TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som er interessert i billig effektanlegg?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #48169  av FireWalk

som nevnt før. Jeg har en kamerat som er bilmekaniker. Nå har han startet sitt eget verksted. som jeg har skrevet om i en annen tråd ang effekt anlegg så skal han lage et effekt anlegg til meg i morgen. Vi stikker og kjøper deler kl 11:00 på morgenen, så skal ting tilpasses, kuttes og sveises,prøves og feiles osv utover dagen. Regner med effekt anlegget er på plass ut på kvelden.. Dette blir jo et custom anlegg, dvs at vi står fritt til å lage det AKKURAT slik vi vil, med tanke på å få max effekt, og for å få akkurat den gromlyden vi vil ha :D Når vi er 100% fornøyd med det skal bilen kjøres på dyno test (før og etter såklart) så vi får testet hvor stor effekt økningen er. Jeg kommer også til å filme resultatet og legge det ut på nett, så dere får se hvordan det ser ut, og hvordan lyden blir. Lyden er en stor del av grunnen til at jeg vil ha dette effektanlegget, da jeg syntes bilen i utgangspunktet høres litt for lite hissig ut i forrhold til hva den faktisk er. Her har han designet et system som vil gi meg grov buldrelyd og høyfrekvent snerring på en gang, men ikke så overdrevent mye at naboene klikker tulen av den grun :P Men jeg skal ikke gå mer inn på dette akkurat nå.

Tingen er, at om dette blir særdeles vellykket så er han muligens interessert i å lage flere slike anlegg. For så å selge dem til andre MR2 eigere med begrenset budskjett. Jeg snakket litt med han om dette før i dag, og sa at jeg kunne tenke meg det var mange på forumet her som kunne vært interessert i å kjøpe et slikt av han dersom dette blir vellykket :)

Prisen er jeg ikke helt sikker på. Men om jeg tipper 4000 kr, kanskje 5000 kr så er jeg nok ikke helt på bærtur vil jeg tro. Dette er jo under halv pris i forrhold til mange andre effekt anlegg. De billigste jeg har sett har vært på 7-8000 kr, og da kommer jo arbeidet i tilegg. De heftigste anleggene kommer på over 10.000 lapper.

Når vi nå er ferdige med dette prosjektet vet vi alt om hva det vil koste, hva slags effekt økning det vil gi, og sist, og kanskje viktigst: hvordan lyden blir. Jeg kan tenke meg at dette blir meget bra! jeg har all tro på han som skal lage det, han driver og mekker på rally biler på fritiden og er personlig bekjent av Martin Skanke og greier.. så han vet hva han driver med :)

jeg skal legge ut video i morgen kveld, så dere får se og høre reultatet.

I mellomtiden kan dere jo si ifra i denne tråden om noen av dere kunne
vært interessert i å kjøpe et slikt effekt anlegg. Eventuelt komme med ønsker/spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan :-) Om det viser seg at det er en interesse for dette, så vil han sette igang å lage! Når man først skal designe og late et fra scratch, hvorfor ikke da like gjerne lage flere ? :-)

anyways! si ifra om noen er interessert! 8)

#48184  av angrykid

Gleder meg å høre dette, skal du vite :)

To ting: Singel eller enkel tut
Hvordan blir finish på endestykket? Blir det crome, eller lakkert i en eller annen lur farge? Dimensjon på rørene? Det er mye som kommer, så snart man får tenkt seg om litt.

Hvis dette kommer med bolt-on finish, så er jeg mer enn klar til å bestille dette over sommeren. Uten tvil. :)

Prisen var i allefall ikke avskrekkende. Og jeg vet nok av flere som kanskje kan tenke seg å handle inn i tilfelle her oppe.

Fikk jo nyss i at det er 3 mr2 mk2 bare noen få mil unna meg, og 1 mk1. Tror nesten jeg må stikke bortover til dem å hilse på en dag :)

AK

#48185  av FireWalk

Siden dette er et custom anlegg så kan vi velge akkurat hvordan endestykket skal være. På mitt skal jeg ha to doble enderør på hver side bak. I krommet metall. (slik som ferrari og Lamborgini osv har), blir ganske rått. De fleste effekt anlegg til MR2 MK2 har bare en tut bak.
Dersom noen eventuelt vil ha bare en tut bak så er ikke dette noe problem, da blir det faktisk billigere også, ettersom det blir mindre jobb å lage et slikt.

