TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forskjeller pÃ¥ ulike Supra-modeller?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #59827  av JahnTolo

Noen som har peiling på hva som er hovedforskjellen på Supra med euro-specs og japan-specs...utenom høyrestyringen da seff.. :p

vurderer å kjøpe japan importert 94-96-modell.. Får sinnsykt gunstige priser på Supra i Japan ihvertfall....

noen som har eller vet hvor jeg finner bilder av Supra med den nye typen lykter?

------------------------
Jahn Tolo, Bergen

#59828  av CelicaTurbo

bilder av lyktene har blitt vist på forumet her tidligere, du finner dem gjerne om du bruker søkefunksjonen :) Ellers antar jeg at @lpher her på forumet kommer med en liste over forskjeller så snart han ser posten din :wink:

#59856  av @lpher

Er blitt busy her på jobb i dag...men vil komme med en utfyllende liste over forskjellene på forskjellige mkIV Supras, som CelicaTurbo sier, senere idag :D

@lpher
 #59914  av @lpher

JahnTolo skrev:Noen som har peiling på hva som er hovedforskjellen på Supra med euro-specs og japan-specs...utenom høyrestyringen da seff.. :p
Hmm...dette er de forskjellene jeg kjenner til ihvertfall :)

JDM
280hk/323 ft/lb (97+ med VVTi - 338 ft/lb)
Dyser: 430cc
Turbo: Toyota CT12B med keramisk turbin.
Den keramisk turbinen er lettere...noe som gir raskere spool-up time...downside er at de ikke tåler like mye boost som varianten med stålturbin.

Euro
330hk/441Nm
Dyser: 550cc
Turbo: Toyota CT12B med stålturbin.

Mer inngående info om turbo-forskjellene:
http://www.mkiv.com/faq/japanese_and_export.htm

I tillegg har de forskjellige kammer, annen type luftmengdemåler. JDM'ene mangler hoodscoopet. De har også plastlykter istedet for glass, mindre bensintank (70liter/80liter) Egenvekt på en JDM Supra ligger på mellom 1490 - 1510. Noe som er endel under eurospec supran.

På JDM'modeller FØR 1995 så er det også mindre bremser:
JDM 93-94 - Foran: 296mm
JDM 95-02 - Foran: 323mm
Euro 93-97 - Foran: 323mm

JDM 93-94 - Bak: 307mm
JDM 95-02 - Bak: 324mm
Euro 93-97 - Bak: 324mm

Likeledes så har disse 'early type' JDM'ene også mindre felger:
Early type JDM: 16"x8" foran & 16"x9" bak.
Euro/US/late JDM: 17"x8 foran & 17"x9,5" bak.

JDM-utagavene har også en annen utgave av Traction Controllen...som ifølge gutta på mkivsupra.net...ikke er like bra...overnervøs visstnok :)

En annen ting er at i Europa (og usa for den del)...så var det i utgangspunktet bare ett utyrsnivå...og man kunne fjerne eller legge til noen småting...men som sagt det meste var standard. I japan så har Supra'ene forskjellige betegnelser utifra hvilket utstyrsnivå de har :)
(ref. DL, GL, GT etc. som vi europeere har vært vant til :) )

Early type: (93-94)
SZ - 16", (N/A!) 5-trinns manuell eller 4-trinns automat (LSD tilleggsutstyr)
RZ - 16", 6-trinns manuell eller 4-trinns automat (LSD på manuell)(LSD tilleggsutstyr på automat)(Stoffseter, airbags + active spoiler som 'vanlig' tilvalg, wingless)
GZ - 16", 4-trinns automat (LSD, skinn interiør, cruise controll, active spoiler)

Later tyep: 95-02)
SZ - 16", (N/A!) 5-trinns manuell eller 4-trinns automat (LSD tilleggsutstyr)
SZR - 16", 6-trinns manuell (LSD)
RZS - 16", 6-trinns manuell eller 4-trinns automat (LSD på manuell)(LSD tilleggsutstyr på automat)(el.seter. Men...lite annet utstyr, wingless)
RZ - 17", 6-trinns manuell (LSD)(wingless)

