, men jeg vet ikke hvor lett det er å få dem under 5-sekunders merket. Et alternativ er den nyere 200SX S14 som har større motor enn S13 som standard uten så mye ekstra vekt, denne er vel i prisklassen til MR2 Turbo for tidlige modeller og har omtrent samme potensialet i effekt, men dem er litt lett i ræven og kan ha problemer med feste om du er opptatt av 0-100 tider.

Re.

 #47078  av maxmuscle
 
Takk for mye nyttig informasjon !

Hvor store felger/dekk får man på en mr2 turbo, uten å utvide skjermene. Går det eks med 17" og 245 i bredde ?

Det med turbobytte, er det ikke vanskelig å få tak i en turbo ? Er det muligheter for mer enn 300 hk med ny turbo ?
Er det bare å sku den på, eller må hele motoren justeres ? dyrt ? hvor dyrt ? har en venn som er mekaniker, så han kan gjøre det på kveldstid.

Er bilen veldig lav ? Hvor sakte må man kjøre over fartsdumper ?

Har vudert s13 og s14a, men syns bilene er for store. liker små biler som går FORT mr2, gti-r, 323 GTR...

Hvordan er foresten sitteplassen i mr2 ? god plass ? er 188 cm og veier 130 kg.. så trenger litt plass haha... 8)

Kjøper bil til høsten, ser jeg noen bra mr2 turbo til salgs da.. tror jeg det blir den.

 #47100  av Phantom3D
 
Jeg synes plassen i MR2 Mk1 og Mk2 er veldig god, bedre en de fleste. Men nå er jeg bare 178cm høy da... Ta det alltid med ro over fartsdumper, MR2 er ikke noe spes lavere en andre biler i klassen.. Men Mk1 er faktisk noe høyere en den gamle BMW E36en min.. Men det kommer jo også ann på senkesett og slikt

 #47104  av chris
 
CelicaTurbo skrev:MR2 Turbo har 0-60mph på 6.4 sekunder standard, så 0-100km/t ligger vel i området 6.5-6.6 tenker jeg. Med 300hk vil det ligge under 5-merket men jeg fant kun ett eksempel på et kjapt søk på google, og det var en MR2 med ca 300hk som klarte 4.94 sekunder til 60mph på fuktig asfalt (fra test i et magasin).
regner med du her snakker om rev1 og rev2 turboer? Rev3 turbo har jo 245 hk originalt, og vil således sparke litt mer på 0-100 vil jeg tro ;) (i original stand altså)
 #47107  av chris
 
maxmuscle skrev:Hvor store felger/dekk får man på en mr2 turbo, uten å utvide skjermene. Går det eks med 17" og 245 i bredde ?
jeg har selv 235/40-17 bak, og det er ennå plass til mer. men å ha 245 foran er ganske unødvendig da. 215 holder.

 #47120  av CelicaTurbo
 
chris: jeg antar at 3. revisjon ikke er aktuellt for han her så da gir jeg standard info for amerikansk modell som jo i praksis er det samme som er tilgjengelig her :)

Men, til flere svar:

Det er ikke så vanskelig å få tak i en turbo, men det er mulig du må hente den fra utlandet. Du trenger ikke justere motoren på de nivåene du har behov for. Grunnen til dette er at ECU bruker en luftmengdemåler som grunnlag for å bestemme bensinmengden, og da vil den automatisk kompensere for den økte luftmengden med en større turbo. Men, får å nå 300hk bør du gjøre noe med motorstyringen, men det er ikke turbobyttet som gjør utslaget her, dette er grunnet at ECU ikke inneholder korrekt informasjon for høyt trykk og sikrer motoren ved å kjøre på med allt for mye bensin.

Orginalt er ikke MR2 noe spesiellt lav. Den ser ganske lav ut men det er ingenting på undersiden som er utsatt så du kan kjøre over fartsdumper som det skulle være en hvilken som helst vanlig bil. Bilen må senkes mer enn hva som er kjøremessig ønskelig før bakkeklaring blir et problem.

Det er ganske god plass inni bilen, jeg er over 1.90 og hadde ingen problemer i min MR2 når jeg hadde den.. den er meget behagelig å sitte i og det gjør langturer til en god opplevelse :) Men, veier du 133kg så er kanskje setet litt trangt i sidestøtten for deg (sportsseter vet du), men jeg hadde en kompis på 120kg i min MR2 flere ganger og han klaget aldri på plassen :)

 #47122  av chris
 
heldigvis er det justerbar sidestøtte, så det er stort sett plass for de fleste :)

celicaturbo: grunnen til at jeg nevnte rev3 turbo var fordi det er blitt etterhvert litt "vanlig" å bytte motor. men å få tak i en mr2 rev3 turbo (hel bil altså) er egentlig ganske håpløst, dessverre.

 #47126  av CelicaTurbo
 
egentlig ikke så håpløst, siden 3. generasjon motor aldri ble solgt i USA og dermed aldri importert som venstrerattet til Europa.. men å få tak i en høyrerattet med 3. gen motor er nok ikke så alt for vanskelig siden det er et ok utvalg av disse både i England og Japan, men, det var det med høyrerattet da :)

 #47134  av angrykid
 
Jeg er ganske svær av meg, og eneste jeg har problemer med, er at det er jævli vondt i skinkene av å kjøre langt, for det blir litt for smalt til den feite ræva mi nede i setet :D utover det, så er det ingen problem med plass i en mr2, med mindre du er 207.. da sitter du som en krok :D
 #47136  av hovik
 
maxmuscle skrev:Hvor store felger/dekk får man på en mr2 turbo, uten å utvide skjermene. Går det eks med 17" og 245 i bredde ?
245/35/17 går uten modifiksjoner bak. ( Mr2turbo fikk på 245/35/18 uten prob ? )

Forran er det værre, men går du for 215/40 forran blir det lik rulle dim :)
 #47140  av maxmuscle
 
Jeg er mest brei over ryggen, men det er god plass der eller ? Det er bra med sportseter, slipper jeg å nesten dette ut av sete i en svingene.

Motoren på 94++ modeller, er den helt lik som den i eks en 91 mod mr2 ? bare forskjellig turbo?

Hva vil være lurest ? hvis jeg skal kjøpe bare en av tingene om gangen:

1. Kjøpe ny turbo med en gang og ikke noe mer?

2. Eller kjøpe effekanlegg, sportfilter, dump?

Er hvite instrument skiver standard i MR2 turbo foresten ?

Har bestemt meg for MR2 turbo nå, hovedgrunnene er:
bedre girkasse, bedre drivverk og mye bedre utsende !

Eneste jeg ikke liker med MR2 er vippelyktene ! de er ikke så fine slått opp! skulle ikke godt så langt opp, heller noe lignende som Honda NSX.