Det er jo ikke alle biler som har tåkelys.. men om bilen din skal ha det, så skal de være i orden på EU kontrollen. det ER tåkelys i disse lyktene. Reflektor er der også..
La meg forsøke å forklare dette så enkelt som mulig siden jeg tydeligvis gjorde en dårlig jobb i mitt første forsøk.
1. Du åpner bagasjerommet og skrur ut de skruene som holder fast lyktene i hver ende av den senterplata.
2. du brekker ut den gule trekanten på enden lengst på siden og løsner de skruene som er der. Nå er det bare å ta ut lyktene. På baksiden av lyktene er det noen pæreholdere som det står en pære i. Disse er skrudd inn i lykten. Skru dem ut. Når du har skrudd ut alle er selve lykten løsnet fra holderene.
3. Ta så den nye lykten, og skru pæreholderene fast i den. Pærene som står i fra før kan du bruke om igjen, alle untatt til blinklyset, der må du ha en GUL pære, men den følger med lyktene, så bare sett in den.
4. Nå er det bare å skru inn igjen lyktene så er alt vel, dersom vi tar utgangspunkt i at du allerede har fått tak i den nye senterplaten og skjøte ledningene til ryggelysene osv... men det er en helt annen side av samme sak.. her snakker vi om bare lyktene.
Så enkelt er det faktisk. Når du skrur på tåkelysene så vil de lyse bak der.. de lyser også mye sterkere siden pæren til tåkelysene er mye kraftigere... 21 watt er den, mens de vanlige kjørelysene er bare 5 watt (om jeg ikke tar helt feil). Det jeg gjorde var å kjøpe en 5 watts pære og sette inn i tåkelysene. Denne modifikasjonen gjorde jeg på gamle lyktene mine, og jeg brukte om igjen samme pæren.. og det ble meget bra. Reflektoren på begge lyktene er kraftigere enn den til kjørelysene, så lyset blir uansett litt sterkere enn på kjørelysene. Dette problemet løste jeg med en svart sprit-tusj, som jeg tegnet noen streker på pæren med til intensiteten på de to lyktene var lik..
Jeg hadde nylig bilen på EU kontroll. Fikk ingen mangler på Lys. Enda jeg har 5 watts pærer i tåkelysene mine... de bare skrur på bryteren og sjekker at de faktisk lyser, så skriver de "OK" og går videre... sannsyneligheten for at de oppdager dette er meget meget liten

de går ganske fort over alt som skal sjekkes.. så slike småting legger de ikke merke til..
Senterplaten er en annen sak, måtte bruke en hammer og dunke i den metall plata bak der for å få plass til ryggelysene... men det var egentlig alt.. var bare å ta kablene fra de gamle ryggelysene og skjøte på de nye, og sette de inn. skru fast plata og feste lås sylinder osv..
det hele var meget enkelt.. vil påstå at når det gjelder lyktene så er det ikke noe vanskeligere å skifte lyktene enn det er å skifte pære i de gamle... du bare tar de av... skifter dekselet utvendig og setter de på igjen..
håper jeg gjorde meg litt bedre forklart nå..