TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mulig produksjonssvakhet i tidlige 2000+ modell Celica

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#63518  av supratt

Word man :D

#63604  av Goose

:) derfor kom jeg med det, fordi vi vet at mazda går og kia står... :wink:

#65297  av kaimagne

densortecelicaen skrev:
celicapower skrev:eg har tenkt å kjøpe en 2000mod. gåtte 47000km bør eg ikke kjøpe den då??
du har ingen grunn til og ikke handle!!! :) jeg kjøpte 2001 som hadde gått 67.000 for ett år siden.... og om du får råde bank og den dritten jeg har fått på meg.. så vil du bare få ny motor av toyota... om den ikke har gått over 150.000... :) (garantisak)
Og hva med meg som har importert en '01 "bigblock" fra Tyskland? Oppstår samme problem på disse? Og hva med skifte av motor hvis det viser seg å bli et problem? Tar Toyota Norge på seg det skiftet? Min stanger opp mot 70000 km nå.

*bekymret*

#65314  av Goose

Modifiserer du motor, får du NULL garanti, toyota tak ikke sagen på garanti sålenge bilen brukeri inntil 0,7 l olje per 1000km, så forbruket sakl være ekstrem.

Hele feilen er mer oppskryt enn det egentlig er problemmet.
Som jeg sa, dårlig olje kompinert med variabel kjørestil gjør jobben...

#70123  av Goose

ja det stemmer, men hvordan får du falvbrent olje på ringene?

jo ved feil olje og feil bruk a motor tipper jeg da..

rett meg noen om jeg tar feil der.. :roll:
 #75513  av jsun

Hei Gutta!!
Nå har nok denne artikkelen dratt for lang over på siden.
Jeg snakket med en teknikker på Toyota Skøyen, da "small blocken" min ble byttet, og det var et kjent problem på den "chassie" serien min bil tilhørte. Jeg har ikke nummeret på den her og nå, men anntar at det var av de tideligste eksemplarene. For dere som opplever normalt forbruk, ikke bekymr dere. Det er tross alt en motor dere kjører litt hardt!
Hva er ellers poenget med en Celica?
Noe forbruk vil da komme!!
Så lenge motoren har olje, vil alt være greit:) Ref. teknikeren på Skøyen.

Mvh.

#75514  av Goose

det er bare det at hvis du må etterfylle 1 liter olje hver 1000 km så er det litt vel unormal forbruk, men bilen min bruker 1liter hver 4000-5000 km ved hard kjøring så jeg sover godt om nettene...

Sørn, hadde nok bekymret meg sinsykt hvis babyen min skulle være syk på den måten... :roll:
 #91692  av jsun

Nå er det snart 1 år siden jeg fikk motorbyttet, og må så definitivt si meg veldig fornøyd:)
Jeg sjekket oljen i går, og fant den på samme sted, som da den var ny!!! Ikke noe merkbart forbruk!! På tross av at jeg elsker 6500 rpm...;)
Dessuten er oljen fortsatt gylden brun, og ikke for mørk. Bra Toyota!!!!:)

#94815  av jsun

Som sagt, et år har nå snart gått siden bytte av "small blocken".
Jeg kjøpte bilen januar 2004, og totalt over et drøyt år har jeg kjørt ca 15000km.
Motoren "drakk" oljetanken nesten tom på under 2mnd, mens etter byttet av blocken, har jeg ikke hatt noe forbruk i det hele tatt :D
Dette burde være en liten måle pinne for dere som er urolige for forbruk av olje, jeg kjørte vesentlig mindre i "Km" de første mnd. enn resten av året.

Så føler dere at dere har et forbruk over normalt, ta kontakt med Toyota.

#94820  av 2000celica

Her er min historie om mitt havari i 2003.
Jeg kjøpte min bil ny i mars 2000.
Første året kjørte jeg 25 K , ble litt mindre etterhvert
Hadde aldri oljeforbruk , så i juni 2003 , opplever jeg marerittet.
Bilen skjærer seg-kjører den med Viking til verksted(Viking sjåføren var sikker på at det var lambda sonden som hadde klikket)
Verkstedet finner ut at den ene ventilen har kilt seg fast pga sotavleirringer , den har så fått seg en tur gjennom stempelet.

Oljenivået var ok, så hva skjedde?- garantien hadde gått ut i mars-03 og bilen var kjørt 62 K
Toyota Norge sa at dette ikke skulle hende selv om bilen var utenom garantien og ga meg ny motor kostnadsfritt. I følge verksmester skyldtes dette for trange oljekanaler i blokka.
Tror dette er noe Toyota har funnet løsning på nå, men jeg er glad for den gode servicen jeg opplevde hos Toyota Norge og min forhandler Hegre Toyota på Sandnes.
Vedlegg
36380020.jpg
36380020.jpg (29.69 kiB) Vist 2530 ganger
36380019.jpg
36380019.jpg (29.29 kiB) Vist 2530 ganger
36380018.jpg
36380018.jpg (39.73 kiB) Vist 2530 ganger

Hmm

#95312  av jsun

Godt jeg ikke endte opp med det der!!! Stygge bilder ja :shock:

#95323  av lexusmann

Så ut som en dyr affære det der, ja.... :?

#99652  av jsun

Til ettertanke, er jeg glad jeg nå har en 2004 block, som ikke har trange kanaler :D

#115207  av TheStig

CelicaTurbo skrev:det er vel felles for de fleste forhandlere at 0.5 liter pr 1000km er innenfor normale grenser, men jeg synes absolutt ikke at det er normalt for en nyere bil.. Men, så lenge man er klar over det og etterfyller så er det jo heller ikke noe problem da, annet enn kostnadene og at katalysatoren kanskje ikke liker det noe særlig godt etter noen år..
det er jo da litt variabelt fra bilmerke til bilmerke. Noen bilmerker har jo en motorkonstruksjon der selv opp imot en liter per 100 mil kan forsvares.. Men ja, det er jo upraktisk mye da