Alle forstå-seg-påere rynker på nesa når de hører automatgir og Supra omtalt i samme setning, men:
Jeg foretrekker faktisk Supra med Automat - ikke bare fordi jeg begynner å bli gammel og glemmer hvilket gir bilen står i når jeg skal ut av rundkjøringene, men rett og slett fordi jeg synes Supra og automat passer så utrolig godt sammen.
Jeg har også hatt Nissan 300 ZX Twin Turbo, og den kunne jeg ikke tenke meg å hatt med automatgir.
Du merker ikke noe forskjell på effekten, og jeg har hatt Supra med BPU (RHD) og den hadde jeg rett og slett ikke fått til å kjøre den med manuell kasse uten å trene ganske så mye. For at når du klemmer fjøla i bånn så skjer det så mye at en rett og slett bare bør sikte seg inn på et punkt langt der fremme, klipe seg fast i rattet og håpe at det ikke går til helsike når bilen begynner å våkne.... Og da er det greit å ha begge hendene på rattet.
Når man har automat så kan man gire akkurat like mye som med manuell kasse, - man girer bare med høyrefoten så kan man bruke høyrehånda til noe annet.............
En annen ting å tenke på er jo at man har "variabelt turtall" på en gitt hastighet når man har automat (høyere turtall i motbakker enn utforbakker ved samme km/t) - og da har man også som regel "riktig" dreiemoment over et større område og ved kjappe akselerasjoner. Manuellfunksjonen på kassa er helt konge - så jeg holder en knapp på automat jeg da....
Jeg har kanskje kjørt flere Supraer enn de fleste (uten at jeg er noen ekspert) -og med det prispåslaget som man må betale for en med manuell kontra automat, så er jeg absolutt ikke i tvil om hva JEG ville velge.
- men smaken er som kjent som baken og personlig oppfatning kan man jo ikke påtvinge en annen...
Men det aller viktigste er nok å finne en bil som ikke er ihjelkjørt som så mange, mange, mange Supraer nå har blitt, - men heller bruke tid på å lete opp en bil som har blitt tatt vare på.
Jeg ble forbikjørt av en Supra i Tyskland med følgende bumpersticker:
" Yes its fast - no you cant try it "