TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vann pumpa til ic`en min virker ikke

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #55832  av maxgets

vann pumpa til ic`en min virker ikke, er det bare å bytte den da eller er det noe jeg kan sjekke eller gjøre ellerno som kan få den til å virke?:)

og er det farlig å kjøre når den ikke virker?

og ett siste spm; hvordan gjør dere når dere har renset ic(om dere har gjort da:))

#55849  av Gjertsen

Dette hørtes ikke bra ut!
Har dessverre ikke peil på det der, men ville da tru at det ikke er så bra å kjøre når IC'n ikke funker...

#55853  av Soppen

Nei dette hørtes ikke bra ut. Ikke noe særlig å kjøre med heller. I værste fall kan turboen skjære seg og det blir enda dyrere. Men mål om du har strøm fram til pumpa. er det det har du jo utelukket et rele eller sikring. Skift den pumpa du så slipper det å bli enda dyrere. Lykke til :lol:

Carlos sainz 2489

#55956  av sleeper

Soppen skrev:Nei dette hørtes ikke bra ut. Ikke noe særlig å kjøre med heller. I værste fall kan turboen skjære seg og det blir enda dyrere. Men mål om du har strøm fram til pumpa. er det det har du jo utelukket et rele eller sikring. Skift den pumpa du så slipper det å bli enda dyrere. Lykke til :lol:

Carlos sainz 2489

Turboen skjærer seg vel ikke selv om den pumpa ikke går....
det som skjer er at du får alt for høy insugstemp fordi du ikke får kjøla vannet som er i ic!
da kan du få tenningsbank som brenner stempel osv......
men ville ikke tru at det er noen prob og kjøre rolig så lange du ikke får noen høyt turbo trykk!

#56009  av CelicaTurbo

å kjøre uten pumpe er ikke så ille som det høres ut som.. vann har en ganske høy buffer for temperatur, og dvs at når du kjører normal cruising vil faktisk innsugsluften kjøle vannet som står i IC. Det er også grunnen til at pumpen kun går når det er positivt trykk i manifolden som orginalt.. Det vil i praksis si at den vannkjølte intercooleren er ganske effektiv selv uten vannstrømning, det vil kun være et problem om du gir bånn gass på høyt trykk over lengre tid hvor IC ikke får muligheten til å kvitte seg med den lagrede varmen i vannet.. i tillegg kan bilen oppleves dau i det første minuttet når man starter med en varm motor, pga at da er vannet varmet opp fra motoren mens bilen stod parkert, og det tar litt tid å senke temperaturen igjen..

men, å bytte pumpe kan være litt leit, så langt jeg har forstått fra det britiske forumet eksisterer ikke denne pumpen i Toyotas lagre lengre, kun pumpen fra ST205 er tilgjengelig og den koster seriøst mye penger.. da kan det være aktuellt å finne en annen pumpe for 12V som kan gjøre jobben istedet. I tillegg: er du helt sikker på at pumpen ikke fungerer med tanke på at den orginalt ikke skal gå når motoren går på tomgang eller når du cruiser rolig rundt? :) Det skal være mulig å se vannet i intercooleren bevege seg om du ruser opp motoren skikkelig men det er ikke lett å se noe bevegelse i den intercooleren som jeg monterte i min bil..

#56011  av Jorgenengdal

mange gode grunner til å få fikset pumpa fort altså...

noen andre ic spørsmål.

* Etter som det står i alltrack sidene skal det gå ann å få pumpa til å gå konstant. ( i steden for at den pumper 30 sek hvert 3 min (hvis jeg husker riktig??? ) men finner ikke den styringsboksen som det er referert til (har en annen boks der oppe bak hanskeromme) Noen som har gjort eller vært borti dette før?

* ic bruker Langvarig kjøleveske (Rød, som ikke må blandes med vanlig)
hvor ofte skal den skiftes, og noen tips der? erfaringer?

