TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ventil tikking, slitt clutch?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #50129  av Magne

Jeg har ikke fått kjørt bilen min så mye etter at jeg kjøpte den hos TG bil.
1991 MR2 Gti, Importert fra Sveits nylig.

Men det jeg har merket meg er en viss tikking fra motoren. Ikke sjenerendes mye liksom men den er der. Er dette normalt? :?

Også lurer jeg litt på om clutchen er slitt. Har kjørt for det meste pent med bilen (veldig redd for den! :D ) Men når jeg for første gang skulle prøve å spinne, fra stillestående, rett fram. Altså 6000rpm og clutch pedalen rett ut. Så ville ikke hjulene slippe! :evil: sjønte fort at det ikke gikk så jeg kutta ut etter et par meter. Men det lukta forferdelig svidd clutch etterpå...
Dette må da være tegn på slitt clutch? (eller er det så vanskelig å slippe?)

TG bil sa at hvis jeg fant noen feil med bilen i begynnelsen skulle jeg bare dra til dem så skulle dem se på det/fikse det. Derfor vil jeg finne ut om det er feil eller om det skal være slik.

Takk for evt svar! :)

#50130  av FireWalk

har selv en 91 modell MR2 GTI.. Jeg greide heller ikke å spinne med den da jeg fikk den. Dette var pga slitt chlutch. Dette er et tegn på at chlutchen er veldig slitt, men ikke helt ødelagt enda.. det vil imidlertid ikke ta så veldig lang tid ( litt avhengig av kjøringen din ) før den tar helt kvelden, og da vil du merke at den slipper bare du gir full gass i 5 giret... plutselig fyker turtallet til værs mens farten uteblir...

Var på toyota og skiftet chlutchen, det kostet 5200 kr. Etter det var bilen helt annerledes å kjøre. Nå er det ikke noe problem å spinne med den. Men det skal sies at jeg ikke gjør dette så mye, pga at jeg vil ting skal vare :)

Da jeg skulle teste om chlutchen min var gåen ble jeg fortalt at jeg skulle gi på skikkelig på 1. giret, til den ikke går mer, også sette den rett i 5. gir istedet for 2. gir.. Dersom turtallet blir liggende veldig høyt, for så å synke sakte... da er chlutchen slitt. Dersom det bare kommet et rykk turtallet med en gang faller lavt dit det skal være i dette giret, da er chlutchen slik den skal være... men bare dette med at du ikke greier å spinne er for meg egentlig nok til å kunne si at den er meget slitt.. Virker som om chlutch er noe som slites fort på disse bilene.. Neste gang min skal skiftes tror jeg jeg skal investere i en skikkelig sports chlutch som tåler litt mer juling... :-)

#50138  av Dalan

FireWalk skrev:Nå er det ikke noe problem å spinne med den.
FireWalk skrev: Virker som om chlutch er noe som slites fort på disse bilene..
No shit Sherlock :D

Apropos spinne, hadde en uggen opplevelse i rundkjøring i stad, slapp fort på våt asfalt gitt :P
Ble ikke no bedre når jeg så en hvit Mondeo bak meg da.. :roll:
Vanlige folk må slutte å kjøpe seg hvite sånne biler! :evil:
De er skremmende

#50140  av hmsilset

Er lurt å la forhandleren skifte så lenge garantien kan
brukes enda.Jeg har ikke inntrykk av at clutchen slites
raskt på disse bilene!Dessuten er det vel lettere å spinne
med 205 dekk med hard gummi enn
235 med myk gummi f.eks :?:

Min spinner såvidt når jeg tar løs,men om den
ikke hadde gjort det så tror jeg ikke det hadde merkes
ved rask akselerasjon uansett.

Vel dette er min mening da :P

#50144  av [BHS]paladin

hmmm bilen min er en Toyota mr2 mkt fra 1991 og jeg har det samme probbet..... det er noe som tikker, det tikker veldig lavt men der er lit iriterenede. Høres ut som 2 klinkekuler som forsiktig men hurtig klinker sammen, på lavt turtal eller når jeg kobler in clutchen hører jeg ingen ting. var det noen som sa 5200 for en clutch :shock: var det ink bytting . syntes det var meget billig. trodde en clutch kossta nermere 20 000 lapper jeg LOOOL!

ps. bilen min med 225 dekk slipper ikke lett ass. prøvde en gang å burne med 235 bak dekk ( mulig jeg gjorde det galt ) tok turtallet opp til nermere 4000 og slapp cluchen fast ut. Den satt seg rett på ræva og begynnte fra et lavt turtal å bevege seg bortover. Ja det lukta svid gummi

#50153  av FireWalk

5200 kr er for chlutch og arbeid hos Toyota forhandler. Prisen varierer nok muligens med noen hundrelapper fra sted til sted.

