TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Død 3S-GTE motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #51025  av TCU

Tror jeg greide å ta livet av motoren på bilen får et par uker siden. Kjørte den på vei hjem fra en lengre tur. Plutselig står vannsprøyten gjennom panseret og masse grå røyk. Jeg rakk ikke å reagere engang før jeg hørte DUNK og bilen stod på alle 4 hjula.

Den har vel varmskært seg?

Men er det mulig på så kort tid?
Det gikk maks 10 sek fra jeg så vannet til den stod stille.
Tempraturmåleren sa at bilen ikke var noe varmere enn middels slik den alltid viser.

Toyota skal ha flere tusen bare får å finne ut hva som har skjedd. Jeg tok den på Toyota Jessheim og de tok 500 kr får å si at det ikke var kompresjon i cylinder4, mer gadd dem ikke.

Kan det være noen annen feil enn at den har skært seg? Toyota nevnte noe om at det kunne være topp-pakkning(?)
Hva er best? Bytte motor eller reparere og isåfall hva trenger jeg? blokk og stempler?
Sist redigert av TCU den 30 jun 2004 13:20, redigert 1 gang totalt.

#51061  av sleeper

Ã¥ssen bil har du da?

#51062  av Speeder

NÃ¥ skal ikke jeg si dette for sikkert. Men sjansen er stor for att det er en Celica GT4 ST185 En gul en :)

Stoppet nemlig ved en slik bil som hadde samme symtomen langs e6. Og benyttet samtidig sjansen til å dele ut ett visittkort

#51067  av TCU

hehe, er den gule ja. Celica GT4 2.0 Turbo. 3s-gte motor.

#51079  av Kjelliken

:? Hmm ikke godt å si det der før en har plukket ned motoren og virkelig sett etter hva som har skjedd..

Det er iallefall veldig kjiipt at det har skjedd og vi kondulere..

Men det er en ting som er klart og det er når maskinen er plukket i stykker og en ser at den har varm skjert seg må jo blokken sansynligvis borres opp.. og da blir det fort masse penger av det allikevel. Så da kan en jo se etter en 3 genrasjons motor istedenfor og putte nedi.. komplett med ledningsnett og hele pakka.. da får du i tilleg mere guff også.. :wink:

Og for ikke å glemme meg helt Velkommen inn i varmen her hos oss..
Vi vil gjerne ha bilder av bilen din her ogsåå så har du bilder av den er det bare å legge dem ut.. :wink:

#51083  av TCU

En kamerat av meg og jeg driver å demonterer den nå, så blir spennende og se hva som har skjedd.

Veldig kjedelig er det uansett. Bilen har vært feilfri i over 2 år, så kjørte jeg ut med den og den ble reparert får 70 000. Ny forstyring og en del annet, og etter den ble reparert har det bare vært masse feil med den. Tingene har bare gått i stykker på løpende bånd.

Jeg er ikke helt inne i detta tekniske ennå? 3. gen motor er en motor fra 90 - 93? Jeg kan vel bruke alle 3S-GTE motorer fra denne årsperioden?

Jeg har dessverre ikke noe kamera og ta bilder med, men jeg skal prøve å få ordnet meg et kamera slik at jeg kan legge ut noen bilder av den.

Min ble nylakkert gul i fjor og den vekker bra oppsikt i den fargen.

#51084  av TCU

Speeder skrev:NÃ¥ skal ikke jeg si dette for sikkert. Men sjansen er stor for att det er en Celica GT4 ST185 En gul en :)

Stoppet nemlig ved en slik bil som hadde samme symtomen langs e6. Og benyttet samtidig sjansen til å dele ut ett visittkort
Takket være deg at jeg fant denne utmerkede siten. :)

#51118  av Kjelliken

:D Nei 3 generasjons motor er fra den celicaen etter denne. og den har 243 hk orginalt mot de 204 som du har i din.. :wink: altså 94-ett eller annet.... :wink:

#51120  av TCU

Kjelliken skrev::D Nei 3 generasjons motor er fra den celicaen etter denne. og den har 243 hk orginalt mot de 204 som du har i din.. :wink: altså 94-ett eller annet.... :wink:
Så det vil si at jeg har en 2. gen motor i min? Den løper fra 90-93 og jeg kan også bruke den 3s-gte motoren som sitter i st205 uten problemer?

