TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Effektanlegg til mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #48790  av turboman

[BHS]paladin skrev:...... helt klart er at Zuzuka 5" twin pipe er besst.

Det anlegget har jeg aldri hørt om.... Sikker på at det skrives :Zuzuka? OG, har de en utgave som er tilpasset MR2'en??

og, hele 5"??? Må være endestussene det bare, i tilfelle?

#48792  av FireWalk

bhs: da burde du sjekke ut effekt anlegget vi driver og bygger nå.. Jeg har troen på at det vil bli helt rått! to tuter på hver side bak, eller 1 på hver side (valgfritt), eller bare på en side. Uansett, jeg tror dette vil gi en helt RÅ lyd, og en bra effekt økning. Vi skal kjøre dyno test på bilen før og etter, så får vi se :-)
om noen er interessert i et slikt anlegg så se posten "noen som er interessert i billig effekt anlegg?"
er litt usikker på pris enda siden vi ikke har begynt å sveise osv enda.. men jeg vil tippe 4000 kr, kanskje 5000 kr for et ferdig anlegg... med arbeid (sveising, tilpassing osv) og løse deler. Skal som sagt legge ut video osv så dere får all den info dere trenger når det er ferdig :-) effekt anlegg er jo et MUST! MR2 er jo en fullblods sportsbil, da må den jo høres ut som en sportsbil også, det syntes jeg ikke den gjør helt orginalt desverre... Og om man kan få noen ekstra HK i samme slengen så er jo det bare en bonus! ;)

#48831  av chris

FireWalk skrev:bhs: da burde du sjekke ut effekt anlegget vi driver og bygger nå.. Jeg har troen på at det vil bli helt rått! to tuter på hver side bak, eller 1 på hver side (valgfritt), eller bare på en side. Uansett, jeg tror dette vil gi en helt RÅ lyd, og en bra effekt økning. Vi skal kjøre dyno test på bilen før og etter, så får vi se :-)
om noen er interessert i et slikt anlegg så se posten "noen som er interessert i billig effekt anlegg?"
er litt usikker på pris enda siden vi ikke har begynt å sveise osv enda.. men jeg vil tippe 4000 kr, kanskje 5000 kr for et ferdig anlegg... med arbeid (sveising, tilpassing osv) og løse deler. Skal som sagt legge ut video osv så dere får all den info dere trenger når det er ferdig :-) effekt anlegg er jo et MUST! MR2 er jo en fullblods sportsbil, da må den jo høres ut som en sportsbil også, det syntes jeg ikke den gjør helt orginalt desverre... Og om man kan få noen ekstra HK i samme slengen så er jo det bare en bonus! ;)
bare ikke lag ferrari-lyd, er dere snill. vil ikke at bilen skal høres ut som en sint veps. vil ha GROM-lyd! ;)

#48836  av FireWalk

Vi har ingen planer om å OVERDRIVE :) men den vil utvilsomt høres ganske sint ut på høyt turtall.. men Ferrari lyd blir det nok ikke 8)
Vi vil lage et anlegg som gir litt sånn grov brummelyd på lave turtall.. ikke noe som slår ut på risters skala, men som får folk til å snu seg når de hører gromlyden... :)
bilen er rett og slett for stillegående fra fabrikk. Det gjør vi nå noe med.. slik at den høres ut som den sportsbilen den faktisk er, men ikke mer ennd en er... :P

=)

#48966  av [BHS]paladin

Det er sånn det skal være =).....men ærlig talt hvis du skal lage effektanleg som kusster 4000-5000 lapper ville jeg heller tatt turen til tyskland( hvis du har muligheten da ) ps det var endetuten som er 5" og det er scorpion som leverer det. sjekka det opp nå og det heter Suzuka Twin 5". og slik står det i anongsen fra mx power :

Fitting the scorpion twin 5in exhaust to the MR2 has toughend up the old girl`s rear end a treat. the polished stainles steel pipes look trick as fuck, an it was made specifically for the mr2, it fits like a particulary well fitting glove. at idel, the buble from the twin pipes produces a low down growl but when the revs rise it can become a tad boomy, which,when on a long motoway drive does become slightly annoying. but as they say " horses for courses"AND if you like you zorst to be loud and proud then the scorpion is a safe bett

#48974  av FireWalk

jeg syntes 4-5000 kr for et effekt anlegg er meget billig. De settene jeg har sett på som er å få tak i koster fra 8000 kr og oppover.. Dette settet blir bygget av høykvalitets deler.. Rustfritt stål. Med andre ord et effektanlegg som aldri ruster. Vi lager også en del ekstra "dill" som ikke har noen praktisk nytte annet enn å lage gromlyd.. det finner man ikke på så mange andre effekt anlegg.. der må man gjøre komprimiss. Tingen her er et man får BÅDE den råe snerrelyden OG den lavfrekvente gromlyden på en gang.. samme prinsipet som han brukte på en RX7.. ble helt rå lyd, og jeg kan tenke meg at den blir minst like bra, om ikke bedre på MR2en :) men dette vil vise seg.
Nå er jo dette et anlegg med to tuter bak. Krommede enderør. Disse er som vi alle vet meget dyre. Når det gjelder mitt effektanlegg så har jeg valgt å bruke TO krommede rør på hver side bak (ala ferrari osv). Bare disse krommede enderørene koster 1800 kr... om du nøyer deg med en enkel tut på ene siden (slik de fleste effektanlegg til MR2 MK2 har, så vil du nok kunne få prisen ned i 3000 kr. Men nå mener jeg at det skal se litt rått ut også da :) men som sagt, når det gjelder utseendet her så er valgmulighetene mange. En av grunnene er jo at det trengs flere deler og mer arbeid for å få til 2 tuter bak. Et effektanlegg med bare en tut på ene siden er mye enklere og lettere og bygge. For de av dere som vil ha det, så er det ingen problem. Billig blir det iallefall :)

Men om vi går opp på 4-5000 kr så har vi et rimelig alternativ til de av oss som mener at MR2 MK2 skal ha enderør på hver side.. og her er valgmulighetene mange :)

uansett... det er opp til fantasien, og lommeboken :P
 #49032  av [BHS]paladin

Jo ja jeg liker tanken........ hvor fort kan du skaffe meg et slikt effektanlegg a ????