Jeg har 215 dekk bak, og har ikke noen problemer med å spinne om jeg vil. kan ikke tenke meg at å gå opp til 235 skal være det som skal til for å gjøre spinning umulig...

om jeg gir litt turtall, og så slipper gassen, så burner bakhjula til jeg når turtallsperren.. eller til jeg slipper gassen... Dette oppdaget jeg nermest som et uhell, jeg stod og skulle ut på innfartsveien... såklart midt i rush trafikken.. etter å ha ventet nermere 10 minutter begynte tolmodigheten å ta slutt.. jeg fant meg en marginal luke, og ga FLAT fjøl for å komme meg inn... Burna jo så det stod etter... en sky av svart røyk bak meg, og noen titalls meter med spor bak meg :-) så noen sjokkerte annsikter bak meg i speilet... :-) Jeg fikk også sleng på rumpa, men ratta meg inn igjen mens hjula fortsatte med å spinne... :-) litt artig det der egentlig...

Ford mondeo ja.. klassisk Sivil politibil ;)

jeg får alltid angst når jeg ser slike biler bak meg... Spesielt om det sitter to menn fremme og at bilen har noen uidentifiserbare små lys fremme i grillen.. så begynner jeg å finne ut om det er blålys eller ikke... før jeg vet ordet av det legger jævelen seg ut og kjører forbi.. jaja... bedre føre var.. :p

Jeg har faktisk aldri fått fartsbot før.. og det er en statestikk jeg håper på å holde ved like.. hehe.. :-)

#50187  av chris

jeg tror jeg skal gå for Zinterclutch neste gang, tror den tåler en del juling. koster visst ikke mer enn originalclutch heller.

#50202  av Master

husk at mr2 har mye vekt bak og har du brede gode dekk og du kjører i rett linje skal det mye til for å klare å spinne noe særlig på tørrasfalt med en gti på 156hk. blir vel mest fra stillestående med turtallet skyhøyt.

#50233  av chris

Master skrev:husk at mr2 har mye vekt bak og har du brede gode dekk og du kjører i rett linje skal det mye til for å klare å spinne noe særlig på tørrasfalt med en gti på 156hk. blir vel mest fra stillestående med turtallet skyhøyt.
er mye enklere å bare holde 2.gir og gi jernet midt i ei rundkjøring ja :D

#50263  av Zerpent

chris skrev:
Master skrev:husk at mr2 har mye vekt bak og har du brede gode dekk og du kjører i rett linje skal det mye til for å klare å spinne noe særlig på tørrasfalt med en gti på 156hk. blir vel mest fra stillestående med turtallet skyhøyt.
er mye enklere å bare holde 2.gir og gi jernet midt i ei rundkjøring ja :D
Jepp! :D Merka det her om dagen. Litt vått på veien og sving. Satte bilen i andre og ga alt. Den slapp gitt! :D
Jeg har slitt clutsj. Har prøvd det med høyt turtall i første og gire til femte osv... Men det at den slipper i sving er vel et tegn på at den ikke er helt stupklar?

#50265  av chris

Zerpent skrev:Men det at den slipper i sving er vel et tegn på at den ikke er helt stupklar?
forrige clutchen min var såpass slitt, at når jeg kjørte gjennom vanndammer, så steg turtallet. den klarte rett og slett ikke å holde krafta på hjula i vannmotstand. men faktisk merka jeg det ikke noe særlig på tørt føre før litt senere.

#50280  av FireWalk

Min var så slitt, at om jeg lå å cruiset i 5. gir, og ga bånn gass, så slapp chlutchen og turtallet føk til værs.... fikk vite at chlutchen var så godt som ikke eksisterende når jeg skuftet den.. men det hadde heldigvis ikke kommet seg helt inn på naglene enda.. hehe..

#50374  av kim85

ventil tikking har jeg på min også det er vel en liten sykdom på disse bilene vel har en kamerat med celica GT4 akkurat samme i den. dritt å justere er vel shims å drit der etter hva jeg har hørt hvertfall...

#50461  av [BHS]paladin

Skal sende bilen min på naff tesst...... finner de ut der om clutchen er slitt ?