Når det gjelder selve enderørene så er valgmulighetene mange. Her kan dere velge akkurat hva dere vil, om dere vil ha 2 doble på en side, et gigantisk, eller 2 doble på hver side, eventuelt et gigantisk på hver side... osv osv osv.. dette er det siste vi sveiser på, så det er ikke noe problem..

her kan man få det akkurat slik man vil, utseende messig ettersom det ikke blir noe mer arbeid fra eller til å sveise på en bestemt type enderør i forrhold til en annen. ang rør dimensjoner så husker jeg ikke hva han var tenkt å bruke, men det var solide og romslige greier. Skal komme tilbake til specs senere i dag..

#48188  av Phantom3D

han kan mekke det på Mk1 også. Er faktisk interessert.. hvor holder han til?

#48189  av FireWalk

holder til i Ålesund. Nå lager vi jo en "template" eller en mal om du vil, for MK2 da.. så når en er laget, er det en smal sak å lage fler.. Mk1 blir jo litt annerledes, men det skal vel la seg gjøre å lage et for MK1 også vil jeg tro 8)

#48190  av tahustvedt

Interressant! :D

Akgrykid,
Det er tre MK2 MR2'er her ja, to røde og min grønne. Det er en rød en på Finnsnes også.

#48191  av angrykid

tahustvedt skrev:Interressant! :D

Akgrykid,
Det er tre MK2 MR2'er her ja, to røde og min grønne. Det er en rød en på Finnsnes også.
og så er det tre mk2'er på evenskjer også, like utenfor evenes narvik/harstad lufhavn også, samt en mk1.. begynner å karre seg nordover disse bilene, ja :) Er jo en sann nytelse å kjøre da. og særlig på nord-norske veier med senkesett og lavprofil :D kan jo nesten ikke bli bedre.

#48197  av henrixxx1

Er det 3 mk2 på evenskjer nå?
vet det var 2 sorte der, en med & en uten vinge..
hvordan er den tredje?
Åsså er det min sorte & den nye gule i harstad,
å en rød som nå går i kvæfjord tror jeg(gikk i harstad før)..
Det er jo snart mk2'er overalt..
GØY :D

#48203  av angrykid

Kom en rød en for litt under en uke siden. Petter heter han som eier den, jobber på andselv på slakteriet der. :-) Veldig fin bil utvendig, så ikke så veldig på den innvendig. virket som en grei kar, men har ikke tilgang til internett. :-|

#48206  av bose

LAgde effektanelgg til min mr2 selv jeg

#48207  av Phantom3D

hvordan ble det da? Tror ikke jeg drar så langt som til ålesund. Mulig du kunne hjulpet. om det skal bli noe av da.. hmm *tenke*

#48216  av turboman

FireWalk, jeg er også veldig spent på åssen resultatet blir.

Gleder meg til å både se, og høre hvordan prosjektet ditt utarter seg.. :)

#48255  av chris

Jeg også er veldig spent på dette!! Om det blir bra, kommer jeg til å bestille etter sommeren ;)

forresten.. det er snakk om eksos til GTi ja, ikke turbo, sant?

#48476  av FireWalk

Prosjektet blir litt utsatt, grunnet at jeg fikk inkallelse til EU kontroll nå.. har lyst å få det unnagjort før jeg begynner å modifisere hele eksosanlegget :-) Skal se når jeg kan få time.. så begynner vi så snart det er gjort!

#48505  av turboman

FireWalk skrev:Prosjektet blir litt utsatt, grunnet at jeg fikk inkallelse til EU kontroll nå.. har lyst å få det unnagjort før jeg begynner å modifisere hele eksosanlegget :-) Skal se når jeg kan få time.. så begynner vi så snart det er gjort!

Full forståelse for det! :D