...og for å gjøre forvirringa TOTAL så kunne man spesialbestille alle modelltypene med ALT av ekstrautsyr!!! LOL :D Så man kan med andre ord ikke stole blindt på utstyrs-data'ene jeg nettopp ramset opp :D

Supra TT AeroTop (Targa) finnes kun med automat i Japan. N/A Supra AeroTop finnes som både 5-trinns manuell og som 4-trinns automat.
JahnTolo skrev: vurderer å kjøpe japan importert 94-96-modell.. Får sinnsykt gunstige priser på Supra i Japan ihvertfall....
Har lagt merke til at de er billlige i Japan ja :) Men det er jo ikke innkjøpsprisen som er hovedkostnaden ved kjøp av en mkIV Supra da....dessverre :)
JahnTolo skrev: noen som har eller vet hvor jeg finner bilder av Supra med den nye typen lykter?
Skal se hva jeg kan finne :)

@lpher

#59916  av @lpher

Bilder....baklys først :)

@lpher
Vedlegg
93-97 US-baklykter
93-97 US-baklykter
DSC01264.jpg (64.17 kiB) Vist 3652 ganger
93-97 Euro-baklykter
93-97 Euro-baklykter
brake lights 001 smaller.jpg (64.54 kiB) Vist 3626 ganger

#59919  av @lpher

...
Vedlegg
98+ US/JDM-baklykter.
98+ US/JDM-baklykter.
AUT10707-SMALL.jpg (62.55 kiB) Vist 3643 ganger

#59922  av JahnTolo

okey, takker for meget bra informasjon @lpher! :)

greit å vite utgangspunktet selv om turbo og andre vesentlige motordeler på kjøpsobjektet er byttet med meget bra deler, mesteparten fra HKS.. Turbo, EVC, Coilovers, Cooler ++ bremsene er vel oppgradert noe... 8)

Dette er en 96-modell med 6-trinns manuell kasse, så det er vel da den RZS typen..

Takker igjenn for info og bilder, men hadde du hatt noen fra fronten? jeg har noen bilder fra bilen, men de er litt mørke og bilen er svart, så det viser ikke så veldi godt.... :(

mvh

-Jahn-

#59941  av @lpher

JahnTolo skrev: okey, takker for meget bra informasjon @lpher! :)
Ingenting å takke for...det er slike ting forumet er til for :)
JahnTolo skrev: greit å vite utgangspunktet selv om turbo og andre vesentlige motordeler på kjøpsobjektet er byttet med meget bra deler, mesteparten fra HKS.. Turbo, EVC, Coilovers, Cooler ++ bremsene er vel oppgradert noe... 8)
Så det ER en konkret bil ja? :D Bra... :) Få høre komplett spec da? :)
JahnTolo skrev: Dette er en 96-modell med 6-trinns manuell kasse, så det er vel da den RZS typen..
Mest sannsynligvis ja...om du får tak i chassienummer eller lignende, så kan vi sjekke mer nøyaktig :)
JahnTolo skrev: Takker igjenn for info og bilder, men hadde du hatt noen fra fronten?
Comming right up..so stay tuned :)
JahnTolo skrev: jeg har noen bilder fra bilen, men de er litt mørke og bilen er svart, så det viser ikke så veldi godt.... :(
Ahh...post bildene her da? :) Nysgjerrig vettu! :D

@lpher

#59943  av @lpher

Mer bilder...frontlykter this time :)

98+ lyktene kjennestegnes ved at innsiden av lyktehuset er i sort/mørk-grått...samt at parklyset er flyttet ned..og deler nå plass med blinklysene...

Jeg har faktisk ikke fått klarhet i om 98+ lyktene OGSÅ er i plast...eller om de er i glass...

