TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• wg

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

wg

#56444  av GT4 CS

Noen som har byttet wastegate på en carlos før? Trur min har gjort jobben sin nå. Får kun ladet 0,95 bar. Noen ganger lader den 1 bar på 4 og 5 gir. Vet man får nye for ca 1300 riksdaler. Det jeg da lurte på om det er mulig og få ut wastegaten uten og ta ut turboen. Det er en møkkajobb jeg vet alt om etter grenrørbytte. Det er vist ikke mulig og overhale den som sitter der orginalt når den er så gammel. Før hadde jeg jo null problem med og få fuelcut slik at tenna satt klistra i rattet og snusen sprutet i frontruta. Om jeg kjører uten bc så lader bilen kun 0,5 bar og da går den jo som en bøtte møkk. Så det tyder jo på at problemet ligger i wg min. Noen som har samme problemet? Husker ikke om jeg skrev det før. Men bilen daua helt her for et par uker siden. Var coil som sa takk for seg. Etter og ha fått ny coil ble bilen helt ny og all nøkking da ladetrykket kom er borte. Var som og få 100 hk xtra oxo, biln går mye bedre nå en før på samme ladetrykk.

#56451  av CelicaTurbo

hm, kanskje jeg også skal prøve ny coil på min bil da..

men, angående wastegaten hadde jeg undersøkt litt mer før jeg prøvde å bytte den for om den er sliten og slapp burde den gi mindre trykk enn 0.5bar (siden dette er trykket den skal gi som standard når ingen trykkjustering er koblet til), men, det er jo mulig at fjæren er blitt slapp slik at den blir presset opp når det er mye eksosgasser da..

Aner ikke om den kan løsnes uten å ta ut turbo men det blir rimelig trangt i så tilfelle :?

#56454  av GT4 CS

Mente det var ifra 0,7 til 0,8 den ladet orginalt jeg da. Ja er utrolig trangt der. Og vil helst slippe og ta ut turbo en gang til :D Ja med ny coil ble det en helt annen verden, før hente det at turbo ladet maks men farten økte ikke, lugget og gikk dårlig mens andre ganger dro den bra. Kan ikke sammenlignes med nå. Mener coilen kostet 1200kr jeg.

#56458  av kennethx

0.7-0.8 er vel med tvsv i 3-4-5 gir, kobler du fra den skal den lade 0.4-0.5 slik som Krisitian sier. Altså da uten noen form for boost controll bortsett fra den mekaniske wastegaten...

#56461  av GT4 CS

Slik og forstå ja. Har kobblet ut tvsv. Har ikke prøvd og kjøre uten bc med tvsv innkobblet. Og da jeg prøvde uten bc var det kunn på 1,2 og 3 gir. Vet du hvor feilen kan ligge om det eventuelt ikke er wastegaten. Har tenkt tanken på katalysatoren, at den kan ha blitt tett pga bilen sota noe så sinnsykt før. Mulig det blir for mye trykk i eksoshuset at turboen ikke klarer og bygge opp nokk trykk. Er vel kun der det eventuelt kunne ligge en feil om det ikke er wastegaten, er jo andre ting om eksosannlegget var deformert el noe, men det er det ikke. Og bc min er bra den, fra turbosmart med dobbel justering. Skal jo og sies at det frister MYE med elektronisk bc. Fikk et bra tilbud hos crazy tuning for ca 1 år siden, men da hadde jeg desverre ikke penger til det. Men orginalt uten bc så lader altså bilen o,5 bar på 1 og 2 gir og ca 0,75 på 3,4 og 5 gir.

#56469  av vegar85

bilen min ladet orginalt 0,6

#56473  av GT4 CS

Jau husker det :D Har dutt orden på problemene dine med fuel cutn? Hørte du hadde prøvd en annen turbotrykksmåler og. Virker jo nesten som at du har en annen hjerne en orginal cs hjerne. Vet ikke helt hvordan fuelcut virker med ecu. Kan jo og være at fuelcutn din er ifra en vanlig gt4 og da. Du kan jo eventuelt sjekke opp delenr på den som sitter i bilen din med toyota og da.

#56474  av CelicaTurbo

Som Kenneth skriver er trykket normalt 0.45-0.5 når T-VSV er koblet ut slik du har gjort..

Ellers har ikke jeg noen forslag om hva som kan være problemet, men er det slik at du aldri får mer enn 0.9 bar trykk, eller detter trykket ned på høyere turtall? Det er godt mulig at wastegaten begynner å bli slapp men det er litt kjedelig å bytte den bare for å prøve.. Jeg har også hørt at en elektronisk bc vil være flinkere med å motvirke en dårlig wastegate men det er også en dyr prøve, aller helst skulle du ha lånt deg en elektronisk ventil om du kjenner noen i området..

#56475  av GT4 CS

Turbotrykket faller ved ca 5500. Ja kan jo prøve og få lånt meg en elektronisk bc og, tar ikke lange tia og montere bare får en test. Kan jo og være mye sot i eksoshuset slik at spjellet til wastegaten ikke virker slik den skal. Elektronisk bc er jo helt klart det beste. Den justerer jo trykket hele tiden slik at du har det trykket du har justert den på avhengig av om det er sommer og vinter. Mye mer presist

#57568  av Gjertsen

problemet mitt er at bilen ikke vil lade mere enn 0.5 i alle gir. enda jeg har effektannlegg...
Hva nå enn bc og t-vsv greiene er så høres det ikke så billig ut. non som kan forklare hva det er ?

#57605  av CelicaTurbo

GT4CS: om trykket ditt faller ved 5500 og oppover så er vel det helt normalt med mindre du har en hybridturbo som er konstruert for å gi mer luft på høyt turtall?

Gjertsen: det trenger ikke å være dyrt i det hele tatt, men du burde få noen som kjenner litt til disse motorene til å undersøke hvordan slanger er koblet rundt wastegaten din, og å levere bilen til verksted tror jeg ikke du bør gjøre sånn umiddelbart; stort sett har dem ikke peiling på bilen overhodet og jeg tviler på at dem vet hva dem skal se etter med mindre en av mekanikerne eier en bil med denne motoren :? Er det et lokaltreff i ditt område så undersøk om noen av dem som vil møte der er villige til å ta en titt :)