TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Olje til drivverket - ST185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #41532  av CelicaT4WD

Hva slags olje er å anbefale til hhv girkasse, frontdiff, senter - og bakdiff?
Er det klønete å få tømt og fylt disse igjen?

#41533  av larsst185

jeg bruker 75/90 olje på fordelingskasse og gearkasse og 90LS olje på bakaksel.Det er rimelig greit å komme til avtapping og påfylling foutsatt at bilen henger på en bukk.

#41535  av CelicaTurbo

Jeg har ikke byttet på min enda :oops: Men, en ting som jeg mener er verdt å si og som jeg mener å huske å merke meg når jeg har undersøkt fremgangsmåten for dette er at det er to tappeplugger for giroljen fremme; en for girkassen og en for fordelerkassen. Men siden fordeler og girkasse er bygget sammen til en enhet så er det kun ett fyllehull for begge kassene.. antar Lars kan verifisere om dette stemmer?

Ellers har jeg det vanlige tipset: vær sikker på at du får av fyllepluggen før du skrur ut tappepluggen :) Og kjøp nye pakninger til pluggene, koster ikke mye det.

Husker ikke hvor mange liter det der er totalt, men du skal ihvertfall fylle til giroljen er på nivå med påfyllingshullet (altså til det begynner å renne ut) :)
 #41538  av Soppen

Pass på at du får fylt den fremre kassa helt opp. det at den begynner å renne betyr ikke automatisk at den er full. bare at det tar ganske lang tid for at fordelingskassa fyller seg opp. så fyll på og la det jevne seg for da å fylle på mer..

#41539  av larsst185

Soppen:Helt riktig
 #41540  av Gøran

Hallo.. Visst ikke jeg tar heil feil så skal ST185 ha helt spesiell girolje.. Den va iallefall sinnsykt dyr!!! Kan skjekke det opp over helgen...

#41545  av larsst185

står oppgitt hos toyota til det jeg skrev tidligere..Seff syntetisk og den er jo ikke akkurat billig.Men skal ikke ha noen spesial olje.
 #42261  av Gøran

ST185 skal ha Toyota super gear oil (som er sinnsykt dyr!!) eller vanlig GL5 på girkassen og GL5 SAE75W90 på diffene...

#42268  av sindrejl

noen som vet hva olje st162 bruker? trenger nok å skifte det.. aner ikke hvordan jeg gjør det though. Noen påstod vanlige biler måtte ut med girkassa for å bytte olje!?

#42269  av Christian

Det sitter tappeplugg og påfyllingsplugg på de fleste biler...

#55856  av Soppen

Det skal ihvertfall ikke gl5 olje. for det er en LS :shock: olje og den spiser opp alt som heter gule metaller i kassa dvs synkrorimger fks. Bruker du denne olja kan du forbrede deg på en girkasse overhaling

#55858  av larsst185

LS olje på bakaksel jo.....

#55950  av larsst185

Klipte og limte fra Toyota data fra jobb.autodata sier LS (limited slip) på diff bak,men stoler heller på toyota data;Girkasse, liter 5,2 (APi. GL-5. 75W/ 90)
Differensial, liter 1,1 (APi. GL-5 80W/ 90W)
Mener bestemt at det sto en lapp bak på diffen min med innskrifta LSD.Som betyr at diffen skal ha 90 LS olje,menmen....