Dowsiden med plast-lyktene er at de blir fort stygge...visstnok...legger ved bilde av slitte plast-lykter....

@lpher
Vedlegg
93-97 Eurospec-lykter...Avbildet er mine egne lykter...som sliter med fukt i visse perioder :)
93-97 Eurospec-lykter...Avbildet er mine egne lykter...som sliter med fukt i visse perioder :)
Supra 01.jpg (111.69 kiB) Vist 3637 ganger
93-97 lykter....urenoverte...
93-97 lykter....urenoverte...
beforecleaning.jpg (41.84 kiB) Vist 5110 ganger
98+ Frontlykter...
98+ Frontlykter...
26130497CuKSHxwEyE_ph.jpg (61.09 kiB) Vist 5110 ganger

#60120  av JahnTolo

ja, @lpher, har forhørt meg litt om en konkret bil, og her er et par bilder... :)

jeg har fremdeles ikke funnet ut om jeg liker denne fronten like godt som den andre... litt andre typer lykter på denne her! Vet du om dette er en orginal modifikasjon @lpher?
Vedlegg
Her har du bilen.. :)
Her har du bilen.. :)
529511-bilde2-svart_supra_2.jpg (7.33 kiB) Vist 5087 ganger
:)
:)
529511-bilde1-svart_supra_1.jpg (9.91 kiB) Vist 5087 ganger

#60122  av JahnTolo

har forresten forhørt meg litt om denne sølvgrå også, men den er langt fra like spennende som den sorte hvis man ser på utstyr og motor-modifikasjoner.... denne en 94-modell med 5-trinns kasse og mye mindre er gjort med denne bilen.. Den sorte er jo en 96-mod med 6trinns. Motoren er sinnsykt bra og profft bygget, og motoren tåler opp mot 800hk!! :D ellers er bilen, ifølge importør, svært svært strøken og velholdt...

Noen som har noen formening her?? hehe.... :wink:
Vedlegg
529513-bilde1-supra_gr_1.jpg
529513-bilde1-supra_gr_1.jpg (12.15 kiB) Vist 5084 ganger

#60131  av @lpher

JahnTolo skrev: ja, @lpher, har forhørt meg litt om en konkret bil, og her er et par bilder... :)
Se dær ja! Så heftig ut det dær da? :D Er det lov å spørre om hva den eventuelt vil koste deg? :D
JahnTolo skrev: jeg har fremdeles ikke funnet ut om jeg liker denne fronten like godt som den andre...
Vanskellig å se åssen front det kan være...sideskjøtene ser ut til å være de originale Toyota sideskjørtene som var ekstrautstyr kun i Japan...den typen vinge er heller ikke uvanlig å ettermontere...lakkert carbonpanser?
En del senkent også ser jeg...ligger nok bra på veien den dær :D

Nice'e felger :) Felger til Supran er ufattelig dyrt...gjerne fra 30K for ett kurant sett PLUSS dekk :D) ...så om det står kurante felger på bilen som du bestiller...så er det definitivt en bra ting!! :D

Er det targa eller hardtop foresten? ...vanskelig å se på bildene? :)
JahnTolo skrev: litt andre typer lykter på denne her! Vet du om dette er en orginal modifikasjon @lpher?
Det er kun 'eyebrows' :) Det er med andre ord original lyktene men med en bit plastikk lima over den øvre delen :)

@lpher

#60133  av @lpher

JahnTolo skrev:har forresten forhørt meg litt om denne sølvgrå også, men den er langt fra like spennende som den sorte hvis man ser på utstyr og motor-modifikasjoner.... denne en 94-modell med 5-trinns kasse
Så ikke dum ut den dær heller da :)

Men..OM...bilen virkelig har en 5-trinnskasse...og det ikke er en skrivefeil eller noe sånt...så er bilen en N/A (ikke-turbo) som er ombygd til turbo.

