TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger nye fete lykter til min MR2 1991 mod IKKE kjip org.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#50741  av [BHS]paladin

Skal skaffe meg bilde av bilen, men fantom som er innpå her må fikkse til bilde ,)

#50768  av Zerpent

Spør igjen. Noen som har bilder av disse montert på bil?
Vedlegg
active_baklykter.jpg
active_baklykter.jpg (19.82 kiB) Vist 2484 ganger

#50857  av [BHS]paladin

oi oi er det baklykter ?? ......eller er det hvite blinkere foran??

#50861  av FireWalk

om du ser nederst på bildet så er det slike som skal være på siden bake... så ja.. det er nok helt sikkert baklykter ja ;)

#50879  av [BHS]paladin

Jeg ble nyskjerin nå firewalk..... det må jo være noen som har et bilde av disse...

#50893  av FireWalk

syntes det ser ut akkurat som orginal lyktene pre 94 jeg... bare at det er hvitt glass....

#51101  av erling

FireWalk skrev:syntes det ser ut akkurat som orginal lyktene pre 94 jeg... bare at det er hvitt glass....
Det er det. De ser visst vanvittig kjipe og hjemmesnekra ut. Har sett bilder av dem på bil engang i tiden.

EDIT: Var de her som har/hadde dem: http://www.clearcorners.com/products/toyota/mr2b/

#51569  av turboman

Her er resultatet av sorte baklykter jeg bestilte av VeilSide.

Eneste som mangler nå, er klistremerket mellom ryggelysene, men.. vet ikke om jeg skal ha det, eller ikke.

Modifikasjonen kostet: 3.100 for baklyktene + 2.400 for delene på Toyota.

:)
Vedlegg
nye baklykter.jpg
nye baklykter.jpg (46.24 kiB) Vist 2385 ganger

#51777  av Zerpent

Hvordan går det med lexus lyktene på eu kontroll? Det er vel ikke tåkelys i disse?
Amerikanske utgaver er vel godkjent uten, men hva med de europeiske?

#51797  av FireWalk

det er tåkelys i dem.. er bare å ta innmaten fra de gamle lyktene og skru rett inn.. selv muttern kunne fått det til :-) skru av dekselet tlde gamle og set på de nye... eneste modifikasjonen som må gjøres er ryggelysene.. her må du skjøte på kabelen til de nye ryggelysene som skal være i senterplata... :-)
EU kontroll skal gå fint.. de bryr seg ikke om hva slags ykter man har.. så lenge de lyser og fungerer slik de skal.. og så lenge de forholder seg innen visse regler, noe lexus lyktene jo gjør da de lyser identisk til orginal lysene, bortsett fra at de er runde og lekre og ikke firkantede og kjedelige :-)

#51803  av Zerpent

Ok. :) høres bra ut. Skal ha meg de lyktene snart. Bare skrape sammen penga nå... :roll:

#51810  av turboman

FireWalk skrev:det er tåkelys i dem.. er bare å ta innmaten fra de gamle lyktene og skru rett inn.. selv muttern kunne fått det til :-) skru av dekselet tlde gamle og set på de nye...

Tviler egentlig på at det er så enkelt... klart man kan bruke 2 av lysene til tåkelys, men de mangler jo reflektor. Tror heller ikke du kan sette inn dette fra de gamle, virket som om hele lykta var lagd av "ett stykke"....

Mulig jeg tar feil FireWalk, om du har gjort det selv, men...

...men er det påbudt med tåkelys da, tro?? Har aldri brukt det selv iallefall....

#51820  av FireWalk

Det er jo ikke alle biler som har tåkelys.. men om bilen din skal ha det, så skal de være i orden på EU kontrollen. det ER tåkelys i disse lyktene. Reflektor er der også..

La meg forsøke å forklare dette så enkelt som mulig siden jeg tydeligvis gjorde en dårlig jobb i mitt første forsøk.

1. Du åpner bagasjerommet og skrur ut de skruene som holder fast lyktene i hver ende av den senterplata.

2. du brekker ut den gule trekanten på enden lengst på siden og løsner de skruene som er der. Nå er det bare å ta ut lyktene. På baksiden av lyktene er det noen pæreholdere som det står en pære i. Disse er skrudd inn i lykten. Skru dem ut. Når du har skrudd ut alle er selve lykten løsnet fra holderene.

3. Ta så den nye lykten, og skru pæreholderene fast i den. Pærene som står i fra før kan du bruke om igjen, alle untatt til blinklyset, der må du ha en GUL pære, men den følger med lyktene, så bare sett in den.

4. Nå er det bare å skru inn igjen lyktene så er alt vel, dersom vi tar utgangspunkt i at du allerede har fått tak i den nye senterplaten og skjøte ledningene til ryggelysene osv... men det er en helt annen side av samme sak.. her snakker vi om bare lyktene.

Så enkelt er det faktisk. Når du skrur på tåkelysene så vil de lyse bak der.. de lyser også mye sterkere siden pæren til tåkelysene er mye kraftigere... 21 watt er den, mens de vanlige kjørelysene er bare 5 watt (om jeg ikke tar helt feil). Det jeg gjorde var å kjøpe en 5 watts pære og sette inn i tåkelysene. Denne modifikasjonen gjorde jeg på gamle lyktene mine, og jeg brukte om igjen samme pæren.. og det ble meget bra. Reflektoren på begge lyktene er kraftigere enn den til kjørelysene, så lyset blir uansett litt sterkere enn på kjørelysene. Dette problemet løste jeg med en svart sprit-tusj, som jeg tegnet noen streker på pæren med til intensiteten på de to lyktene var lik.. :-)

Jeg hadde nylig bilen på EU kontroll. Fikk ingen mangler på Lys. Enda jeg har 5 watts pærer i tåkelysene mine... de bare skrur på bryteren og sjekker at de faktisk lyser, så skriver de "OK" og går videre... sannsyneligheten for at de oppdager dette er meget meget liten :) de går ganske fort over alt som skal sjekkes.. så slike småting legger de ikke merke til..

Senterplaten er en annen sak, måtte bruke en hammer og dunke i den metall plata bak der for å få plass til ryggelysene... men det var egentlig alt.. var bare å ta kablene fra de gamle ryggelysene og skjøte på de nye, og sette de inn. skru fast plata og feste lås sylinder osv..

det hele var meget enkelt.. vil påstå at når det gjelder lyktene så er det ikke noe vanskeligere å skifte lyktene enn det er å skifte pære i de gamle... du bare tar de av... skifter dekselet utvendig og setter de på igjen..

håper jeg gjorde meg litt bedre forklart nå.. :-)

#51824  av FireWalk

Måtte bare ut å ta noen bilder nå... så får dere se.. :D
Vedlegg
Som du kan se.. reflektor følger med :)
Som du kan se.. reflektor følger med :)
P1010187.JPG (47.23 kiB) Vist 2302 ganger
lykt23.JPG
lykt23.JPG (48.87 kiB) Vist 2302 ganger
jada, jeg vet senterplaten er feil rødfarge.. skal få den lakkert om igjen ;)
jada, jeg vet senterplaten er feil rødfarge.. skal få den lakkert om igjen ;)
bake89.JPG (57.14 kiB) Vist 2302 ganger
ser ganske heftig ut i skumring :)
ser ganske heftig ut i skumring :)
bak99.JPG (34.61 kiB) Vist 2302 ganger
bak3435.jpg
bak3435.jpg (28.85 kiB) Vist 2302 ganger

#51836  av FalcoN

peeene baklykter :D 8)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6