TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gt4 v.s. carlos sainz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#60105  av GT4 CS

Skal ikke være enkelt dette her. Men uansett forskjellen i bilene synes jeg at begge er to sinnsykt rå biler. Det er jo ikke store forskjellene i en standard evo og en T.M.E heller :D

#60121  av CelicaTurbo

vel, jeg prøver å klarlegge hva som er myter, og hva som stemmer relativt til amerikansk modell, men det er fremdeles en del som er usikkert da og jeg tror ikke disse forskjellene egentlig er dokumentert 100% korrekt noe sted annet enn hos dem som designet modellene :?

Men, det er ihvertfall klart at CS har en del forandringer i forhold til den tidligere modellen, men det er ingen revolusjonære forandringer av noe slag, og de viktigste forandringene er fremdeles dem som er mest tydelig (som IC og frontfanger for bedre kjøling, og lavere vekt).. det meste annet ser mer ut til å være mer ubetydelige ting som tilsammen forbedrer bilens nytte i rally på en ganske vesentlig måte, og det var vel akkurat hva som var hensikten :)

....men, en av tingene jeg lurer på er hvorfor Toyota leverte ECU med fuelmaps til høyere trykk i CS? Det har jo ingen nytte for rally siden de her uansett ikke bruker orginal ECU, og det har heller ingen nytte for vanlige førere av bilen (i Toyotas øyne).. kanskje det var med tanke på amatørrally/standardklasser osv?

#60126  av GT4 CS

Helt enig ang ecu og fuelmaps. Er nokk mest pga muligheten til enklere og skaffe mere hester for de som ikke kløværn tyter ut av lommeboka på, og det at det skal være enklere og bygge rallybil ut av den. Etter at jeg fjernet cat så er motoren utrolig lett og go og ha med og gjøre, med et komplett effektanlegg hadde det så klart hjulpet mer. Så enkelt og skaffe mere hester,men det får man jo i en gt4 og vel,men ikke like mye på orginal ecu? Har etterlyst info om bilen på et rally forum, så kansje noen der kan være hjelpsomme? Ikke fått sendt mail til toyota norge enda men har skaffet meg tlf nr til en som har med teknisk og gjøre og vistnokk har peil på bila. Hvor mye veier gt4 da? Ja hadde vært greit og fått bekreftet info på bila slik at man slipper alle myter. Så har man det svart på hvitt :D

#60128  av 2fast4u

Følgende er klippet fra Toyota`s presseinfo Mars 1992

TOYOTA CELICA TURBO 4WD CARLOS SAINZ
Technical Specification

ENGINE 3S-GTE 4 cylinder, in-line. Turbocharger
with water cooled intercooler
Valve mechanism 4 valves per cylinder. DOHC
Bore and stroke 86 mm x 86 mm
Capacity 1998 cc
Compression ratio 8.8:1
Fuel system Electronic fuel injection
Fuel type 95 RON unleaded (3-way catalytic converter)
Ignition Transistorised
Power output 205 bhp at 6000 rpm
Torque 203 lb ft at 3200 rpm
Battery 12V 48 amp hr
Alternator 12V 80A

Maximum speed 143 mph
0-60 mph 7.6 secs
0-400 m 15.4 secs

Speeds in gears -
1st 34.8 mph
2nd 61.5 mph
3rd 93.8 mph
4th 128.6 mph

Fuel consumption- urban
23.3 mpg (12.1 litres/100 km)
56 mph 37.7 mpg (7.5 litres/100 km)
75 mph 30.1 mpg (9.4 litres/100 km)

Towing capacity with/ 1200 kg/600 kg
without brake
Fuel tank capacity 68 litres

DIMENSIONS
Length 4425 mm
Width 1745 mm
Height 1300 mm
Wheelbase 1475 mm
Track 1445 mm
Overhang Front 1000 mm
Rear 900 mm
Ground clearance 150 mm
Kerbweight Front 910 kg
Rear 610 kg
Total 1520 kg
Gross vehicle weight Front 1015 kg
Rear 875 kg
Total 1890 kg
Cd 0.35

TRANSMISSION
Clutch Diaphragm spring, single plate
Transaxle type E151F
Ratios
1st 3.583
2nd 2.045
3rd 1.333
4th 0.972
5th 0.731
Reverse 3.545

Diff ratios Front 3.933
Centre 0.341
Rear 2.928
Rear diff Torque Sensing Type

SUSPENSION
Front and rear MacPherson struts with anti-roll bars
Spring rate Front 30.0 N/mm
Rear 28.5 N/mm
Anti-roll bar front/rear Torsion, 27 mm dia/l8 mm

BRAKES
Front Ventilated discs 277 mm dia with tandem
7 in x 9 in servo assistance
Rear Discs 288 mm dia with tandem
7 in x 9 in servo assistance
Parking brake 170 mm drum acting on rear

STEERING
Ratio Rack and pinion 16.8:1, 2.7 turns lock to lock
Power assistance Spool Valve
Turning circle (tyre) 11.0 m
Front toe-in 0 mm
Front camber -10’
Castor 1° 10’