#49036  av FireWalk

vi driver og designer det nå.. må prøve og feile litt før vi får lyden akkurat slik vi vil ha den.. Begynner å sveise i morgen. På mandag skal jeg på EU kontroll med bilen, så vi kommer ikke til å feste det før etter det... så innen neste helg tenker jeg alt er på plass. Da vet vi akkurat hvordan vi skal gjøre det, og da er det bare å kjøpe regner jeg med :P
 #49113  av [BHS]paladin

send meg en melding da........jeg må ha det

ps. jeg har gti motoren ikke turbo, og endetutene må være slik at jeg kan steke loff i de :) :) :)

#51181  av turboman

Heisann, FireWalk...

Bare lurte på åssen fremgangen var på effektanlegget du skulle lage... Litt spent på åssen det blir, vettu.

Eller er det lagt litt på is? Var vel du som var uheldig og fikk sparket inn siden på bilen, var det ikke?

#51193  av veghar

FireWalk skrev:vi driver og designer det nå.. må prøve og feile litt før vi får lyden akkurat slik vi vil ha den.. Begynner å sveise i morgen. På mandag skal jeg på EU kontroll med bilen, så vi kommer ikke til å feste det før etter det... så innen neste helg tenker jeg alt er på plass. Da vet vi akkurat hvordan vi skal gjøre det, og da er det bare å kjøpe regner jeg med :P

Nåh kor det går FireWalk bynner det eff anlegget å bli ferdig?

Bilder å litt video. vis bra så e æ handleklar!! :)

Venter i Spenning!!!

#51224  av FireWalk

Turbomann: det stemmer nok desverre det ja... Jeg var på feil sted til feil tid, og et dophue kom og slo til meg, samt ramponerte siden på bilen litt før jeg kom meg unna.. Må prioritere å få fikset dette.. men Effekt anlegg prosjektet er IKKE lagt på is. Han som sveiser for meg er på roskilde nå.. han skulle ha 1,5 ukes ferie.. så jeg regner med at vi får begynt på igjen ikke nå til helgen, men helgen etter.. om alt går etter planen..

Selve effekt potten er på plass nå. Det ble litt mer spark i motoren og litt mer lyd! Men jeg tror vi har brukt en litt for stor potte.. vi overvurderte vel MR2ens motor en del.. så jeg skal sette inn en litt mindre potte for å få mer lyd... som jeg sa, blir litt prøving og feiling før vi har den perfekte oppskriften klar :) Jeg vil jo nødig stresse dette prosjektet slik at ikke alt blir 100%...

Jeg filmet litt fra det vi har gjort hittil. Det blir da "del 1 av 2". ettersom jeg må filme resten når han kommer hjem fra ferie, så setter jeg det sammen til en film, eller lage 2 forskjellige, del en og to. Det som er gjort hittil er å lage nye fester til katalysator, sveise en bøy bort til potten, og en ny bøy ut fra den, og feste på enderør på ene siden.. Har også laget fester til selve opphenget her. Så med andre ord: jeg har nå et effektanlegg med tut kun på ene siden... Dette fordi vi skjønte at vi ikke hadde nok tid, og man kan jo ikke kjøre rundt uten tut i det hele tatt, så vi bare laget en "rask" løsning, intil han kommer hjem fra ferie.
Da skal vi fjerne den siste delen og lage en ny, slik vi får på begge sider.

hmm

#51249  av jsle

ikke helt sikker på dette men er det ikke sånn at en sugemotor skal ha en vis motstand i eksosen, så vis du overdimensjonerer eksosen vil du faktisk miste effekt.

#51259  av FireWalk

Jeg Hørte folk snakket om dette ang fjerning av katalysator også. Jeg har undersøkt litt rundt dette, og det stemmer ikke. Dvs, det blir feil å si at man "mister" hk av å overdimensjonere eksos og fjerne katalysator. Det blir så godt som 0 motstand bak ved slike modifikasjoner, og det som skjer da er at man mister litt hester ved lave turtall (rundt 2000 omdreininger.) men til gjengjeld får man mye mer på høyere turtall. Så det blir egentlig feil å si at man "mister" hester ved å gjøre dette. Det som faktisk skjer er at man "flytter" hestene fra langt nede på skalaen til litt høyere opp på skalaen. Dette blir jo en smaks sak, men om man skal akselrere fort, så kjører man gjerne på høye turtall før man girer, og da får man bruk for hestene der. Så alt i alt så vinner man på dette. Når man ligger og lunker i 80 km/t i 2000 omdreininger så trenger man ikke allverdens kraft.. skal man kjøre forbi noen så girer man som regel ned i 3. uansett, og da får man rundt 4000 omdreininger.. og da er det akkurat HER den økte effekten vil ligge.. Når man kjører aggresivt har man gjerne litt turtall, og da er det her den økte effekten er, og det er jo akkurat her man har mest bruk for den også..