TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra Kjøp

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#62159  av @lpher

SupraAspirant skrev:Hvordan er det med breisladd med automat?
DET...er det minste problemet da :D Ligger bredt hvor og når jeg selv vil det jeg ihvertfall :D

@lpher

#62165  av Oas

wtf hvor for tenker du i det hele tat på automat :shock:

#62169  av @lpher

Oas skrev:wtf hvor for tenker du i det hele tat på automat :shock:
Spoken like a true jeg-har-aldri-prøvd-supra-med-automat mann :D

@lpher

#62320  av veghar

@lpher skrev:
Oas skrev:wtf hvor for tenker du i det hele tat på automat :shock:
Spoken like a true jeg-har-aldri-prøvd-supra-med-automat mann :D

@lpher
Hehe.. godt poeng..

Men det jeg tenkte på er vel om det er så store forskjeller på ytelsene at det er verdt all leting etter en automat som er i god stand..

Men skjønner jo nu at det er jo ikke store forskjellen.. :D

#62441  av @lpher

veghar skrev: Hehe.. godt poeng..

Men det jeg tenkte på er vel om det er så store forskjeller på ytelsene at det er verdt all leting etter en automat som er i god stand..

Mja...som du sikkert skjønner så er jo selvfølgelig jeg 'en smule' innhabil når det gjelder akkurat dette spørsmålet :D

Men for å PRØVE å se spørsmålet på en upartisk måte...så kan jeg fortelle at en 'kjenning' av meg (som driver i samme bransje som meg) på ett annet forum har hatt begge deler...og ifølge ham...så er det ikke ytelses forskjellen på dem...men...spørsmålet er hva man skal bruke bilen til....som det blir påpekt tidligere i denne tråden...:)

Om man skal ha en daily-driver....så kan en standard, eller en BPU-trimma (lett trimming...som ikke forkorter levetida på motor/drivverk/turboer nevneverdig) Supra med automat være tingen...rett og slett fordi den er milevis mindre stressende å kjøre i det daglige...og vil man griskjøre...så benytter man MANU-funksjonen (tiptronic liggnenede system) som lar deg bruke autoakassa som en manuell-giret bil...en clutchløs sådan...som slett ikke er noen bakdel :)

Men...har man mulighet til å eie mer enn en bil...slik at man kan benytte Supran i helger og heller ikke på vinterstid...så ville jeg nok valgt en 'godt trimma' manuell Supra....såfremt man ikke ønsker å gjøre det virkelig skarpt i dragrace da....da er det nemlig automat som gjelder :)

@lpher

#62857  av veghar

@lpher skrev:
veghar skrev: Hehe.. godt poeng..

Mja...som du sikkert skjønner så er jo selvfølgelig jeg 'en smule' innhabil når det gjelder akkurat dette spørsmålet :D

Men for å PRØVE å se spørsmålet på en upartisk måte...så kan jeg fortelle at en 'kjenning' av meg (som driver i samme bransje som meg) på ett annet forum har hatt begge deler...og ifølge ham...så er det ikke ytelses forskjellen på dem...men...spørsmålet er hva man skal bruke bilen til....som det blir påpekt tidligere i denne tråden...:)

Om man skal ha en daily-driver....så kan en standard, eller en BPU-trimma (lett trimming...som ikke forkorter levetida på motor/drivverk/turboer nevneverdig) Supra med automat være tingen...rett og slett fordi den er milevis mindre stressende å kjøre i det daglige...og vil man griskjøre...så benytter man MANU-funksjonen (tiptronic liggnenede system) som lar deg bruke autoakassa som en manuell-giret bil...en clutchløs sådan...som slett ikke er noen bakdel :)

Men...har man mulighet til å eie mer enn en bil...slik at man kan benytte Supran i helger og heller ikke på vinterstid...så ville jeg nok valgt en 'godt trimma' manuell Supra....såfremt man ikke ønsker å gjøre det virkelig skarpt i dragrace da....da er det nemlig automat som gjelder :)

@lpher

Takker @lpher høres bra ut.. det var dette jeg ville ha svar på..
Skjønner jo det at automat hadde faktisk ikke vært å forakte.. =)

Men bare av nysgjerrighet.. skjønnte nu ikke helt hva du mener med manuell funskjon på automat kassa?? hvordan fungerer dette.??

