TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lystgass montering

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#52111  av Dice

Hvis du er villig til å betale for effektøkningen med turbo og kompressor, så go ahead. For det vil bli oppdaget ved eu kontroll, og da for du bot og må betale avgift i tillegg. De kan ikke la være å oppdage matingen.

Mens lystgass, er annerledes. Så vidt meg beskjent, er ikke det blitt ulovlig ennå grunnet at det ikke er et konstant effektøkning. Dessuten kan man fjerne det ved kontroller. Det gjøres ikke hvis du har turbo eller kompressor.

#52112  av FireWalk

Jeg skal ha turbo på min.. han som bygger den sier det tar han noen timer å plukke ned igjen turboen og sette orginal delene igjen.. må bare bygge det slik at det er enkelt å sette av og på.. det er jo bare EU kontroll hvert 2. år. :-) med tanke på at jeg får turboen billigere enn det koster for et NOS sett så er ikke valget så veldig vanskelig..

#52118  av Christian

Jeg eu godkjente bilen min for ett par uker siden, gikk fint det :lol: De har stort sett ikke særlig peiling :wink:

#52120  av Dice

FireWalk skrev:Jeg skal ha turbo på min.. han som bygger den sier det tar han noen timer å plukke ned igjen turboen og sette orginal delene igjen.. må bare bygge det slik at det er enkelt å sette av og på.. det er jo bare EU kontroll hvert 2. år. :-) med tanke på at jeg får turboen billigere enn det koster for et NOS sett så er ikke valget så veldig vanskelig..
Hvis du er involvert i en kollisjon da? Etter tekniske undersøkelser, så vil de finne turbo'n, noe som resulterer i redusert utbetaling.

#52130  av chris

Dice skrev:
FireWalk skrev:Jeg skal ha turbo på min.. han som bygger den sier det tar han noen timer å plukke ned igjen turboen og sette orginal delene igjen.. må bare bygge det slik at det er enkelt å sette av og på.. det er jo bare EU kontroll hvert 2. år. :-) med tanke på at jeg får turboen billigere enn det koster for et NOS sett så er ikke valget så veldig vanskelig..
Hvis du er involvert i en kollisjon da? Etter tekniske undersøkelser, så vil de finne turbo'n, noe som resulterer i redusert utbetaling.
jeg har forstått det sånn at det KAN redusere utbetalingen HVIS kræsjen er som følge av for høy fart, kontra det man ville fått til med original motor. man kan jo vel også forsikre bilen som en turbo, uten å registrere den som det.. eller? koster jo det samme forsikringsmessig.

EU-kontroll har ingenting med effektøkning å gjøre, de skal ikke sjekke etter det. EU kontroll går på direkte sikkerhet på bilen.. lys, bremser, dempere, etc, pluss avgass (skjønt, jeg tror ikke de målte avgass på min på siste EU). De har absolutt ingenting med hva som sitter under motorlokket. Eneste man må unngå når man monterer turbomotor i gti etc, er biltilsynet. Men hvor ofte er man der da? Jeg er der aldri, og har ingen planer om å dra dit heller.

#52143  av jensi

chris skrev:De har absolutt ingenting med hva som sitter under motorlokket.

Den må du nok "lenger ut på landet" med. :lol:
For at bilen skal bli godkjent må effekten være overens med vognkort.

Still spørsmål neste gang du er på EU kontroll:"Jeg har trimmet litt,betyr det noe?"

Tror du ber om trøbbel da :wink: .

Men de sjekker stort sett bare etter oljelekasjer og løse ledninger i motorrommet så det bør gå greit.
Toyota her i mitt distrikt sa til meg at jeg bare måtte komme til de å ta EU kontroll dersom jeg satte i turbo motor,de sjekket ikke.

