TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• noen som vet hva denne gjør?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#62505  av tojo

Her er en skisse over EGR systemet.(OBS skissen er fra Supra MKIII):
http://www.cygnusx1.net/supra/library/E ... 501_1.html

#62507  av GT4 CS

Takker og bukker :D

#62957  av Tor

Er vel ikek noe vits og fjerne den da. Skaper sikkert mere problemer enn den gjør nytte for seg utenfor motoren :)
 #63446  av toyota

Hei jeg har kjøpt meg en celica 91 mod gt 4 m deff topp/pakkning. Jeg har 25000,- kr å bruke på bilen, og nå har jeg lyst til å få litt mer effekt ut av den. Hva ville du gjort ? Nå står bilen toppløs he he. Trenger råd for steder jeg kan finne chipp event eff anlegg osv Men ønsker å få det til å holde en stund selvfølgelig. Har hørt noe om at man bytter ut strekkboltene og no greier.. Tar i mot gode råd.

#63466  av GT4 CS

grattulerer med bilkjøpet da :D Er det en gt4 eller en cs utgave. Om du har 25000kr og bruke hadde jeg først og fremst satt inn en kraftigere topp pakning da du bytter nå. Når det gjelder trimming er det enkleste og fjerne katalysatoren din, kjøpe deg et sportsluftfilter og en boostcontroller. Har du en vanlig gt4 må du også kjøpe deg en fuelcut defenser, og nye plugger som er en grad kaldere pga høyere ladetrykk. En turbotrykksmåler er og greit og ha. Med fjernet cat,1,1 i ladetrykk,k&n luftfilter,1 grad kaldere plugger og ombygget bakpotte merket jeg stor forandring i draget. Orginalt brukte jeg f.eks over 14 sek på 70-150km/t i 3 gir. Nå bruker den 8,7 sek. Hvor mye hester denne oppgraderingen utgjør vet jeg ikke. Ca35 hk rundt omkring. Ellers kan du høre med trygve karlsen(turbokarlsen) ang trimming. Trond stensbøl på kongsvinger er og guru på trimming. FMS er og dyktige, men hørt de sender inn papirer slik at du må betale xtra hk avgift. Har du råd ville jeg montert komplett 2,5toms effektanlegg, med 3 toms downpipe, k&n open air filter, handlet nye plugger og levert bilen til en av de jeg nevnte over her om du vil ha mere sprut. Da får du de til og programere nytt chip på rullende landevei. Og da klarer du fint en 270hk+ Koster vel ca 12000kr får den chip jobben. Vet trygve karlsen har trimmet mange celica gt4 som rallybiler. Bygger alt selv han. Men med friere eksos,luftfiler og litt høyere ladetrykk kommer du langt. Problemet er at man fort venner seg til den xtra effekten og alltid vil ha mer. Bor du hen da?

gt4

#63497  av toyota

Takk for all info :D :D :D men hvor finner jeg en kraftigere topp.p ? får jo 40% på alle deler til toyota da. Bor i hokksund like ved drammen, kjøpte den av en i Lørenskog

#63503  av GT4 CS

Du trenger ikke noen kraftigere topp vet du. Om toppen har sprukket er det ofte pga eier, ikke at toppen er noe dårlig i disse motorene. Men invester i en forsterket topp pakning og strekkbolter så skal du se det ordner seg. Og er toppen sprekt er det et sted du kan levere disse for sjekk, eventuelt overhaling. Husker ikke navnet i farta men kan skaffe tlf nr hvis ønskelig. Når du sprekker toppen i en gt4 skyldes dette ofte dårlig og gammel frostveske,lite olje som og er tykk og gammel, ekstremt grisekjør. Eller rett og slett at motoren har kokt en gang eller to for mye. Alu topper hater om bilen overopphetes. Eventuelt ny topp vet jeg ikke i farta, bortsett ifra på toyota da. Men det koster sikkert herifra til jupiter for og si det pent omnoen små barn sitter og leser :D

#75120  av kennethx

tojo skrev:Hvis dere har spjellhus forvarming(som vi har på Supra mkIII)som varmer opp tomgangsventilen.(denne varmes opp av kjølevannet)
Fjern denne,funksjonen trenger dere ikke hvis ikke bilen brukes på vinteren.(lag en by pass på slangene)
Hvorfor???(fordi dette er med på å varme opp innsugsluften,som man igjen har prøvd å kjøle ned med en intercooler.
Hvor kaldt må det være for at du skal få problemer uten EGR?
Og hva vil dissen problemene utarte seg som?

#75147  av Soppen

Du får ikke problemer ved å koble ut en EGR. EGR er kun lagd for å få renere utslipp. det er kun i veien det vil ikke ha noen som helst innvirkining på bilen. Det blir mindre sot og dritt inne i motor. Det er kun en resirkulering av uforbrente partikler. Så ved på koble ut denne vil du få en renere motor men litt mer grisete utslipp. :o

#75181  av tojo

kennethx skrev:
tojo skrev:Hvis dere har spjellhus forvarming(som vi har på Supra mkIII)som varmer opp tomgangsventilen.(denne varmes opp av kjølevannet)
Fjern denne,funksjonen trenger dere ikke hvis ikke bilen brukes på vinteren.(lag en by pass på slangene)
Hvorfor???(fordi dette er med på å varme opp innsugsluften,som man igjen har prøvd å kjøle ned med en intercooler.
Hvor kaldt må det være for at du skal få problemer uten EGR?
Og hva vil dissen problemene utarte seg som?
Ved fjerning av EGR blir det ikke noe problemer som Soppen sier.
Blir bare litt mer grisete utslepp(ikke noe problem ved EUkontroll)
Det fine med å fjerne den er at innsuget blir renere, kaldere innsugsluft og det blir penere i motorrommet.

Ang! Spjellhus forvarming: varmer også opp innsugsluften.Vil anslå at man muligens får problemer ved -10 grader+ ved fjerning.

Husk! Vi med turbobiler er interisert i kald innsugsluft :D derfor har vi IC.Så hvorfor skal vi ha duppe dingser som er med på å varme luften opp igjen.
Fjern "dritten" å få en kaldere luft. :wink: (kald luft = hk)

#75278  av kennethx

Da har jeg ett prosjekt til.... :shock: :shock:

#75282  av GT4 CS

Vil man få problemer om motoren har normal temp før man kjører ut i 10minus ++ uten egr og oppvarmet luft?

#75292  av 2fastgt4

:D jeg har ikkeno sånt i min,har heller ikkeno kaldstart reg og ingen tomgang reg,starter uansett kulde. :D

#75318  av GT4 CS

2fastgt4 skrev::D jeg har ikkeno sånt i min,har heller ikkeno kaldstart reg og ingen tomgang reg,starter uansett kulde. :D
Og den går som en klkke året rundt oxo ? :D

#75326  av Soppen

Har ingen betydning om man kjører fra en varm garasje og ut i -20. Desuten er gt4 utstyrt med en kaldstart dyse som spruter inn mere bensin ved kald oppstart , kald motor. Få dritten bort. så samt man ikke støtter fuck for forest fks. mere hk mindre miljø lol :D