TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turtall

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #63774  av Mr2Nyter'n;p

Hvor høyt i turtall drar dere bilene deres? Jeg mener.. Er vel litt pingle, men sia motoren bruker litt olje for tida drar jeg ikke min høyere enn 5500rpm.. Sånn... Noen ganger daglig.. :) Spennende å høre andres "vaner/Uvaner" :wink:

#63779  av spkstrp

tja.. til vanlig girer jeg ved 3000 ... på den annen side drar jeg den gjerne over 7500 en gang i blandt.. og når vi er på eikås så ligger vell snitt turtallet på 6000 ellernoe :D

#63864  av Mr2 Mk2

Etter at jeg kjørte i filler den gamle motoren har jeg roet meg kraftig!
Men den gamle ble kjørt til turtallsperra støtt og stadig,også rust på sperra da,likte stikkflammene :roll: men den tiden er over gitt,tok meg en stk 4age for å finne ut det :roll:

#63869  av mk1 black limited

Min mk1 har nå passert 180000, dvs. at den har levd med meg i 50-60000 km...og turtall er som kjent meningen med livet. :-) Drar _ofte_ min opp mot sperra, og på bane er jeg vel sjelden under 5500 rpm. Og jeg kjører bilen for det meste på bane. :-D Motoren lekker ikke, bruker ikke olje, ryker ikke, og går som et uvær. Foreløpig ihvertfall. :-)

#63873  av Magne

Nå har jo jeg MK2.. men det hender så ALT for ofte at fristelsen blir for stor til å gi på "litt" i høyt turtall... sperra er morsom den... :lol:

#63881  av Speeder

Så lenge motoren blir kjørt god og varm før den dras noe særlig opp i registeret, har den ikke vondt av litt turtall. :)

#63887  av mk1 black limited

Righto! Kjører alltid rolig, under 3000 rpm, til jeg er sikker på at oljen er varm og motoren likeså. Alfa & omega for å holde en motor i topp trim.

#63913  av MR2turbo

Jeg pleide å dra den til rundt 7000rpm... (på varm motor...)
Men nå skal jeg begynne ett nytt og bedre liv der jeg ikke girer før sperra, ....som jeg setter til 8500rpm :twisted: Det må motoren tåle når den er balansert og oppgradert over hele linja... ;)

#63939  av chris

normalt bruker jeg ikke å dra den helt ut til sperra, men litt turtall på forbikjøringer etc blir det gjerne :D

#63994  av sindrejl

vanligvis rundt 5-6k da en 1.6liter er jævlig dau før høyt turtall kjører jeg mye på ganske høyt. Kjører jeg hardt ligger det på 7-7500 hele tiden ;) Men drar den opp til grensa nå og da.. Blir neppe noe snillere når jeg har overhalt motoren, derimot mye mer oppmerksom med olje ;P

#64034  av kennethx

Det kommer ann på hva trykk jeg kjører :) Kjører jeg 1.1 girer jeg på 6000, da turbotrykket faller så mye over det at det går bedre å bare gire.

Hvis jeg kjører low boost, ca 0.7bar, så drar jeg gjerne til vel 7000 før jeg girer. Selvfølgelig på varm motor. Når den er kald runder jeg aldri 3000, og med forsiktig gasspådrag så jeg ikke lader noe...

#64055  av hmsilset

Kjørte i 2 timer på 3-6500 rpm lørdagen jeg!
fannt den perfekte vei med god oversikt,bare 1 time
hjemmefra 8)

#64079  av Mr2Nyter'n;p

Mmh! Deilig lesing detta... :P Akkurat det jeg håpte på... Jeg drar heller ikke turtallet over 3000 før motoren er god og varm.. Og.. I forbikjøringer går det radig :P Dere alle er mennesker etter min smak.. *sukkeLykkeligOgRuseLitt* :wink:
Nettopp hjemme fra Sverigetur nå.. Deilig svingete vei, lite trafikk og tørr asfalt.. Ny olje og filter før turen tilogmed.. Jeg mener.. Kan livet da bli bedre? 8) Skriver detta innlegget FØR jeg går ut og sjekker hvor mye olje mr2en har slukt på turen.. Best det, så slipper dere høre på meg og mitt evinnelige overhale/bytte motor mas :wink:

#64423  av FireWalk

jeg pleide å kjøre veldig rolig når motoren var kald.. men etter en tids kjøring, når mooren var god og varm så ble det som regel til at jeg dro turtallet ganske langt ut på 2. giret iallefal :-) Dette er jo motorer som må ha litt turtall for å yte.. og de er jo bygget med twincam og 16 ventiler, noe som tyder på at de er bygget for å tåle høye turtall.. :)

#64425  av Johnny_Bravo

he he dette var ikke tamt nei. men jeg girer ved 5500 - 6000 motoren min vil ikke mer etter det. jeg har aldri dratt den til sperra da. hvor ligger den på en 3sge?