Jens

Jensi

#52151  av FireWalk

Må si meg enig med JENSI her ja.. Tror ikke de bryr seg noe om trimming.. jeg sa at dersom jeg rent hypotetisk skulle finne på å sette inn Grenrør, effektanlegg samt fjerne katalysator.. hvordan dette ville påvirke EU kontrollen? om jeg da burde vente til etter kontrollen med å gjøre dette? sånn rent hypotetisk sett....
da bare smilte han og sa at jeg bare kunne ta bilen på kontroll nå. De sa at de modifikasjonene kunne jeg bare gjøre, men da måtte de måle avgass FØR jeg gjorde dem så var det ikke noe problem. Han ba meg om å spare de gamle delene, slik at jeg kunne ha på katalysatoren igjen neste gang jeg skulle på kontroll. Virka ikke som om de bryr seg så veldig på Toyota iallefall.. men Biltilsynet er jo en annen sak..
Nå kjenner jeg jo en som jobber på verksted som kan godkjenne bilen min dersom jeg setter på turboen.. tror ikke HAN er så ivrig etter å si ifra iallefall :p

og ang dette med kollisjoner. Jeg har vært med på min del av kollisjoner, samt opplevd at venner og kjente har vært borti saker og ting der bilene har blitt kondemnert etterpå. og jeg har ALDRI opplevd at det har blitt foreatt noen teknisk kontroll...flere av dem hadde jo trimmet diverse også... den ene var jo en BMW som var trimmet ganske mye..
Tror det skal litt til for at de bestemmer seg for å sjekke omdet er en ulovlig turbo der... Så akkurat det tar jeg ikke så tungt.. om ulykken er en direkte følge av høy fart, så kan det jo hende de sjekker... men om ulykken er en direkte følge av høy fart så går det som regel ganske ille for den som kjører, og det er vel stort sett deg selv.. så da tviler jeg på du får svi noe mer for det etterpå, siden du da mest sannsynelig ligger en meter under jorden...

Jeg vet om flere som har turbo på sine biler.. ettermontert sådan, og de har ikke hatt noe problemer med eu kotroller eller noe..

Den som intet våger intet vinner :-)

#52187  av chris

de måler jo uansett ikke effekt på eu-kontroller...

#54116  av sw20

for å si det san så er en eu kontroll for å sjekke om bilen er i sikker kjørbar stand!

lykter
berekuler
akslinger
foringer
BRMSER
frontvindu!
speil
støy

det er no for svarte bare å se på eit kontroll sjema!
står ingenting om motor trimm der!!!
sålenge motoren går e det greit!

enerfeil (1) motoren lager ein rar lyd?? :lol:

Derimot e det verre vist du blir stoppa på veien av politi og biltilsyn!
dei kan komme til å sjekke noe sant!!

men har en kompis som har en audi 80 qatro! med s2 motor og 370 hesta
som blei stoppa av dissa karane! Det eineste han blei bett om å fjerne var ein dekor film i frontruta og så måtte han finne fram papira på senkesettet?

han trodde jo han kom til å måtte høgge heile bilen han,
for e skal love deg at det e ikkje mye på den bilen som e orginalt
audi 80 :roll:

har også ein kompis som krasja ein gammel kadett, med en noe trimma motor (der var faktisk to stempel formye)

fikk ingen ting for det han! :D

så trim å ver glad!!!

#54242  av mralp

noen punkt:

1) Du kan få redusert utbetaling pga høy fart uansett. Spiller ingen rolle slik sett om du har 50 eller 500hp. Har vært mange saker i media også hvor folk har fått avkortinger pga at forsikringsselskapet mener hastigheten var for høy. Men altså, snakker vi om 10-15 år gamle biler uten noen egentlig verdi så gidder skjeldent forsikringselskapene å masse om dette. Det koster jo å få utarbeidet disse rapportene + all kranglingen gjør at det ikke er verd det.
2) EU-kontroll er null problem (som allerede nevnt i tråden). Om du får andre anmerkninger du ikke liker drar du til neste sted.
3) Regn med at det tar ca ei helg å bygge om bilen til orginal.
4) Ved teknisk er det alle frykter at deler plomberes så det ikke lar seg skru før visning. En dyktig mekaniker vil likefult finne veier rundt, er hjernen tilgjengelig er det jo gjort på få timer å skrive et nytt motorprogram som gir vognkorteffekten igjen (Er fult lovlig å ha flere motorprogram). Selv om de skulle plombere hjernen er det så mange måter å strupe effekten på at det vil la seg løse nærmest uansett. Merk at det er uhyre skjeldent slikt skjer, har knapt hørt eksempler på det.