Er det er bare å ta ut min motor og sette inn en st205 3s-gte motor? Kan jeg bruke samme ledningsnett og alt av deler som er på min fra før av?

Dvs at jeg kan bruke hvilken som helst 3s-gte motor i perioden 90 - 98 da?
Sist redigert av TCU den 30 jun 2004 13:21, redigert 1 gang totalt.

#51122  av Kjelliken

:? vel det hender en får kjøpt komplette motorer med komplett ledningsnett og det er vel og anbefale kan være ecu en er anderledes..

Men motoren i seg selv skal passe rett nedi din bil ja.. :wink:

Bare pass på at det er en 3s-gte maskin så går vel det meste bra tenker jeg.. Men jeg har på følelsen at du må bytte l :wink: edningene også..

#51195  av CelicaTurbo

ledningsnett og ECU må også byttes ja, men ellers passer motoren flott.. det eneste andre jeg kan tenke på er at det er mulig intercooleren fra den nyere modellen Celica er for høy for panseret på mk5, og innsuget står litt forskjellig så det er ikke så enkelt å bruke gamle intercooleren heller..

#51199  av TCU

CelicaTurbo skrev:ledningsnett og ECU må også byttes ja, men ellers passer motoren flott.. det eneste andre jeg kan tenke på er at det er mulig intercooleren fra den nyere modellen Celica er for høy for panseret på mk5, og innsuget står litt forskjellig så det er ikke så enkelt å bruke gamle intercooleren heller..
Så enten trenger jeg en motor fra en ST185 eller jeg kan bruke en motor fra ST205 men da trenger jeg også ledningsnett og ECU samt at jeg trenger å tilpasse gammel intercooler.

Du er sikker på at jeg ikke kan benytte intercooler som står på ST205 eller?

Hvor er de beste stedene å lete etter motorer til Celica?

#51203  av Speeder

http://www.motorimport.dk har endel her inne handlet fra. Men siden er lite oppdatert, så en telefon er nok det lureste

#51205  av CelicaTurbo

prøv http://www.motorimport.dk og hør med dem hva dem har av motor..

Det enkleste er å bruke en samme generasjon motor som du har, men en 3. gen motor har høyere potensiale og gir litt mer effekt fra grunnen av. For å montere en slik trenger du helst en komplett forpart av en ST205 inkludert ledningsnett og ECU. Jeg kan ikke si med sikkerhet om ST205-intercooleren passer under panseret på en ST185, trolig vil det gå men det kan bli rimelig trangt for denne intercooleren er vel 2cm høyere enn en ST185CS intercooler. Om du ikke har en CS bør du også bytte til panseret fra en slik om du skal bruke en ST205 intercooler. Innsuget på ST205-motoren står litt mer sentrert på motoren så derfor vil det være vanskelig å bruke en ST185-kjøler her, du kan gjerne vurdere en frontmontert intercooler. Du kan også bruke en motor fra en 2. gen MR2-motor men da må du bruke din eksisterende girkasse og dynamo må flyttes (du bruker braketter og reim fra din eksisterende motor for å få det til). Jeg aner ikke hvordan dynamoen sitter på 3. gen MR2-motor og om trikset med braketter fra din 2. gen Celica motor funker der..

Du er litt alene om du vil montere en 3. gen motor i en ST185 for jeg kjenner ingen her til lands som har gjort det, men det skal være fullt mulig og motoren skal passe helt fint, men det er jo mulig du treffer på noen nøtter. Jeg anbefaler deg å registrere deg på det britiske forumet http://www.gt4oc.com og søke på forumet der, dem har mye bedre tilgjengelighet på ST205 der og det er garantert noen med ST185 der som har montert en nyere motor.. Ser du en post av en bruker med brukernavnet "Karen" (eller noe lignende variant av det navnet) og med en Castrol-Celica i signaturen så har denne personen en 3. gen motor om jeg ikke husker helt feil..

#51206  av CelicaTurbo

forresten, motorimport.dk har en liste over motoren på websiden men den er ikke oppdatert, du må ringe ham og høre hva han faktisk har inne. Det er flere her som har hentet motorer fra ham og har gode erfaringer..