#62859  av TurboKnut

Alle forstå-seg-påere rynker på nesa når de hører automatgir og Supra omtalt i samme setning, men:
Jeg foretrekker faktisk Supra med Automat - ikke bare fordi jeg begynner å bli gammel og glemmer hvilket gir bilen står i når jeg skal ut av rundkjøringene, men rett og slett fordi jeg synes Supra og automat passer så utrolig godt sammen.
Jeg har også hatt Nissan 300 ZX Twin Turbo, og den kunne jeg ikke tenke meg å hatt med automatgir.
Du merker ikke noe forskjell på effekten, og jeg har hatt Supra med BPU (RHD) og den hadde jeg rett og slett ikke fått til å kjøre den med manuell kasse uten å trene ganske så mye. For at når du klemmer fjøla i bånn så skjer det så mye at en rett og slett bare bør sikte seg inn på et punkt langt der fremme, klipe seg fast i rattet og håpe at det ikke går til helsike når bilen begynner å våkne.... Og da er det greit å ha begge hendene på rattet.
Når man har automat så kan man gire akkurat like mye som med manuell kasse, - man girer bare med høyrefoten så kan man bruke høyrehånda til noe annet.............
En annen ting å tenke på er jo at man har "variabelt turtall" på en gitt hastighet når man har automat (høyere turtall i motbakker enn utforbakker ved samme km/t) - og da har man også som regel "riktig" dreiemoment over et større område og ved kjappe akselerasjoner. Manuellfunksjonen på kassa er helt konge - så jeg holder en knapp på automat jeg da....
Jeg har kanskje kjørt flere Supraer enn de fleste (uten at jeg er noen ekspert) -og med det prispåslaget som man må betale for en med manuell kontra automat, så er jeg absolutt ikke i tvil om hva JEG ville velge.
- men smaken er som kjent som baken og personlig oppfatning kan man jo ikke påtvinge en annen...

Men det aller viktigste er nok å finne en bil som ikke er ihjelkjørt som så mange, mange, mange Supraer nå har blitt, - men heller bruke tid på å lete opp en bil som har blitt tatt vare på.

Jeg ble forbikjørt av en Supra i Tyskland med følgende bumpersticker:
" Yes its fast - no you cant try it " :D

#62961  av @lpher

veghar skrev: Takker @lpher høres bra ut.. det var dette jeg ville ha svar på..
Skjønner jo det at automat hadde faktisk ikke vært å forakte.. =)
:D I knew youd get the bigger picture :D Seriously....Knut's sammendrag tok det mer på kornet, enn mitt eget innlegg...og jeg 100% tro på det han sier her...ikke fordi jeg trenger å smiske...cause i dont:D ...men rett og slett fordi han er en av de få her i norge som har prøvd såpass mange forskjellige Supras...som han jo selv sier:)
veghar skrev: Men bare av nysgjerrighet.. skjønnte nu ikke helt hva du mener med manuell funskjon på automat kassa?? hvordan fungerer dette.??
Hmm....jeg må faktisk ærlig innrømme at jeg ikke bruker MANU-funksjonen så alt for ofte...rett og slett fordi at automat-kassa er såpass bra satt opp at det kun er på de aller minste og mest vinglette småveiene...man kan ha bruk for det...og da strengt tatt bare når man skal kjøre skikkelig gris! :D

Nå er jeg dessverre ingen ekspert i hvordan auto'en fungerer men....om du setter kassa i MANU-modus...så forvandles den enkelt fortalt til en 3-trinns manuell-kasse...vel og merke en clutchløs sådan...man bare bikker spaken den veien man vil gire....Rally-giring anyone?! :D ..and away you go! :D Girer lynkjapt gjør den også...faktisk en god del kjappere enn i 'vanlig' modus...OG en del kjapopere enn hva som er fysisk mulig med en manuell spørr du meg ihvertfall! :D I 'vanlig' modus vil den som regel forsøke å skifte så silkemykt som mulig...that is...om ikke høyrafoten din signaliserer noe annet da...for automaten er VELDIG flink til å lese, på foten din, hva det er du vil gjøre...men som du sikkert skjønner, dette må egentlig oppleves for å forstås :D