Konklusjon: Trim og vær glad :)

#54653  av Johnny_Bravo

FireWalk skrev:Må si meg enig med JENSI her ja.. Tror ikke de bryr seg noe om trimming.. jeg sa at dersom jeg rent hypotetisk skulle finne på å sette inn Grenrør, effektanlegg samt fjerne katalysator.. hvordan dette ville påvirke EU kontrollen? om jeg da burde vente til etter kontrollen med å gjøre dette? sånn rent hypotetisk sett....
da bare smilte han og sa at jeg bare kunne ta bilen på kontroll nå. De sa at de modifikasjonene kunne jeg bare gjøre, men da måtte de måle avgass FØR jeg gjorde dem så var det ikke noe problem. Han ba meg om å spare de gamle delene, slik at jeg kunne ha på katalysatoren igjen neste gang jeg skulle på kontroll. Virka ikke som om de bryr seg så veldig på Toyota iallefall.. men Biltilsynet er jo en annen sak..
Nå kjenner jeg jo en som jobber på verksted som kan godkjenne bilen min dersom jeg setter på turboen.. tror ikke HAN er så ivrig etter å si ifra iallefall :p

og ang dette med kollisjoner. Jeg har vært med på min del av kollisjoner, samt opplevd at venner og kjente har vært borti saker og ting der bilene har blitt kondemnert etterpå. og jeg har ALDRI opplevd at det har blitt foreatt noen teknisk kontroll...flere av dem hadde jo trimmet diverse også... den ene var jo en BMW som var trimmet ganske mye..
Tror det skal litt til for at de bestemmer seg for å sjekke omdet er en ulovlig turbo der... Så akkurat det tar jeg ikke så tungt.. om ulykken er en direkte følge av høy fart, så kan det jo hende de sjekker... men om ulykken er en direkte følge av høy fart så går det som regel ganske ille for den som kjører, og det er vel stort sett deg selv.. så da tviler jeg på du får svi noe mer for det etterpå, siden du da mest sannsynelig ligger en meter under jorden...

Jeg vet om flere som har turbo på sine biler.. ettermontert sådan, og de har ikke hatt noe problemer med eu kotroller eller noe..

Den som intet våger intet vinner :-)

Dette er forsåvidt sant men det som er synd er jo at du får kun igjenn det bilen er forsikret for, hvis det skjer en ulykke. så hvis du har brukt 100.000 kroner på å trimme en bil så er jo dette sure penger når bilen blir kondemnert. Jeg ble påkjørt bakfra en gang så bilen ble kondemnert. det eneste jeg fikk lov til å ta ut av bilen var stereo anlegget. men jeg fikk jo tilbudet om å kjøpe bilen tilbake av forsikringsselskapet da :)
 #54657  av PwRmAd

[BHS]paladin skrev:........allerede har 2 stk dødd i norge pga amatørmessig montering av lysstgass
:roll:
Nyskjerrig jeg nå, hvordan har disse omkommet pga. amatørmessig montasje?

Syns Naws er helt kult jeg, masse biler her nede med det, og å kalle det juks blir jo litt feil, montere større turbo også juks da eller?? eller hva med 112 octan bensin og høyere ladetrykk? næh, alt som kan trø's ned i motoren som kommer ut på hjula...det er gøy :twisted:

Det som er så glimrende med nitrous er at det er hester på boks, så du kan beholde motoren din standard, med og bare sprute på litt ekstra når det trengs, og hvis man ikke overdriver så spiller det liten rolle for motoren også.

#54659  av FireWalk

tja... 100.000 kr for å trimme en MR2 er jo litt vel drøyt da. Da burde man kanskje heller kjøpt seg en som hadde sinnsykt med gamp i utgangspunktet. Men når det gjelder trimming så har jeg ikke brukt så alt for mye.. Fjerna katalysator, satt på effektanlegg, powerfilter osv.. de vanlige modifikasjonene..

men Ang dette med forsikring, jeg har jo gjort mye annet på bilen.. lakkering av lister, kanaler osv.. nye baklykter, nye blinkere fremme og på siden, mye nytt inni bilen, senkesett, gule koni sport dempere (justerbare), felger, effektanlegg, og diverse styling.. anlegg osv..

Som sagt før her, om jeg da krasjer så får jeg kun gjen det bilen er forsikret for. Er det mulig å få en Takst på bilen slik den er nå, og så betale forsikring utifra det, slik at jeg da får igjen for det den FAKTISK er verd pr. i dag?

#54794  av Christian

Skadete biler blir vel alltid taksert...? Det har i alle fall mine blitt. Hør med selskapet ditt du, tror nok du får igjen endel :)
Synd med bilen din foresten, må være utrolig surt :?