TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Register-reim..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #60588  av ST182

Nå ser det ut til at jeg er forfulgt av uhell, i dag tidlig røyk f.. meg register-reima på celica`en. :evil: (Reima hadde røket tvers av gitt.)
I tillegg til at styrestaget har tatt kvelden (får nytt i løpet en uke) ,foringene på 2 av stab.staga bak røyk samtidig (henta fullt sett i sverige) og så fikk front-fangeren seg en trøkk da jeg snuste litt på henger-feste på bilen foran meg. :oops:
Alt dette rett etter at jeg har skifta lagere bak for den nette sum av 5000,- :?

F..n jeg som skal på gatebil å greier til helga, nå blir det noen seine kvelder for å få fiksa gullet før helga. :(

Tar det lang tid å bytte reg.reim på 3sge-motoren?
Noen spesielt jeg må passe på eller som må gjøres?
titta litt nedi der istad og det så ut til at jeg må løsne det ene motorfestet og løfte motoren noen cm for å få lirka reima under? kan det stemme?

PS priser meg lykkelig over at det er en non-interference motor ja.

Kenneth

#60601  av erling

ST182 skrev: Tar det lang tid å bytte reg.reim på 3sge-motoren?
Noen spesielt jeg må passe på eller som må gjøres?
titta litt nedi der istad og det så ut til at jeg må løsne det ene motorfestet og løfte motoren noen cm for å få lirka reima under? kan det stemme?
Går vel ca 1-2 kvelder på denne jobben. Om motoren er ute tar det 30 min, så hovedproblemet er at det er litt trangt kan vi vel si... :wink: Motorfestet plukker du bare helt vekk, og lar motoren hvile på noen klosser e.l.

Bytta denne ifjor på mr2en, blir vel noe lignende på din sikkert. Lagde en tråd med noe bilder og greier.. Hvis det er til hjelp.

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... gisterreim

#60649  av ST182

Utfra bildene så ser det ut til at det ikke er fullt så trangt hos meg, men kan ikke akkurat si at det er god plass her heller.

Har aldri gjort detta før, så dette kan bli en intressant erfaring.
fikk telefon fra både Toyota og Kolberg istad og da kommer visst både styresnekka\tannstaget , reg.reim\strammehjul og boltene til stab.staga bak i morgen. Så med litt innsats på torsdag og fredag ettermiddag\kveld, så har jeg vel bilen klar til gatebil.

Men karosseriet ser jo ikke ut i måne-skinn da, ettersom jeg driver å pusser ned side-skjørter, bakfanger og front leppa før det skal lakkeres igjen, men det får bare være bare jeg kommer meg ned på gatebil så er jeg fornøyd.

Takker for linken, får helt sikkert bruk for de tipsa som står der har jeg på følelsen av. :wink:

Hvis det er noen som har flere tips og tricks, så tar jeg imot alle råd med stor glede.

Kenneth

#60682  av ST182

har fått tak i noen illustrerte beskrivelser av register-reim skift på celicaen. + at skaffe illustrerte beskrivelser mye annet på andre toyotaer å.

Hvis det er noen som står fast en gang, så ta kontakt så skal jeg se hva jeg greier å skaffe.

kenneth

#60780  av sleeper

Jeg byttet reg reim på st165 min for 1mnd siden uten og ta ut motorn...... gikkgreit det.. ikke noe prob med plass.... :D

#60811  av AndreasH

Just out of curiosity.. - siden reima mi er "overmoden" :( , hvor mange km hadde den reima di gått før den sa takk ?

#60827  av ST182

tja etter det jeg fant ut av så er det reima fra fabrikken som sitter i ennå.
Jeg kjøpte bilen da den var gått 119000 og da var ikke reima skifta på 100.000 som den skulle ha vært. Men siden jeg visste at det ikke kom til å skje noe når reima røyk, så gadd jeg ikke i skifte den heller.

Så den reima har gått over 200.000 den før den røyk, og med kjøringa mi så er det rart den ikke gikk tidligere. :lol:

PS. Siden veldig mange av toyota motorene er såkalte "non-interference" motorer, så skjer det ikke noe i det hele tatt når reima ryker, eneste er visst du har planslipt toppen og brukt original pakning etterpå, da øker sjangsen for at det oppstår skader, spesielt hvis reima ryker ved hard kjøring med høyt turtall.

Tips: Er en av de på Ramstad Bil på ramstad-sletta utenfor Mysen som har utrolig god greie på celica og på 3sge og 3sgte motorene..
Har ringt dit flere ganger når jeg har stått fast med noe eller at andre toyota verksteder ikke har peil.

kenneth

#60836  av AndreasH

ST182 skrev: Så den reima har gått over 200.000 den før den røyk, og med kjøringa mi så er det rart den ikke gikk tidligere. :lol:
Ok! Tenker jeg venter med å skifte min til sånn cirka våren 2014 da. :mrgreen:

#60839  av Remi

Du må huske og stramme reima riktig, vis ikke hoppe den av

#60929  av erling

Remi skrev:Du må huske og stramme reima riktig, vis ikke hoppe den av
Er en hydraulisk strammer på ene reimhjulet så det trenger vi ikke tenke på.

#60937  av Remi

kjekt.. :)