Supra TwinTurbo finnes bare med enten 6-trinns manuell (Getrag kasse...samme som står i blant annet Porsche 968) eller en 4-trinns automat med MANU-funksjon. (tiptronic-aktig system)
JahnTolo skrev: og mye mindre er gjort med denne bilen..
Ikke nødvendigvis det dummeste...OM du skal ha Norske skilt på den ihvertfall :)
JahnTolo skrev: Den sorte er jo en 96-mod med 6trinns. Motoren er sinnsykt bra og profft bygget, og motoren tåler opp mot 800hk!! :D
2JZ-GTE motoren tåler ganske så mye den ja.... :) Om eiern av den sort sier at den er god for slike ting..og det stemmer det han sier :D ..så er det gjort en god del med den ja.
JahnTolo skrev: ellers er bilen, ifølge importør, svært svært strøken og velholdt...

Noen som har noen formening her?? hehe.... :wink:
Enklere modifisert den her ser det ut til ja....skjørt...17" felger?...og en liten senking...så vidt jeg kan se :)

@lpher

#60167  av JahnTolo

du kan få spørre hva den koster... :) er faktisk ganske "billig" til å være 96-modell med så pass motor og utstyr.. ca 210k for bilen og 154k i avgifer og frakt, ifølge importør. Han han kunne garantere for både godkjenning og registrering i kontrakten..

tror det er en ganske så heftig bil ja... den kjører nå med ca 0.9bar og yter da rundt 450-460hk.. :D trykket kan jo også justerers et par hakk... til rundt 2 bar!! 8) :D

tror den ligger rimelig bra på veien ja! :) felgene er 18".. :D

den har hardtop.. litt kjipt uten targa, men men... :wink:

den sølvgrå er 5-trinns manuell ja.. med single turbo som mest sannsynlig er ettermontert..

liker sinnsykt godt den svarte jeg da...:D

#60190  av @lpher

JahnTolo skrev: du kan få spørre hva den koster... :) er faktisk ganske "billig" til å være 96-modell med så pass motor og utstyr.. ca 210k for bilen og 154k i avgifer og frakt, ifølge importør.
364.00,- ferdig regga i norge? Menneh...man finner jo biler med 'rattet på rett side' i omtrent den prisklassen også da :)
JahnTolo skrev: Han han kunne garantere for både godkjenning og registrering i kontrakten..
SÃ¥pass ja :)
JahnTolo skrev: tror det er en ganske så heftig bil ja... den kjører nå med ca 0.9bar og yter da rundt 450-460hk..
Nice....0.9 bar er akkurat passe det :)
JahnTolo skrev: :D trykket kan jo også justerers et par hakk... til rundt 2 bar!! 8) :D
Tja...jeg ville nok ikke ha dratt det så langt..for ikke å forringe levetia på turbon altfor mye men...det er fullt mulig ja....forutsatt at bilen har fks oppgraderte dyser...og har oppgradert 'bensinleveringa' :)
JahnTolo skrev: tror den ligger rimelig bra på veien ja! :) felgene er 18".. :D
Som 'støpt' er vel ordet skulle jeg tro! :D
JahnTolo skrev: den har hardtop.. litt kjipt uten targa, men men... :wink:
Thats life :) Merkelig greier det dær...amerikanerne hyler etter hardtops...mens japanerne og engelskmennene vil helst ha targa...jeg angrer ihvertfall ikke på at min har avtagbart tak :D
JahnTolo skrev: den sølvgrå er 5-trinns manuell ja.. med single turbo som mest sannsynlig er ettermontert..
Hmm....jeg ville nok ha gått for en original TT når man først skal handle...det er ikke bare turboen som er forskjell på en N/A og en TT :) ..og man vet aldri om absolutt alle endringer er foretatt...forskjellene er faktisk størst på JDM-versjonene :)
JahnTolo skrev: liker sinnsykt godt den svarte jeg da...:D
Enig i at den så grom ut ja :)

@lpher