:)

#56034  av maxgets

CelicaTurbo skrev:å kjøre uten pumpe er ikke så ille som det høres ut som.. vann har en ganske høy buffer for temperatur, og dvs at når du kjører normal cruising vil faktisk innsugsluften kjøle vannet som står i IC. Det er også grunnen til at pumpen kun går når det er positivt trykk i manifolden som orginalt.. Det vil i praksis si at den vannkjølte intercooleren er ganske effektiv selv uten vannstrømning, det vil kun være et problem om du gir bånn gass på høyt trykk over lengre tid hvor IC ikke får muligheten til å kvitte seg med den lagrede varmen i vannet.. i tillegg kan bilen oppleves dau i det første minuttet når man starter med en varm motor, pga at da er vannet varmet opp fra motoren mens bilen stod parkert, og det tar litt tid å senke temperaturen igjen..

men, å bytte pumpe kan være litt leit, så langt jeg har forstått fra det britiske forumet eksisterer ikke denne pumpen i Toyotas lagre lengre, kun pumpen fra ST205 er tilgjengelig og den koster seriøst mye penger.. da kan det være aktuellt å finne en annen pumpe for 12V som kan gjøre jobben istedet. I tillegg: er du helt sikker på at pumpen ikke fungerer med tanke på at den orginalt ikke skal gå når motoren går på tomgang eller når du cruiser rolig rundt? :) Det skal være mulig å se vannet i intercooleren bevege seg om du ruser opp motoren skikkelig men det er ikke lett å se noe bevegelse i den intercooleren som jeg monterte i min bil..
hmm, har en code 54(kjøleveskenivå eller pumpe) og jeg har prøvd å fylle på veske og kortslutte kabelen til føleren men har fortsatt feilkoden..
da skal det egentlig bare være pumpa igjen.
fikk pris fra toyota på nye pumpe i dag, over 6k :shock:

har du eller noen forslag til annen pumpe som kan brukes? evt. hvilke "krav" den må ha?

#56037  av Speeder

CelicaTurbo skrev:å kjøre uten pumpe er ikke så ille som det høres ut som.. vann har en ganske høy buffer for temperatur, og dvs at når du kjører normal cruising vil faktisk innsugsluften kjøle vannet som står i IC. Det er også grunnen til at pumpen kun går når det er positivt trykk i manifolden som orginalt.. Det vil i praksis si at den vannkjølte intercooleren er ganske effektiv selv uten vannstrømning, det vil kun være et problem om du gir bånn gass på høyt trykk over lengre tid hvor IC ikke får muligheten til å kvitte seg med den lagrede varmen i vannet.. i tillegg kan bilen oppleves dau i det første minuttet når man starter med en varm motor, pga at da er vannet varmet opp fra motoren mens bilen stod parkert, og det tar litt tid å senke temperaturen igjen..

Bare så det er sagt, dette er en ST205 ;)

Fungerer den på samme måte, att pumpa kun går når det trengs?

#56040  av CelicaTurbo

Det skal fungere på samme vis på ST205 ja men på alle spørsmål om ST205 kan det være lurt å spørre folka på http://www.gt4oc.com for dem kjenner disse bilene bra.... mens http://www.alltrac.net er det siste stedet man spør siden disse ikke kjenner til noen annen vannkjølt IC enn den som er montert på ST165 :wink:

og, angående at det er mange grunner til å fikse pumpen fort også.. så klart er det det, mine påstander bør tolkes relativt.. Det var ment som en avdramatisering av hva som ble skrevet før min post hvor man omtrent kunne forvente at motoren kunne havarere når som helst :wink:

#56047  av maxgets

vet noen hva som må kreves av en pumpe jeg kan bruke a?:)

#56050  av sleeper

hehe.... ta en gammel høytrykkspyler og ta pumpa fra den... :shock:
neida... hvis du leiter litt rundt på forskjellige forum i verden så får du noen noen dele nr på pumper du kan bruke...

(foresten så har jeg en pumpe fra en st165 som jeg ikke bruker og er i god stand) (er en del mindre en den du har men det kan jo funke som en nød løsning??)

#56054  av maxgets

sleeper skrev:hehe.... ta en gammel høytrykkspyler og ta pumpa fra den... :shock:
neida... hvis du leiter litt rundt på forskjellige forum i verden så får du noen noen dele nr på pumper du kan bruke...

(foresten så har jeg en pumpe fra en st165 som jeg ikke bruker og er i god stand) (er en del mindre en den du har men det kan jo funke som en nød løsning??)
du vet ikke om noen steder de har dele nr på pumper? finner ingen jeg :oops:

Hvor mye skulle du evt. hatt for den pumpa di?

#56501  av maxgets

har foresten overhaldt pumpa og den funker som gull igjen nå:)