WHEELS AND TYRES
215/50 VR 15 Dunlop on 15 x 6.5jj alloy wheels

#60129  av GT4 CS

Finner du det samme på gt4 og el? En pressemelding altså :D

#60136  av tojo

:D Enda litt GT4 CS info(forskjeller)
- Frontfanger
- Har ikke tåkelys standard
- Panser ekstra kjøling til register
- Bakfanger redesignet for å redusere vekt
- Forandring på baklys seksjonen
- Vannkjølt intercooler
- Kjølevifte 160W isteden for 120W
- Bunnpannebeskytter redesignet for å redusere vekt
- Eksosanlegg mer dynamisk demper + annen bakpotte
- støttebukk for mellomaksling(drivaksling)
- Slaglengde på Clutch redusert fra 145mm til 125mm
- Gear shift redusert fra 68mm til 55mm
- Støtdempere
- Hjuloppheng foran: Vorlauf geometry is used, the kingpin offset is reduced and the lower L arms are anchored to a front chassis member for greater rigidity
- Hjuloppheng bak :mere negativ camber og andre dempere.
- Gummikobling styreaksling
- LSD :større anleggsflater mellom snekkehjul og kronhjul ++
- Trippel synchro på andre gear,og dobbel på tredde gear.
- Nummerplate ovenfor gearstang m/ CS signatur
- Ratt
- Short shift gear
- Deksel(panel) innvendig
- Oppbevaringsrom i midtkonsoll
- Innsprut EFI isteden for L-Jetronic
- :D CS veier 1520kg og GT4 veier 1430kg. ???forklar dette???
- Bensintank CS 68liter og GT4 60liter

#60141  av CelicaTurbo

At det er forskjellig innsprutmekanisme ante jeg ikke, og egentlig vet jeg ikke om jeg skal tro på det heller?

Og jeg har sett flere folk komentere at CS er tyngre enn vanlige GT4, men Kenneth sin bil er ca 80kg lettere enn min (men han har en basismodell uten takluke, stereo, AC osv), i tillegg til at CS har flere triks for å gjøre bilen lettere.. I vognkortet står vekten på min bil til 1500kg mens jeg har veid den til 1520kg uten fører på biltilsynets vekt her i Bergen (samme vekt som Kenneth veide sin) :) Jeg vet ikke hvorfor så mange sier at CS er tyngre jeg?

#60147  av gt4 carlos saintz

cs en min er ihvertfall tung. står 1500 i vognkort men minste eg har vegd min på biltilsynets vekt er 1680 kg...
Da uten reservehjul og sub og alt anna som tynger....;)

#60154  av CelicaTurbo

jøss, det er jo vesentlig mer enn min bil.. men denne vekten var med fører eller?

#60161  av GT4 CS

Jeg og var sikker på at cs var tyngre en gt4 pga forsterket karroseri, en jeg møtte gjennom jobben som kjører rally og har kjørt cs i rally påsto det. Ekstra sveiseskjøter osv. Men har ikke fått bekreftet dette noe sted. Stoler på han da han har drit peil. Men husker ikke navnet hans lenger så klart. Neste gang jeg treffer han skal jeg prøve og ordne litt teknisk info ut av gutten. Han sitter på mye dokumentasjon sa han

#60164  av CelicaTurbo

.. men det henger ikke sammen med at Kenneth sin bil er vesentlig lettere enn min? :roll: Mye usikkerhet her gitt, men jeg har jo ikke grunn til å betvile den andre veiingen heller da. Men, angående ekstra sveiseskjøter er jo slikt noe racingteamene pleier å fikse etter at bilen er tatt fra samlebåndet og strippet totalt ned? Men det er godt mulig at Toyota valgte å gjøre dette på fabrikk så klart men vil virkelig ekstra sveisepunkter øke vekten så forferdelig mye? :?

Vi skulle fått veid bilen til Kjelliken på samme vekten som meg og Kenneth da :)

#60171  av GT4 CS

Mulig de har brukt noe tykkere stålkvalitet i cs og. De lagde jo 5000 av den for og få godkjent den som bruk i rally. Hadde de brukt gt4 og ikke hatt cs utgaven har de ikke lov og bytte stålkvalitet, kun ekstra sveiseskjøter. Men er jo kun spekulasjoner ifra min side. Ekstrautstyr som ac,el vinduer osv veier mye det og. Jeg veide min til 1525kg. Men vet ikke nøyaktigheten til vekta da

#60181  av CelicaTurbo

Det er vel mer sannsynlig at det er stålet som gjør forskjellen om den er tyngre.. men men, det blir vel bare funderinger og ingen konklusjoner tenker jeg.. :?

#60184  av Morten

CelicaTurbo skrev:....men, en av tingene jeg lurer på er hvorfor Toyota leverte ECU med fuelmaps til høyere trykk i CS? Det har jo ingen nytte for rally siden de her uansett ikke bruker orginal ECU, og det har heller ingen nytte for vanlige førere av bilen (i Toyotas øyne).. kanskje det var med tanke på amatørrally/standardklasser osv?
Mener å ha sett et sted at alle 2.gen 3SGTE SW20/ST185 har dette i ECU'en, men i motsetning til CS'en er tilgangen låst... Var et firma i statene som "unlocka" disse mener jeg. Vet ikke hvor relevant det er i denne sammenhengen men... :wink:

#60231  av CelicaTurbo

hm, joda.. det stemmer som du sier ja, tenkte ikke på det gitt.. det er TechTom (asia) som har utstyret for å "låse opp" dem kartene, og tidligere var det G-Force som leverte dette i USA men dem avsluttet virksomheten for noen år siden, men nå nylig er det LB eller en av dem andre kjente på mr2oc.com som har startet med samme tilbudet..