Så...i en perfekt verden...så hadde du prøvekjørt to helt identiske Supras...den ene med automat og den andre med manuell..for så å finne ut hvilken du likte best :D

Legger ved ett bilde av interiøret mitt (ett gamelt bilde foresten :)) hvor du ser MANU-knappen nede på venstresiden av spaken :)

@lpher
Vedlegg
AUT_8777.JPG
AUT_8777.JPG (155.07 kiB) Vist 3454 ganger

#62963  av @lpher

TurboKnut skrev: Men det aller viktigste er nok å finne en bil som ikke er ihjelkjørt som så mange, mange, mange Supraer nå har blitt, - men heller bruke tid på å lete opp en bil som har blitt tatt vare på.
You said it... :D Til syvende og sist....så er det dette som bør avgjøre hvilken bil man går for... :)

@lpher

#63022  av veghar

Ninjamannen78 skrev:Jeg har en riiiimelig strøken Supra til salgs.. hint hint..

:idea: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=

Ja vet har sett din flere gang på draggene. på finnsnes og harstad dragg..

Men eneste som hindrer meg fra å kjøpe den er prisen..

Syns den er litt stiv pris på.. :?

Men bilen synes jeg ser jævli fin ut.. :D

#63026  av Ninjamannen78

Ja strøken er den. Har fått kjørt seg på dragracè men jeg tror den tåler det :twisted: Bilen er meget strøken. Jeg er åpen for bud da jeg har en annen bil jeg er interessert i..PM meg gjerne eller ring 91542493.

#63097  av @lpher

veghar skrev:
Syns den er litt stiv pris på.. :?

Men bilen synes jeg ser jævli fin ut.. :D

De to setningene der forklarer nok det meste om prisen :)

Jeg hadde ihvertfal vurdert denne fremfor en usett import-bil..anyday! :)

@lpher

#63114  av TurboKnut

@lpher skrev: Jeg hadde ihvertfal vurdert denne fremfor en usett import-bil..anyday! :)

@lpher
Det er en rød Supra til salgs på AutoDB med noe dekor på siden.
Den så jeg på i Tyskland da jeg skulle kjøpe bilen til 2F4U på forumet her. På forhånd hadde jeg blitt advart av noen kamerater i Tyskland. Bilen har stått ett år til salgs.
Fem ord om den:
STYR FOR GUDS SKYLD UNNA !

Etter at jeg hadde kjøpt 2F4U bilen så forandret faktisk gammeleieren av Supraen annonsen og skrev inn tipset jeg fikk om den andre bilen i annonsa. Dette tipset kom fra en kamerat i byen Goslar der denne bilen stod/står til salgs.

For de som ikke er så stive i tysk så står det:
Synd, for sent. Har solgt bilen min i dag og tenker den er i gode hender nå. Tusen takk til dette stedet ved Goslar for det gode tipset.
Thomas Andreka fra Berlin.
Vedlegg
153_5368.JPG
153_5368.JPG (36.92 kiB) Vist 4200 ganger
Sist redigert av TurboKnut den 29 sep 2004 21:01, redigert 2 ganger totalt.

#63126  av TOYPARTS

TurboKnut skrev:
@lpher skrev: Jeg hadde ihvertfal vurdert denne fremfor en usett import-bil..anyday! :)

@lpher
Det er en rød Supra til salgs på AutoDB med noe dekor på siden.
Den så jeg på i Tyskland da jeg skulle kjøpe bilen til 2F4U på forumet her. På forhånd hadde jeg blitt advart av noen kamerater i Tyskland. Bilen har stått ett år til salgs.
Fem ord om den:
STYR FOR GUDS SKYLD UNNA !
Den bilen har st\ått til salgs lenge, jeg har også sett på den, mener den var for salg for et par år tilbake også

MVH Erik